"Ik ben nu wel toe aan een echte uitdaging"

Andie MacDowell deed
'Multiplicity' parttime

"Soms zeg ik iets geks in een interview alleen maar om journalisten te pesten die saaie vragen stellen", kirt Andie MacDowell in haar Deauvielse hotelkamer waar ze is neergestreken om de speelfilm 'Multiplicity' in Europa rond te venten. "Zeg ik laatst tegen een vragensteller dat ik wel eens naakt door huis loop ja, wie doet dat nou niet? Maken ze daar de kop boven het artikel van! Nu denkt heel Amerika dat ik een soort naturistenhuis heb. Op het weggetje voor mijn woning in Montana stoppen de laatste tijd steeds allerlei auto's, ja zelfs bussen met sterrenstaarders met verrekijkers. Dan leer je de gewoonte om een grap te maken snel af, zeg."

In 'Multiplicity' speelt ze de echtgenote van Michael Keaton die zichzelf laat klonen om het werk en zijn gezin beter aan te kunnen. Binnen de kortste keren heeft ze vier keer van hetzelfde, zonder dat ze dat merkt. Een uitdaging voor Keaton die er vier compleet verschillende karakters van wist te maken, maar wellicht tegelijk een iets te dienende rol voor Andie MacDowell?

"Daar zit ik op dit moment niet mee", stelt ze vriendelijk vast. "Mijn dochtertje was pas tien maanden oud toen ik gevraagd werd voor deze film. En een van de overwegingen was: kan zij het aan als ik weer ga werken. Ik heb daarom niet alleen het script gelezen maar ook het draaischema bekeken. Daaruit bleek dat ik met drie dagen draaien per week die rol wel moest kunnen doen. De andere tijd kon ik dan bij Sarah-Marie zijn."

Hoewel Andie met films als 'Green Card', 'Sex, Lies & Videotape' en 'Four Weddings & A Funeral' toch een aanzienlijk repertoire van filmhits heeft, voelt ze zich nog steeds geen ster. "Je kan mij toch niet vergelijken met Demi Moore die nu 12 miljoen pakt per film? Dat soort bedragen kan ik alleen maar van dromen! Laat ik wel wezen, ik ben heel erg trots op Demi dat ze zoveel geld verdient, maar ze krijgt het niet vanwege haar enorme acteertalent. Jaloers ben ik niet, maar de bedragen zijn wat buitenproportioneel."

In een Amerikaans blad zei ze nog iets heel onaardigs over Demi Moore's capactiteiten. Dat werd prompt een incident. "Zelfde truc. Saai interview en ik lispel een grapje over Demi. Meteen opgeblazen. Er werd gesuggereerd dat we elkaar het licht in de ogen niet gunnen. We zijn hele goede collega's en ik bewonder haar status. Ze is een echte zakenvrouw in dit vak en daar hebben we er weinig van." Opvallend is dat Andie zich niet laat verleiden tot een uitspraak over Demi's acteerkwaliteiten, maar zelfs na enig aandringen geeft ze daar slechts een glimlach over ten beste. Dan maar over geld..

In Europa hebben we soms het gevoel dat alle sterren grootverdieners zijn, maar dat valt volgens Andie MacDowell nogal mee. "Er is een bovenlaag die binnen loopt. Maar ik moet me toch nog elke maand zorgen maken om mijn hypotheek. En zo'n duur huis heb ik niet, hoor. Weet je dat dat mijn droom is? Dat ik dat zilveren dak heb afbetaald en net genoeg geld heb om oud te kunnen worden, als ze er in Hollywood eindelijk achter komen dat ik helemaal niks kan."

Onder de lieve glimlach van de 38-jarige MacDowell blijkt dan toch wat angst schuil te gaan. "Geluk is zo iets kwetsbaars. Je bent altijd bang dat je het morgen kwijtraakt", zegt ze. "Misschien komt het omdat ik begonnen ben als mode-model in New York. Al die meiden daar waren heel zuinig met het geld dat ze verdienden. Want je wist toen al: schoonheid is vergankelijk, je verdient een paar jaar mooi geld maar daar moet je de rest van je leven nog van rondkomen. Dat het straks voorbij kan zijn, met dat gevoel loop ik altijd rond."

De grote uitdaging in haar leven moet nog komen, vindt ze, tenminste wat acteren betreft. "Ik heb mooie rollen gehad, maar ik kan ze toch meestal spelen door alles dicht bij mezelf te houden. Ik hoef niet echt een ander karakter neer te zetten. In dat opzicht word ik vaak getypcast, ja. Maar erg is dat toch niet. Zolang mensen het prettig vinden om naar je te kijken."

Soms komt ze in een film terecht waar ze niet hoort, zo weet ze. Dat was het geval in 'Bad Girls', waar ze met Madeleine Stowe, Mary Stuart Masterson en Drew Barrymore een groep van schietgrage hoertjes neerzette in een originele western. "Na een dag werd de eerste regisseur al ontslagen en werd ons verteld dat het script niet deugde. Ze zouden het wel gaan herschrijven tijdens de opnames. Per scène werd ons verteld wat we moesten doen, we wisten niet waar het verhaal heen ging, waar we vandaan kwamen. En we moesten steeds maar een knoopje meer open doen om er zo sexy mogelijk uit te zien. Maar ja, waar leg je de grens van: 'Nu hou ik er mee op'. Het is een miljoenenbedrijf, zo'n speelfilm en voor je het weet heb je een claim op zak vanwege contractbreuk. Dat kan Demi Moore zich misschien permitteren, maar ik niet."

Een zuinige huisvrouw derhalve die de komende tijd ook gewoon weer thuis gaat zitten wachten op de volgende rol. "Goeie vrouwenrollen zijn dun gezaaid in Hollywood. Ik heb nu een prachtig nieuw stuk van Marsha Norman in huis, die eerder 'Night, Mother' schreef. Het zal eerst op Broadway een succes moeten worden, voordat het op film mag van de heren producenten. Maar dat is een rol waar ik mijn tanden in moet zetten. Ja, ik ben na al die tutjes wel eens toe aan iets met meer substantie. Ik sprak ooit een actrice die zei dat ze haar mooiste rollen had gespeeld tussen haar veertigste en haar vijftigste. In dat opzicht staan mijn beste jaren nu te beginnen."

Dick van den Heuvel

Publicatie 19 september 1996