Ontspannen Woody Allen op dreef in
'Mighty Aphrodite'

Is intelligentie erfelijk? Woody Allen is er in 'Mighty Aphrodite' zeker van. Na lang aandringen van zijn levenspartner (Helena Bonham Carter) hebben ze een baby geadopteerd, die zich ontwikkelt tot een wolk van een jongetje. Het knaapje is zo slim en gevoelig, dat Woody steeds benieuwder wordt naar diens biologische ouders. Zijn speurtocht levert een uiterst genoeglijke film op.

Hoezeer Woody ook geraakt mag zijn door alle problemen rond zijn scheiding van Mia Farrow, in zijn films blijkt daar niets van. Zijn vierde komedie op rij is opnieuw een ontspannen geschiedenis, die fijne humoristische trekjes combineert met hilarische momenten. Iets van ouderwetse slapstick biedt zijn bezoek aan het adoptiekantoor, waar hij probeert de adoptiegegevens van zijn zoontje te stelen.

De naam die hij vindt, biedt hem weinig houvast. De draagster ervan heeft er kennelijk meer. Niet geheel verwonderlijk, gezien haar werk. Na een weinig succesvolle carrière als porno-actrice verdient Linda Ash (Mira Sorvino) inmiddels haar brood als prostituee. Bovendien is ze buitengewoon dom, ervaart de ontstelde Woody Allen bij een bezoek.

Omdat hij blijft weigeren om zijn broek uit te doen en maar door blijft vragen over haar achtergrond, werkt ze Woody de deur uit. Maar hij blijft haar aanklampen en langzaam groeit er een vertrouwensrelatie. Woody heeft zich in zijn hoofd gezet dat hij van de moeder van zijn zoontje een keurige huisvrouw wil maken. Een geschikte huwelijkskandidaat denkt hij gevonden te hebben in een al even simpele bokser.

Terwijl een Grieks koor (wat geforceerd) zo nu en dan commentaar geeft op de gebeurtenissen zorgen de werkzaamheden van huwelijksmakelaar Allen voor een reeks koddige, maar tegelijkertijd vertederende scenes. Dat is voor een groot deel ook de verdienste van Oscar-winnares Mira Sorvino, die zich weliswaar bedient van hetzelfde hoge stemmetje als de eerder voorgedragen Jennifer Tilly ('Bullets over Broadway'), maar met haar warme persoonlijkheid haar hoertje het spreekwoordelijke hart van goud geeft.

Haar fijngevoelige presentatie geeft haar soms uiterst bloemrijke uitspraken iets onweerstaanbaar komisch. Linda's verfrissende simpelheid contrasteert met Woody's eigen leefwereld, het bekende milieu van New-Yorkse (pseudo-)intellectuelen, waarin zijn wat lusteloos geworden relatie met Helena Bonham Carter onder druk komt te staan door haar overspelige verhouding met een kunstenaar.

Mag het leven van zijn personage in 'Mighty Aphrodite' wat verdord zijn, Woody's werk is dat nog allerminst. Met 25 films op zijn naam is de inmiddels zestigjarige New-Yorker nog lang niet uitverteld. Na deze uitermate plezierige ode aan de godin van de liefde heeft hij alweer een volgende film gemaakt, een musical met Julia Roberts. Negentig wil hij worden, Woody Allen, en met het huidige gemiddelde van een rolprent per jaar hebben we er dus nog 30 te gaan. Een fijne gedachte.

Eric Koch

Première 30 mei 1996