"The English Patient is geschiedvervalsing"

The English Patient, de film die in Hollywood negen Oscars in de wacht sleepte, is geschiedsvervalsing en tovert een collaborateur van de nazi's om tot een romantische held. Dat zegt Elisabeth Salett, voorzitster van het Nationaal Multicultureel Instituut in Washington.

In The English Patient gebaseerd op een boek van de Canadees Michael Ondaatje is de Hongaarse aristocraat Almasy een nobel figuur die alles probeert om de vrouw te redden voor wie hij een passionele liefde koestert en die zwaar gewond ligt in een woestijngrot. Daarvoor verkoopt hij zelfs stafkaarten aan de nazi's.

Salett zei dat ze na het zien van de film verschrikkelijk in haar wiek was geschoten. The English Patient (De Engelse patiënt) is immoreel en antihistorisch, zo fulmineert zij. Salett is de dochter van de gewezen consul-generaal van Hongarije in Alexandrië. Haar vader heeft de echte Hongaarse hertog Laszlo de Almasy tijdens de Tweede Wereldoorlog in Egypte goed gekend.

Nazi-bewonderaar

In werkelijkheid was Almasy een opportunistische spion, een fanatiek monarchist en een nazi-bewonderaar. Dat blijkt volgens Salett uit verscheidene historische studies, onder meer van een Brits inlichtingenofficier en een Hongaarse kartograaf. Het liefdesverhaal uit de film is ongeloofwaardig omdat Almasy homoseksueel was.

In Hongarije hielp Almasy mee aan een poging de monarchie te herstellen. In de jaren dertig werd hij er door de Britten en de Italianen ervan verdacht een dubbelspion te zijn. Tijdens de oorlog schaarde Almasy zich aan de zijde van veldmaarschalk Rommel. Na de oorlog werkte hij een tijdje voor de Sovjetunie. Na zijn dood in Oostenrijk werden tachtig liefdesbrieven van Almasy aan een jonge Duits officier gevonden.

In een recent interview met de New York Times gaf regisseur Anthony Minghella toe dat hij weet had van de spionage-activiteiten van Almasy, maar dat de politieke overtuiging van de aristocraat van geen enkel belang was voor de emotionele ondertoon van zijn film.

The English Patient is niet de eerste film die van geschiedsvervalsing wordt beticht. De makers van Malcolm X, JFK, Larry Flint en Evita werden er ook al van beschuldigd dat zij de historische hoofdpersonages uit hun film om puur commerciële redenen veel te eenzijdig voorstelden. (BELGA/AFP)

Publicatie 27 maart 1997