Hugh Grant doodsbang
voor camera Britse ster slaat nieuwe weg in
met thriller 'Extreme Measures' door Eric Koch
Na
'Four Weddings and a funeral' had Hugh Grant het patent
op verlegen, onhandige en charmante Britten. Achter een vermoeiende
reeks identieke rollen zet hij een punt in de thriller 'Extreme
Measures', die deze week in ons land in première gaat. Hij laat
zich van een plezierige serieuze kant zien als een jonge arts (Brits,
dat nog wel...) die in een Amerikaans ziekenhuis wordt geconfronteerd
met een raadselachtig overlijdensgeval. In een chaotische
omgeving waarin dagelijks gewonden van aanrijdingen of schietpartijen
en meer alledaagse zieken de laatste adem uitblazen wekt de dood van
een binnengevallen dakloze nauwelijks opzien. Maar de symptomen van
zijn ziekte zijn Grant onbekend en bovendien blijkt zijn lijk daags
daarna al afgevoerd. De geneesheer-directeur heeft daar een prima
verklaring voor, maar als de weinige gegevens van de dakloze dode ook
verdwenen zijn, wordt Grant toch nieuwsgierig. Als hij in zijn
spaarzame vrije tijd meer over de zaak te weten probeert te komen,
wordt hem van hogerhand te verstaan gegeven dat hij zich beter op zijn
aanstaande promotie kan concentreren. Hugh legt die dringende raad
naast zich neer en verliest vervolgens zijn baan en bijna ook zijn
leven als hij een medisch complot ontrafelt waarbij de vooraanstaande
neuroloog Gene Hackman daklozen gebruikt om een middel tegen
verlammingen te vinden. Sara Jessica Parker als Jodie
Trammel, de verpleegster in Hugh Grant's operatiekamer Minder
heldhaftig dan zijn personage in 'Extreme Measures' blijkt Hugh Grant
als acteur. "Onlangs moest ik voor 5000 mensen in Carnegie Hall
een speech houden over de films van James Ivory", vertelt Grant in
Parijs. "Geen centje pijn. Maar als de regisseur op de set een
close up aankondigt, doe ik 't nog altijd in mijn broek. Acteren doe ik
nog steeds niet voor mijn lol. Veel liever hou ik me bezig met wat er
àchter de camera gebeurt." 'Extreme Measures' gaf
Hugh Grant de gelegenheid om zich voor het eerst met produceren bezig
te houden. Op basis van zijn recente successen richtte hij met zijn
vriendin Elizabeth Hurley een eigen productiemaatschappij op. Onder de
vlag van Castle Rock, de firma van Rob Reiner ('A few good men', 'When
Harry met Sally'), brengen ze voortaan hun eigen projecten uit. Om
commerciële redenen zal Grant daarin ook als acteur optreden, maar
behalve produceren wil hij er minstens twee zelf regisseren.
"Ik heb bij al mijn films tot dusver goed opgelet hoe andere
regisseurs het deden." Hij lacht. "Alleen al omdat ik me
anders te pletter zou vervelen. Acteren in films is vooral wachten tot
je weer even op mag draven. De regisseur mag lekker aan het werk
blijven. Ik heb, zeker in het begin, vaak op het punt gestaan om met
acteren te stoppen. Ik was er min of meer mee begonnen als grap. Iemand
vroeg me een rolletje te spelen en ik had even niets anders te doen. Ik
vond het ronduit vervelend. Maar als ze je daarna een ton aanbieden om
in Zuid-Frankrijk een film te doen, zeg je toch geen nee. Dat ik
na 'Four weddings' zo vaak dezelfde rol heb gespeeld, is maar deels m'n
eigen schuld. Voor die film had ik een aantal andere regisseurs beloofd
dat ik in hun projecten zou optreden, in de wetenschap dat die
waarschijnlijk toch nooit gefinancierd zouden worden. Maar na 'Four
Weddings' kreeg iedereen geld om een film met me te maken en ik vond
het lullig om me daarna terug te trekken, al wist ik dat ik mezelf met
die soortgelijke rollen zou schaden. Eens te meer een reden om
voortaan het heft in handen te nemen. Bij de firma van Reiner mag ik
m'n gang gaan. Een oase in Hollywood. Zo aardig allemaal. Bijna echte
mensen. Commerciële films met enige diepgang is hun handelsmerk.
