De Avonden en Bastille staan hem beter
Rudolf van den Berg speelt Hitchcock
door Henk ten Berge
Probeert Rudolf van den Berg een Nederlandse Hitchcock te worden? Gezien de keuze van het onderwerp
en de stijl van zijn nieuwste film lijkt het daar wel op. The cold light
of day heet die en hij is zoals hij klinkt: puur buitenlands, helemaal angelsaksisch.
Zijn producenten Haig Balian en Chris Brouwer zoeken het steeds vaker buiten
de grenzen en kregen een internationale co-produktie van de grond. Het resultaat
is een thriller, een enge voorstelling die van de toeschouwers enige verdraagzaamheid
verlangt.
Op papier gaat het volgens Van den Berg om de vraag: hoe ver kan men gaan
om een moordenaar te ontmaskeren? Voor de kijker echter pakt het anders
uit en rijst de vraag: hoe ver kunnen grote mensen gaan in een sadistisch
spel met een klein meisje? Er is sprake in de film van een reeks kindermoorden.
Een jonge ambitieuze politieman laat alles in de wereld los om de dader
te vinden. En dat voert ons vooral naar de machinaties van een ijzige kinderlokker
die een nieuwe moord voorbereidt.
Natuurlijk maak je je woedend op die hufter en zit je bij veel scènes op
het puntje van de stoel. Maar die spanning ebt weg omdat we te vroeg te
veel informatie krijgen aangereikt en we in de zaal de dader al ontmaskerd
hebben. Rest de woede en de angst dat het deze keer toch weer zal lukken...
Zonder nou al te moralistisch te doen, irriteert dat geloer naar zo n onschuldig
klein meisje.
Hitchcock deed ook altijd heel bedreigend, maar nam er een volwassene voor,
een argeloze blondine of eenzame wanhopige man. Berichten in de krant over
zulke affaires zijn vaak al genoeg om een dag te vergallen en om er dan
amusement aan te moeten beleven... dat vraagt wel om een eeltlaagje op de
ziel. De film, die gebaseerd is op Es geschah am helllichten Tag van Friedrich
Dürrenmatt, ziet er overigens perfect uit. Rudolf van den Berg heeft met
Richard E. Grant, Lynsey Baxter en Simon Cadell een sterke cast goed geregisseerd.
Nederland leverde Gerard Thoolen en Thom Hoffman in bijrollen waarvoor zij
wel hun eigen stem moesten inleveren.
Van den Berg kan met dit staaltje handwerk zeker voor de dag komen. Maar
hij is veel interessanter wanneer hij zich weer zou storten op gegevens
van een hoger niveau zoals De Avonden en Bastille , waarmee hij toch een
mooie reputatie had opgebouwd.
Première 18 januari 1996 |