'Place Vendôme' is
een Franse film zoals we al enige tijd niet meer in de bioscoop te zien
krijgen. Op een of andere manier drukt een nieuwe frisse wind aan
Gallische cinema het wat meer klassieke werk van het witte doek. Films
als 'A Vendre' en
'La Vie Rêvée Des Anges' tonen jonge mensen in een
moderne herkenbare samenleving aan het vechten om nog iets van hun
leven te maken. 'Place Vendôme' heeft met dat soort
sociaal-realisme niets te maken.
Catherine Deneuve is prachtig
in 'Place Vendôme
De rolprent toont ons Catherine
Deneuve als de weduwe van een belangrijke juwelier die zelfmoord heeft
gepleegd na een enorme diamantenzwendel. Ooit was ze zelf handelaar in
het mooie spul, maar na een stukgelopen liefde is ze aan de drank
geraakt en moet ze zich regelmatig laten verplegen in allerhande
privé-klinieken. Omdat haar man haar een paar prachtige
diamanten heeft nagelaten, zal ze opnieuw toetreden tot de keiharde
wereld van de glimmertjes.
Dat levert een prachtig literair
verhaal op dat met de nodige Franse traagheid wordt verteld in 'Place
Vendôme'. Regisseuse Nicole Garcia heeft haar dolly goed geolied
en laat de camera over het drama heen vloeien. Aan effectiviteit heeft
ze een broertje dood. Ze laat de kijker het verhaal zelf construeren
door af en toe een kleine hint te geven, maar ze houdt klaarblijkelijk
erg veel van mistgordijnen waarachter de gebeurtenissen moeten
plaatsvinden.
Het maakt de film tot een fossiel. Ooit vonden we
dit wel mooi en interessant. De suggestie van een artistieke kwaliteit
hangt zeker over 'Place Vendôme', maar het ontbreekt de makers
geheel en al aan de helderheid van onze moderne tijd.
Deneuve is
prachtig, en weet zelfs een zekere lelijkheid aan te brengen in haar
personage... ook al zal ze nooit zo ver komen als Simone Signoret aan
het einde van haar loopbaan. Voor de rest ligt de film wel erg zwaar op
de maag.
DvdH