Je zou ze bijna de 'Nouvelle Vague' noemen; die
stroom van jonge Franse filmmakers die met hun eenvoudige manier van
draaien en hun simpele verhalen over gewone mensen de filmindustrie
aldaar weer nieuw leven aan het inblazen zijn. Maar ja, die term zal
voor eeuwig aan cineasten als François Truffaut, Claude Chabrol
en Jean-Luc Godard vastzitten. Misschien is het ook beter om de jonge
garde niet in een hokje te stoppen en ze gewoon mooie films te laten
maken, zoals onlangs nog 'La vie revée des anges' van Eric
Zonca.
Sandrine Kiberlain
gaat er in 'À Vendre' vandoor met de koffer van haar
aanstaande.
Van regisseuse Laetitia Masson
zagen we eerder 'En avoir (ou pas)',
waarin actrice Sandrine Kiberlain een meisje speelde dat vastgelopen is
in haar werk op een visverwerkingsfabriek in Boulogne-sur-Mer en aan
een reis begint om zichzelf en de wereld te ontdekken. In feite is
'À vendre' van dezelfde maakster en dezelfde hoofdrolspeelster
niets meer dan variatie op hetzelfde thema. Ze gebruikt nu wat meer
locaties en de productie ziet er wat duurder uit, maar in feite volgt
ze dezelfde weg. En waarom ook niet?
Dit keer speelt Kiberlain
een jonge vrouw die op de avond voor haar huwelijk besluit er van door
te gaan met een koffer van haar aanstaande echtgenoot. Daarin blijken
geen kleren te zitten, maar zo'n half miljoen francs. Reden genoeg voor
de wederhelft om een privé-detective achter zijn toekomstige (?)
bruid aan te sturen. Deze Luigi Primo (Sergio Castellito) zet de
achtervolging in. In die zoektocht zien we hem langzaam maar zeker
zich een beeld maken van de vrouw die hij achterna zit. En door zijn
ogen leren we dat de vrouw op zoek is naar de totale vrijheid, maar dat
ze merkt dat die alleen maar gevonden kan worden als je eenzaam en
alleen bent.
Masson houdt de schijn op dat ze een spannend
verhaal vertelt, maar in feite is haar film alleen maar een filosofie
over een thema. Door de vorm te kiezen van de zoektocht van een
detective zorgt ze dat de kijker bij de les blijft, terwijl ze zichzelf
de ruimte geeft om over haar wereldbeeld te verhalen. 'À vendre'
wordt op die manier een film waarvan je moeiteloos toch weer een beetje
rijker wordt.