Zoals 'A few good men' of 'The American President'.
Dat is het soort films dat ik ook wil maken. 'Extreme
Measures' is spannend vermaak, maar zet je ook aan het denken. Is Gene
Hackman een schurk, of is hij bezig voor het welzijn van de mensheid?
Wat weegt zwaarder, de mogelijke genezing van honderdduizenden mensen,
of het lot van een dakloze. Iemand zonder maatschappelijk nut, die
waarschijnlijk toch al niet oud zou worden. Voor mijn personage is het
antwoord aanvankelijk duidelijk, maar als hij na een injectie denkt dat
hij zelf verlamd is, gaat hij toch twijfelen. Wat heeft hij er voor
over om weer te kunnen lopen? Grappig
genoeg onderscheiden Europa en Amerika zich bij dat soort morele
vraagstukken van elkaar. Voor Amerikanen is er geen dilemma.
Hackman is de schurk en ik ben de held. Zo simpel ligt
dat. Maar Europeanen zien beide kanten, beschouwen het als een punt van
discussie." Als vertegenwoordiger van de Oude Wereld beschouwde
Grant Gene Hackman dus niet direct als een boosaardige figuur, al was
hij de eerste dagen wel degelijk een beetje bang voor 'm. "Hackman
is een grootheid en tegenover hem voelde ik me maar een beginneling. En
bovendien ziet hij eruit alsof hij elk moment kan exploderen. Zo
furieus keek hij soms uit zijn ogen, dat ik als producent van de film
dacht dat-ie misschien boos was omdat hij een te kleine trailer had, of
zoiets." Hoe bescheiden Grant ook over zijn eigen acteren
is, in zijn rol als jonge arts weet hij kundigheid realistisch te
combineren met een zeker gebrek aan routine. Om zich in te leven, hing
hij wekenlang rond in een ziekenhuis in New York. "Het roofdier
werd ik genoemd, omdat ik bleef loeren op gewonden. Die bijnaam
stoorde me niet, net zomin als bloed. Ik wilde weten hoe 't op zo'n
Eerste Hulp-afdeling toeging. Ik had het niet beter kunnen treffen. Ze
werden af en aangevoerd, verkeersslachtoffers, moordenaars en
vermoorden. Het leek net een slagerij. Overal lagen
lichaamsdelen." Het scheppen van zo'n realistische sfeer
was in uitstekende handen bij Michael Apted, vond Hugh Grant. "Ik
was geïmponeerd door een thrillers als 'Blink' en 'Thunderheart'.
Zijn werkstukken zijn gegrondvest in de werkelijkheid. Niet voor niets
was hij vroeger een gelauwerde documentaire-maker. 'Seven Up', en het
vervolg daarop zijn onvergetelijk. In het eerste deel volgt hij een
aantal kinderen en praat me ze over hun ideeën en hun
toekomstverwachtingen. Jaren later zie je ze als volwassenen. Hun
relaas is soms uiterst geestig, maar vaak ook dieptriest. Als je ziet
hoe sommigen van hen alle hoop verloren hebben, hoe anderen hun belofte
niet hebben kunnen inlossen, heel treurig. Zo'n portret dwingt
je ook om in de spiegel te kijken. Wat heb ik met m'n leven gedaan? Ook
daarom ga ik nu produceren en regisseren. Ik wil over veertig jaar
kunnen terugkijken met het gevoel dat ik er iets van gemaakt
heb." Première 30 januari 1997
|