door Eric
Koch
Regisseur Garry Marshall: "Julia Roberts moet Oscar
uit hoofd zetten". Met twee zomerhits
tegelijk in de bioscoop is Julia Roberts onbetwist 's werelds
filmkoningin. Het ontbrekende juweel op haar kroon is de Oscar, die ze
bij wijze van wensdroom in 'Runaway Bride' in ontvangst mocht nemen.
Hollywood-goud moet ze uit haar hoofd zetten, adviseert regisseur Garry
Marshall, die een ster van haar maakte met 'Pretty Woman' en Julia met
tegenspeler Richard Gere herenigt in de geslaagde romantische komedie
'Runaway Bride'. "Julia wil graag Susan Sarandon zijn", zegt de
Hollywood-veteraan. "Een grote dramatische actrice. Die winnen Oscars.
Maar Julia heeft de hartverwarmende gave om mensen te laten glimlachen.
Dat talent moet ze koesteren." Hij ziet haar nog binnenkomen bij
'Pretty Woman'. "Ze liep als een dragonder. Ik heb haar op hoge hakken
leren bewegen. Vond ze vreselijk. 'Ooit word je volwassen', zei ik. 'En
dan ben je me dankbaar.' Dat ze uitstraling had, was meteen al
duidelijk. Ze had de kwetsbaarheid van Audrey Hepburn, maar of ze
geestig kon zijn? Inmiddels weet ik dat ze kan sprankelen als Lucy Ball
als ze echt wil, maar kennelijk heeft ze altijd een zetje nodig. Omdat
we nog geen hoofdrolspeler hadden, heb ik haar getest tegenover Charles
Grodin. Een kanjer als komediant. 'Hij gaat je helemaal van het doek
afspelen', zei ik tegen Julia, om haar te prikkelen. 'Probeer je maar
staande te houden.' Prompt was ze fantastisch."
Garry Marshall: "Ik
bén helemaal geen filmmaker!". Garry Marshall
leerde het vak in de praktijk van de televisie. Hij was de man achter
hitseries als 'Happy Days', 'Mork and Mindy' en 'The Odd Couple'. Op
zoek naar nieuwe inspiratie stapte hij met collega's Rob Reiner, James
Brooks, Ron Howard en zuster Penny over naar de filmwereld. "Daar
werden we met de nodige scepsis ontvangen", vertelt Marshall met veel
understatement. "Wij waren bij tv weliswaar big shots, maar we moesten
ons als filmregisseur eerst maar eens bewijzen, vond men. We belden
elkaar elke avond op om onze nood te klagen. 'Ze rollen weer met hun
ogen als ik iets voorstel', klaagde Jim Brooks bij de opnamen van
'Terms of Endearment'. We lazen elkaars scenario, keken gezamenlijk
naar de eerste versies van onze films en hielpen elkaar met
commentaar. Ik dacht dat mijn eerste film ook mijn laatste zou
zijn. 'Young Doctors in Love' moest een lichte komedie worden, maar ik
liep elke dag krom van de stress. Thuis was ik niet te genieten. Mijn
vrouw heeft me de deur uitgestuurd. Sindsdien slaap ik bij de opnames
van elke film in een hotel om de hoek. In de weekends mag ik
thuiskomen. Halverwege die eerste film heb ik echter een belangrijke
les geleerd: je moet doen waar het beste in bent. Ik prakkizeerde me
suf hoe ik alles zo artistiek mogelijk in beeld kon brengen. Camera's
onder de vloer, door het plafond, het kon niet gek genoeg. Ik moest een
echte cineast zijn. Tot een stemmetje in me zei: je bént
helemaal geen filmmaker. Dat opende mijn ogen. Prompt liet ik gewoon de
camera staan en bedacht ik ter plekke iets grappigs om een flauwe
scène te verlevendigen. Zag je de crew denken: oh, daar is-ie
blijkbaar goed in.
In haar bruidsjapon ontvlucht Julia Roberts
alwéér een huwelijk. En zo is het: je moet niet willen zijn wat je
niet bent. Ik ben voor alles een schrijver." Uit nood geboren, bijna.
"Ik was een ziekelijk knaapje. Altijd op bed. Met een boek. Mijn vader
had liever een zoon gehad met wie hij kon honkballen, maar hij was een
praktisch man. Je moet een beroep kiezen waar je geen hinder hebt van
je gezondheid, hield hij me voor." Marshall lacht. "Schrijven kan ik
zelfs als ik hoofdpijn heb. En als het erger wordt: mijn vrouw is een
gediplomeerd verpleegster." Ze is een engel, zegt hij uit de grond van
zijn hart. Hun huwelijk is beter dan dat van zijn ouders. "Toen ik
aardig wat geld had verdiend, wilde ik ze allebei een mooi cadeau
geven. Wat heb je nou altijd willen hebben, vroeg ik mijn vader. 'Een
witte Cadillac', antwoordde hij. Mijn moeder vroeg wat mijn vader had
gevraagd. Toen ik haar dat had verteld, vroeg ik haar hartenwens.
'Dat-ie die witte Cadillac NIET krijgt', antwoordde ze. Ze had gevoel
voor humor." Met die anekdote illustreert hij de kern van zijn
werk. "Mensen zijn oneindig interessant. Vaten vol tegenstrijdigheden".
Hij geeft zijn filmkomedies graag iets bespiegelends mee. "Julia
Roberts kan in 'Runaway Bride' voor het altaar niet tot een keuze
komen, omdat ze zichzelf nog niet kent. Zoals veel Amerikaanse meisjes
heeft ze waarschijnlijk van haar moeder te horen gekregen dat het de
taak van vrouwen is om het hun echtgenoot naar de zin te maken. Haar
belevenissen doen haar inzien wat ze wil." Hij lacht. "Dit is dus een
echte feministische film." Als hij in winters New York weer eens
last van zijn longen heeft of van allergieën, droomt hij stiekem
wel eens van pensioen in warm Florida, maar hij heeft nog veel te veel
plezier in zijn werk om er een punt achter te zetten. "Zo'n film als
'Runaway Bride' was als een reünie van de middelbare school. We
hadden al jaren uitgekeken naar iets om weer samen te doen. Eventjes
waren Julia en Richard bang dat ze hun sprankeling als duo kwijt waren,
maar toen duidelijk werd dat er niets was veranderd, hebben we een
heerlijke tijd gehad. Nee, Florida moet nog maar even op me
wachten."
|