Een vader neemt het recht in eigen hand in
'A Time To Kill'
Een zwart meisje doet wat boodschappen voor haar moeder en wordt onderweg
naar huis ontvoerd door twee dronken blanke kerels. Die verkrachten haar,
slaan haar volledig in elkaar, urineren over haar wonden, proberen haar
op te hangen, gooien haar achter in een truck en uiteindelijk van een hoge
brug. Het meisje overleeft de aanslag verwond voor de rest van haar leven
en de twee worden gearresteerd. Ze zullen voor de rechter moeten komen.
De vader van het meisje is echter zo woedend dat hij besluit het recht in
eigen hand te nemen. Hij laadt zijn geweer en schiet de twee overhoop. Nu
zal een jury over zijn lot moeten beslissen. Is hij schuldig aan een koelbloedige
moord of moet je hem ontoerekeningsvatbaar verklaren. De jury is wit, de
man is zwart en de officier van justitie wil heel graag het congres in,
terwijl de advocaat van de 'moordenaar' een groentje is op de rand van een
faillissement.
'A Time To Kill' stelt een ethische kwestie aan het publiek. Wat zou u doen
als uw kind het slachtoffer wordt van een dergelijke gruwelijke daad? Zou
u de rust terug kunnen vinden en tot een christelijke vergeving kunnen komen?
Of wordt het wapen geladen? Wat moet een vader doen? Regisseur Joel Shumacher had al eerder laten zien met de boeken van Grisham raad te weten in 'The
Client'. Dat op zich is al geen sinecure, want er valt altijd nog een hoop
te sleutelen aan de verhalen van de Amerikaanse bestsellerschrijver. Leg
film en boek van 'The Firm' maar eens naast elkaar. Dag en nacht verschil.
De expliciete beschrijving in het boek van de kinderverkrachting heeft Shumacher
in de film mooi weten te vermijden. Geweld mag je in zo'n verhaal niet ter
consumptie aanbieden, maar moet je zorgzaam in je drama hanteren. Vooral
de manier waarop de regisseur het slotpleidooi in handen heeft gegeven van
de advocaat van de vader perfecte debuutrol van Matthew McConaughey maakt
het verhaal tot een hecht geheel. (In het boek is het een tekst van een
tot dan toe onbekend jurylid, wat veel minder aangrijpend werkt.)
Dat Sandra Bullock op de posters mag uitrijzen boven de genoemde McConaughey
en ook nog boven 'vader' Samuel L. Jackson heeft niets te maken met de kwaliteit
of de grootte van haar rol. Ze is natuurlijk ook veel te oud (30!) om de
briljante rechtenstudent te spelen, die als onderbetaalde stagiaire McConaughey
bijstaat in zijn proces. Als ze zo geniaal was, had ze die studie wel eerder
kunnen afronden, nietwaar. In het warme zuiden zweet ze voor de camera heel
prettig, maar aan het verhaal heeft ze nauwelijks een bijdrage.
McConaughey daarentegen passeerde op de screentesten vrijwel alle beroemde
sterren in Hollywood (van Brad Pitt tot aan Johnny Depp) en logenstraft
die eigenwijze keuze van Shumacher niet, al is de ware drager van de film
Samuel L. Jackson als de intelligente verbitterde vader die met zijn spel
ons voortdurend herinnert aan ons eigen dilemma.
Dick van den Heuvel
Foto: Debutant Matthew McConaughey (midden op foto) overlegt als jonge advocaat
met oude rot Donald Sutherland in 'A Time To Kill'
Première 12 september 1996
|