"The English Patient is geschiedvervalsing"
The English Patient, de film die in Hollywood negen Oscars in de wacht sleepte, is geschiedsvervalsing
en tovert een collaborateur van de nazi's om tot een romantische held. Dat
zegt Elisabeth Salett, voorzitster van het Nationaal Multicultureel Instituut
in Washington.
In The English Patient gebaseerd op een boek van de Canadees Michael Ondaatje
is de Hongaarse aristocraat Almasy een nobel figuur die alles probeert om
de vrouw te redden voor wie hij een passionele liefde koestert en die zwaar
gewond ligt in een woestijngrot. Daarvoor verkoopt hij zelfs stafkaarten
aan de nazi's.
Salett zei dat ze na het zien van de film verschrikkelijk in haar wiek was
geschoten. The English Patient (De Engelse patiënt) is immoreel en antihistorisch,
zo fulmineert zij. Salett is de dochter van de gewezen consul-generaal van
Hongarije in Alexandrië. Haar vader heeft de echte Hongaarse hertog Laszlo
de Almasy tijdens de Tweede Wereldoorlog in Egypte goed gekend.
Nazi-bewonderaar
In werkelijkheid was Almasy een opportunistische spion, een fanatiek monarchist
en een nazi-bewonderaar. Dat blijkt volgens Salett uit verscheidene historische
studies, onder meer van een Brits inlichtingenofficier en een Hongaarse
kartograaf. Het liefdesverhaal uit de film is ongeloofwaardig omdat Almasy
homoseksueel was.
In Hongarije hielp Almasy mee aan een poging de monarchie te herstellen.
In de jaren dertig werd hij er door de Britten en de Italianen ervan verdacht
een dubbelspion te zijn. Tijdens de oorlog schaarde Almasy zich aan de zijde
van veldmaarschalk Rommel. Na de oorlog werkte hij een tijdje voor de Sovjetunie.
Na zijn dood in Oostenrijk werden tachtig liefdesbrieven van Almasy aan
een jonge Duits officier gevonden.
In een recent interview met de New York Times gaf regisseur Anthony Minghella
toe dat hij weet had van de spionage-activiteiten van Almasy, maar dat de
politieke overtuiging van de aristocraat van geen enkel belang was voor
de emotionele ondertoon van zijn film.
The English Patient is niet de eerste film die van geschiedsvervalsing wordt
beticht. De makers van Malcolm X, JFK, Larry Flint en Evita werden er ook
al van beschuldigd dat zij de historische hoofdpersonages uit hun film om
puur commerciële redenen veel te eenzijdig voorstelden. (BELGA/AFP)
Publicatie 27 maart 1997
|