Wesley Snipes na zijn 'One Night Stand'
"Ik moet gewoon
iets sneller zijn
dan het publiek"
Regisseur Mike Figgis wist al tijdens het schrijven van 'One Night Stand' dat hij Wesley Snipes wilde hebben voor de rol van overspelige echtgenoot
die tijdens een zakenreisje een slippertje heeft met Nastassia Kinski. "Voor
zo'n personage moet je een echt mánnetje nemen. Snipes heeft een paar gewetenloze
schurken neergezet. Dat kan hij prachtig. Wat is er dan mooier als zo iemand
plotseling iets van scrupules vertoont."
Regisseur Mike Figgis.
Snipes zelf neemt het met de moraal niet zo nauw als zijn personage dat
doet. "Maar ik ben dan ook niet gebonden. Ik mag gaan en staan, maar vooral
liggen waar ik wil. Toch is het leuk om een uitdrukking te zoeken voor een
dergelijk schuldgevoel. Dat zweten als je vrouw je pijnlijke vragen gaat
stellen en dat draaien om de hete brij heen; ik moet er als man niet aan
denken, maar als acteur speelt het heerlijk weg."
Voor regisseur Mike Figgis was het een feest om met Wesley Snipes te werken. "Ik kom uit de theatercultuur. En Snipes niet. Dat is een echte
filmster. Hij heeft veel van mij geleerd en ik van hem. Film en theater
lijken op elkaar, maar de technieken verschillen toch hemelsbreed. Wist
je trouwens dat ik mijn eerste theaterproducties in Nederland heb gedaan?"
meldt Figgis met brede glimlach.
Wesley Snipes en Nastassia Kinski krijgen iets moois in 'One night stand'.
Hij herinnert zich met liefde de kleinschalige voorstellingen die hij maakte
voor het Mickery van Ritsaert ten Cate. "Die gaf mij destijds vijfduizend
gulden om iets in elkaar te zetten. Dat was de totale vrijheid! Je kon experimenteren
wat je wilde en als het publiek er geen touw aan vast kon knopen, was dat
ook prima. Nee, je zal mij niet horen klagen over het Hollywood-systeem
want ik heb het prima naar mijn zin tussen de sterren. Maar soms verlang
ik toch naar dat frivole verleden", zegt Mike Figgis.
"Ik werd aangetrokken door de warmte van Mike en die van het verhaal", zegt
Snipes. "Als acteur moet je jezelf regelmatig vernieuwen. Zodra de toeschouwer
weet wat die aan je heeft, zit je fout. In feite is het een wilde achtervolging.
Als de kijker je bijna te pakken heeft, moet jij een zijweg inslaan die
niemand zag aankomen. Op dit moment lig ik een straatlengte voor, maar ik
moet op mijn hoede zijn. Bioscooppubliek is niet alleen snel, maar ook heel
erg slim!!"
Dick van den Heuvel
Publicatie 12 maart 1998
|