'Free Willy' terug in
spectaculair avontuur

door Eric Koch

Ademloos keken volle bioscoopzalen toe hoe orka Willy, geholpen door zijn mensenvriendje Jesse, met een acrobatische sprong zijn vrijheid heroverde in 'Free Willy'. Dat Willy meteen een onbezorgde toekomst tegemoet zwom mocht niet worden verwacht. En dus zien we de populaire walvis terug in een volgend avontuur. Niet alleen omdat de toeschouwers daar om vroegen (deel 1 werd de best verkochte videocassette uit de Warner-geschiedenis), maar ook omdat er een nieuw verhaal te vertellen viel. En dat blijkt zeker zo geslaagd.

Daarin hoort Jesse, inmiddels een tiener, dat zijn moeder (die hij nooit heeft gekend) is overleden. Hij blijkt een halfbroertje te hebben, ene Elvis. Het bijdehante jongetje gaat tot Jesse's ergernis met hem en zijn ouders mee op watersportvakentie. Daar ontmoet Jesse zijn oudere vriend weer, de indiaan Randolph. Meer interesse nog heeft hij in Randolph's veertienjarige peetdochter Nadine.

Aan de kust ziet Jesse Willy terug. Die hereniging komt op het juiste moment. Een olietanker loopt averij op en de wegstromende olievoorraad bedreigt Willy en zijn familie. Met behulp van Elvis en Nadine weet de onverschrokken Jesse zijn gevinde vriend onder levensgevaarlijke omstandigheden naar veilig water te loodsen en op zijn beurt redt Willy het leven van Jesse.

Regisseur Dwight Little weet uiterst vakkundig de verschillende elementen tot een pakkend avontuur te smeden. 'Free Willy 2' biedt een breed pakket voor het hele gezin: waarachtige emoties, warme vriendschap, een losjes gepresenteerde ecologische boodschap, een voorzichtige romance en een opvallende dosis spanning en spektakel.

Grote problemen

"Daarom hebben we regisseur Dwight Little gekozen", vertelt producente Lauren Shuler-Donner. Met actiefilms als 'Marked for Death' en 'Rapid Fire' had hij bewezen dat hij vaart in de gebeurtenissen kon brengen en dat hij ingewikkelde scènes aankon. Daar zit dit tweede deel vol mee. Het eerste verhaal speelde zich rond een bassin af. Daar zijn de omstandigheden onder controle te houden. 'Free Willy 2' ontrolt zich grotendeels op open water. Zelfs met een zorgvuldige planning levert dat ter plaatse regelmatig grote problemen op."

Voor Dwight Little zelf waren de menselijke ontwikkelingen het meest interessant. "Daar staat of valt een film mee. Technisch kunnen we in de bioscoop tegenwoordig alles. Ik kan jouw hoofd op mijn lichaam plaatsen en je laten zeggen wat ik wil. Je kunt op het witte doek toveren met beelden. Maar waar de toeschouwers voor naar de bioscoop gaan is eerlijke emoties. En die blijven het moeilijkst te creëren.

We hebben maanden achter de computer gezeten om alle special effects zo onzichtbaar mogelijk te maken. Als je Willy spectaculair uit het water ziet springen is dat een combinatie van bewegingen van een orka en digitale computertechniek. Je kunt het onmogelijke mogelijk maken, maar die nieuwe techniek is uiterst kostbaar en tijdrovend. Beeldje voor beeldje wordt bewerkt, zodat alles niet van echt te onderscheiden is: de natheid van het lichaam, de schaduwwerking en het water dat achter Willy mee omhoog komt.

Dat alles blijft echter in dienst staan van de menselijke ontwikkelingen. Om die reden heb ik 'Free Willy 2' gemaakt. Het verhaal draait om Jesse, Elvis en Nadine. Hun dramatische ontwikkeling geeft mij de gelegenheid om van mijn stempel van 'actie-regisseur' af te komen. Voor dat imago heb ik nooit gekozen. Na de filmschool vroeg een producent me om een aantal scènes te regisseren van een actiefilm, waarvan de opnamen in de soep waren gelopen. Hij was nogal tevreden over m'n werk en dus bood-ie me een volgende actiefilm aan. En voor je het weet denkt iedereen in Hollywood dat dat het enige is wat je kunt."

Orka Willy's sprong naar vrijheid symboliseert dus ook Little's nieuwe toekomstverwachtingen. "Die dank ik ook aan de jonge acteurs. Ik wist dat de film zou staan of vallen met hun optreden. Voor ik m'n contract tekende heb ik eerst proefgedraaid met hoofdrolspeler Jason James Richter. Hij was goed in deel I, maar ik wilde met eigen ogen zien dat hij de tweede aflevering zou kunnen dragen. Ik zag meteen dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Hij is een volwassen acteur."

Intuïtie

De jonge hoofdrolspeler zelf toont zich minder zeker van zichzelf. 'Free Willy 2' is inmiddels zijn vierde film, maar op de set liep hij nog vaak met verwondering rond, bekent hij. "Het vakantiegevoel van deel 1 ben ik nu wel kwijt", zegt Jason. "Acteren zie ik inmiddels als een baan. Maar ik heb het gevoel dat ik alles nog moet leren. Ik vertrouw voorlopig nog op m'n intuïtie."

Hoewel hij inmiddels met zijn moeder vanuit Hawaii naar Los Angeles is verhuisd, ziet hij acteren nog niet definitief als zijn toekomst. Daarom heeft hij zich voorgenomen om te gaan studeren. Filosofie of chemie. Op kortere termijn wil hij iets gaan doen met zijn gitaar. "Je moet doen wat je leuk vindt", zegt hij. "Dat is ook de sleutel voor acteren. Ik zie het als een spelletje. En dat wordt nog betaald ook."

De verdiensten worden in een fonds gestort, waar hij laten uit zal kunnen putten. "Dat geld kan ik in mijn studietijd beter gebruiken dan nu", meent hij. "Af en toe mag ik mezelf een cadeautje geven, zoals een nieuwe gitaar." De jonge Jason is de nuchterheid zelf. "Populariteit? Daar moet je doorheen kijken. Als je succes hebt willen veel jongens met je optrekken. Dat werd me na 'Free Willy' al snel duidelijk. Ik weet wie m'n echte vrienden zijn. Daar ben ik zuinig op. Het succes van 'Free Willy' heeft me niet veranderd. Ik wil een gewone jongen blijven. Laat mij maar lekker basketballen of pielen op m'n gitaar."

Meisjes passen in zijn wereld nog niet. "Bij die ene kus in 'Free Willy 2' blijft 't voorlopig", lacht de veertienjarige Jason. "Ik voel me nog veel te jong. En zo leuk was 't niet. Probeer 't maar aangenaam te vinden, als de schijnwerpers op je gezicht staan en 150 man op je lip zit."

Première 27 juli 1995