Tom Hanks bestormt
Normandië
'Saving Private Ryan' van
Steven Spielberg slaat in als bom
door Eric Koch
Een strand vol dode soldaten, een bloedrode
zee. Een enkele kermende overlevende, iemand die verdwaasd zijn
afgeschoten arm vasthoudt. Nog nooit werd de geallieerde invasie in
Normandië zo realistisch en onontkoombaar gruwelijk verbeeld als
in Steven Spielbergs
'Saving Private Ryan', die vorige week de eerste
plek op Amerikaanse bioscooplijst bestormde. Tom Hanks overleefde de
verfilmde slachting op Omaha Beach en schrok toen hij zichzelf op het
witte doek terugzag. "De film is nog indringender dan ik me had
voorgesteld", zegt de tweevoudig Oscarwinnaar.
Tom Hanks leidt in 'Saving Private Ryan' een
groepje militairen, dat een jonge soldaat heelhuids achter de
frontlinie vandaan moet halen.
"Steven Spielberg is niet meer afhankelijk van succes", zegt
Hanks in Los Angeles, waar 'Saving Private Ryan' aan de Europese pers
werd getoond. "Daarom heeft hij de harde waarheid geen fluwelen
jasje aangedaan. Hij wilde overbrengen hoe het was om op die 6e juni
1944 voet aan wal te zetten. Er was geen John Wayne, die de mannen
vaderlijk, maar ferm moed insprak. Wat je ziet zijn wit weggetrokken
koppies van jonge jongens over de boorden van de landingsboten. Je ziet
ze kotsen, omdat ze doodsbang zijn. En dan breekt de hel los.
Nee, bepaald geen bioscoopvermaak. Ik dacht tijdens de opnamen nog dat
Steven het neerschieten van twee Duitsers, die zich willen overgeven,
als een bijna zwart-komisch moment zou gebruiken om het publiek even de
gelegenheid te geven om op adem te komen, maar ook die scene
onderstreept de tragiek van het verlies van al die levens. In dat
opzicht is 'Saving Private Ryan' een anti-oorlogsfilm. Maar als er niet
was gevochten, waren Hitler en zijn trawanten wellicht nog altijd de
macht geweest in Europa.
De film laat de offers zien, die voor de vrijheid worden gebracht.
Anders dan de gebruikelijke oorlogsfilm, waarin de doden op de
achtergrond of buiten beeld vallen. Om de andere thema's in zo'n film
verteerbaarder te maken. Uiteindelijk doet dat de waarheid geweld aan.
Oorlog is geen 'Kelly's heroes', waarin je als stoere krijgsgevangene
gewoon een tunnel onder het kamp graaft en dan op een motor de vrijheid
tegemoet scheurt.
Weinigen overleefden de landing op Omaha
Beach. 'Saving Private Ryan' geeft een authentiek beeld van die
massa-slachting.
Dit zijn geen grijnzende, sigaarrokende helden, maar alledaagse mensen
zoals jij en ik. Die door omstandigheden in een buitengewone situatie
terecht zijn gekomen, die bang zijn, fouten maken en toch hun best
doen. En hopen dat ze uiteindelijk zullen overleven. Een goede
oorlogsfilm gaat niet over nationale trots of over het verdedigen van
de democratie, maar over mensen in een oorlogssituatie. In 'Saving
Private Ryan' gaat het er uiteindelijk om dat mijn groepje een jonge
soldaat veilig naar huis moet zien te brengen, omdat diens moeder haar
drie andere zoons in een week tijds heeft verloren."
In Amerika trekt 'Saving Private Ryan' (begin volgende maand in ons
land in première) publiek uit alle leeftijdsklassen. Hoe
angstwekkend de beelden vaak zijn, Tom Hanks vindt dat ook jongere
kijkers de film moeten zien. "Niet alleen vanwege het historische
belang van de invasie in Normandië, maar ook omdat wordt getoond
wat er werkelijk gebeurt als iemand de trekker van een mitrailleur
overhaalt.
