Michael Douglas en Annette Bening
onweerstaanbaar De president
verliefd in perfecte komedie
door Henk ten Berge De titel "The American
President" is eigenlijk helemaal verkeerd. Die suggereert een
zwaar en nogal politiek verhaal rond de belangrijkste wereldleider,
terwijl het in feite gaat om een ontzettend leuke romantische komedie.
Zeker de mensen die ooit weg waren van "Falling in Love" of
kortgeleden nog van "The Bridges of Madison County" zullen er
een uiterst plezierige avond aan beleven, te meer daar naast de
romantiek het meeslepende komedie-gehalte zeer sterk is.
"The
President in Love" of iets in die geest zou dit verhaal beter
staan. Het wordt heel innemend vorm gegeven door Michael
Douglas als de man in het Witte Huis, weduwnaar met een
dochtertje die binnen de drukte en de commotie van de hoge functie
eenzaam en niet echt gelukkig is. Annette Bening is de
charme in persona, het wonder dat in het leven van de ongenaakbare en
onbenaderbare man toch geschiedt. Ze gelooft er zelf nauwelijks in.
Rob Reiner heeft het geregisseerd naar een origineel verhaal
van Aaron Sorkin. Hij heeft dat gedaan met zwier, met een speelse
vederlichte toets en tegelijkertijd met een passende ernst waardoor er
een volstrekt autonome werkelijkheid ontstaat. Een voorbeeld van
perfect entertainment en van een romance en een komedie waarmee de
kijker zich moeiteloos identificeert. Rob Reiner maakt achter elkaar
van die lekkere films (When Harry met Sally, Misery, A Few Good Men om
er een paar te noemen) en heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van
de belangrijkste regisseurs van Hollywood. Eigenlijk alles is
goed in "The American President". De manier waarop het
verhaal verteld wordt en waarbij heel wat delicate situaties een
authentieke indruk moeten maken, lijkt uit de losse hand te komen. Een
film in het (nagebouwde) Witte Huis en alles wat daarmee te maken
heeft, zeker in de privé-sfeer, roept gemakkelijk kritiek en
hoongelach op. Een president in de gestalte van Michael Douglas kennen
we niet, pardon, kenden we niet. Naarmate de film vordert is er geen
andere president meer denkbaar, zo overtuigend zijn sfeer, enscenering
en acteren. Love-story De
presidentiële romance verbaast aanvankelijk de personages zelf het
meest. De hofhouding de blinde toewijding van chef-staf Martin Sheen,
de neurotische perschef Michael J. Fox speelt het spel met ijzeren
trouw en ijzig geduld mee. Zij vormen de eerste drempels die genomen
moeten worden in een ongewone love-story. Immers, een president is al
getrouwd en gaat niet op vrijersvoeten. Alle gebruikelijke
obstakels doen zich voor, van het onbeweeglijke protocol tot en met de
nieuwsgierigheid van de pers en vooral de vijandige houding van de
oppositie die een zwakke plek van de president met alle onoirbare
middelen gewetenloos poogt uit te buiten. Het verhaal zou zo uit de
werkelijkheid opgetekend kunnen zijn. Alleen... er was nooit zo n
vrijgezel in het Witte Huis. Bedenk het maar eens en maak het
aannemelijk. Dat is hier gebeurd. Het grootste probleem vormt
op een zeker moment nog de vrouw die het hart van s werelds machtigste
man vertedert. Zij is een tiepje dat niet op d r mondje gevallen is. Ze
doet p.r. voor een milieubeweging, zoekt graag de publiciteit en de
politieke rel en hoort oorspronkelijk in het andere kamp thuis. Maar ze
kan eerst niet geloven dat hij op haar valt. En als het haar wel
duidelijk wordt, dreigen de politieke en publicitaire consequenties
haar te veel te worden. Niettemin wordt de romance ronduit
zichtbaar voor land en wereld. De manier waarop de twee elkaar vinden
ondanks de muur, de gevangenschap en de beperkingen die hen in in de
weg staan, is hartveroverend. De onverstoorbare houding waarop zij de
barrières overwinnen, wordt een aaneenschakeling van ontroerende
en geestige scenes. Wie gevoel heeft voor humor, voor romantiek en
liefde, moet deze verliefde "American President" gaan
zien. Première 14 maart 1996 |