Het publiek is inmiddels gewend aan geweld als verhaalelement. Er wordt
gelachen om exploderende lichamen. Een schurk laat een gebouw
ontploffen, zodat we tevredener zijn als hij op zijn beurt wordt
opgeruimd. Poef, die is dood. In Independence Day gaat een biljoen
mensen ten onder. Niemand ligt er wakker van. Een videospel als Mortal
Combat is bijna pornografisch in zijn gewelddadigheid. In 'Saving
Private Ryan' hoor je dat kogels lawaai maken en en zie je hoe ze een
lichaam open kunnen rijten. Als een groep Duitsers in een tank levend
verbrandt, dan denk je niet: net goed."
Militairen op zoek naar de vijand in een
uitgebrand dorp.
Hoewel de gebeurtenissen in 'Saving Private Ryan'
geschiedenisliefhebber Tom Hanks goeddeels bekend waren, maakten de
ervaringen bij de opnamen de gebeurtenissen op Omaha Beach voor de
acteur tastbaarder. "Voor de film heb ik met een Michelingids uit
1949, waarin de plekken stonden vermeld waar de verschillende
gebeurtenissen zich hadden afgespeeld, de omgeving verkend. Vanaf de
duinen kon je een kerktoren zien van een plaatsje, dat pas drie weken
na de landing was veroverd. Dat maakte duidelijk hoe hard er om die
paar kilometer land is gevochten. De verschillende data op de
grafstenen op het kerkhof illustreerde hoe langzaam en zwaar de
geallieerde opmars was.
De opnames maakten de gebeurtenissen nog concreter. Eerst zijn we twee
weken lang afgebeuld in een militair trainingskamp, waar we onder
precies dezelfde omstandigheden moesten oefenen als de manschappen
toen. Ik hou van intensieve voorbereiding. Als je niet weet hoe iets
voelt, kun je het niet realistisch op het doek overbrengen. En dat is
dodelijk. Het publiek voelt meteen dat je liegt. Die training was
nodig. Spielberg leidde de opnames als een militaire operatie. Met zijn
camera's volgde hij je in en onder water en stormde hij het strand op,
precies wetend waar en wanneer explosies zouden plaatsvinden. Alles zit
seconde voor seconde in zijn hoofd.
Bombardementen moeten het pad effenen voor
de geallieerde invasie in Normandië.
Een voorrecht om met zo iemand te mogen werken. We zijn al een tijd
vrienden, maar onze samenwerking was puur professioneel. Het scenario
circuleerde al een tijd in Hollywood, toen ik het in handen kreeg. Ik
vond het bijzonder interessant en toen ik mijn agent vroeg wie er bij
betrokken waren, noemde hij Spielberg. Vierentwintig uur later waren we
rond. We spraken af, dat we alles tegen elkaar zouden kunnen zeggen,
zonder dat onze vriendschap daar onder zou lijden. Ik geef graag mijn
mening en Spielberg staat voor iedereen open.
Juist omdat hij zijn vak zo fantastisch beheerst, lijkt regisseren zo
simpel. Dat ben ik bij 'That thing you do' pijnlijk aan de weet
gekomen. Na 'Apollo 13' was ik als acteur even opgebrand. Regisseren
leek me een mooie creatieve uitdaging. Ik bleek mezelf hopeloos te
hebben overschat. Nee, voortaan speel ik liever een regisseur. Dat is
het voorrecht van mijn vak. Je kunt je in iemands leven verplaatsen,
zonder dat je werkelijk moet doorstaan wat zo iemand heeft meegemaakt.
Als mens ben ik verrijkt door mijn ervaringen bij 'Saving Private
Ryan'. Ik besef iets meer wat die jongens hebben moeten doormaken op
die zesde juni op Omaha Beach."
Cast: |
Tom Hanks,
Edward Burns, Matt Damon. |
Publicatie 13 augustus 1998 |