donderdag 22 februari 2001
Glenn Close vindt duivels personage
uit '102 Dalmatiërs' wel sympathiek
Nieuwe jacht op hondenbont
door Dick van de Heuvel
LONDEN - Cruella de Vil is terug! En hoe. De meest verschrikkelijke
hondenhaatster van het Westelijk Halfrond lijkt zelfs een aardig
mens geworden te zijn, dankzij een twijfelachtige behandeling in
een sombere psychiatrische inrichting. Maar vrees niet gij, hondofoben!
want haar verandering is slechts schijn. '102 Dalmatiërs' zal
zij nodig hebben, en hun huid zal dienen voor een bontmantel die
de modewereld op z'n kop zal zetten.
Er was weinig voor nodig om Glenn Close te bewegen opnieuw in de
huid te kruipen van de duivelse Cruella die alle hondjes en zoveel
kinderen de stuipen op het lijf joeg in Disney's '101
Dalmatiërs' (overigens een live-action remake van de gelijknamige
tekenfilm uit de jaren zestig). "Ik was laatst in Zweden en er kwamen
twee kinderen naar mij toe om me gele rozen aan te bieden, die ze
zelf hadden gemaakt van crêpepapier. De bloemetjes trilden
in hun handen. Klaarblijkelijk waren ze door hun ouders naar mij
toe gestuurd. Maar zélf stonden ze stijf van angst", vertelt
Close lachend. "En ik hou zo van kinderen!"
Cruella
de Vil (Glenn Close) lijkt na therapie een ander mens.
Maar hondenbont maakt haar opnieuw wild in '102 Dalmatiërs'.
Vreemde, rare en soms zelfs slechte mensen. Wie haar carrière
in vogelvlucht bekijkt, ziet ze in vele gedaanten langskomen. Alex
Forrest bijvoorbeeld in 'Fatal Attraction', die het gezin van Michael
Douglas terroriseert als ze een nacht met hem heeft doorgebracht.
Of Marquise de Merteuil uit 'Dangerous Liaisons', die dodelijke
spelletjes speelt met de liefde. Waarom zoekt ze juist dat soort
rollen uit?
Close: "Niet om het slechte in de mens. Dat soort karakters zijn
fenomenen en als actrice is het inspirerend om daar vorm aan te
geven. Je zoekt naar de uitersten van menselijk gedrag en in alledaagsheid
en sympathieke karakters vind je dat niet. Het gekke is dat ik ze
ook niet zie als slechte mensen. Ik heb ze met me meegedragen en
kén hun karakters, weet ook waarom ze zijn zoals ze zijn.
Ik heb me in het karakter van Alex Forrest íngegraven en
ik weet dus wat er in haar jeugd moet zijn gebeurd waardoor ze werd
wie ze werd. Ik hou van de boosaardige personages die ik heb neergezet,
omdat ik meer van ze weet dan wie ook."
Griezelen
Dus houdt ze ook van Cruella de Vil? Ze lacht. "Op een bepaalde
manier, ja! Ze heeft iets sympathieks, vind je niet. Ze is daadwerkelijk
een vrouw van wie je houdt, omdat je haar zo kunt haten. In het
echte leven zou je haar niet in je buurt dulden, maar op het witte
scherm heb je zulke mensen nodig. Ze leren je griezelen, en dat
is goed."
De mooiste zwart-wit-jurken draagt ze in de film. Ze zijn speciaal
voor haar ontworpen door Anthony Powell, die ook haar kleren ontwierp
voor de musical 'Sunset Boulevard', waarin ze op Broadway schitterde
als Norma Desmond. "Ik heb een afspraak met Disney, en die houdt
in dat ik álle jurken mee mocht nemen na afloop van de opnames.
Ze hangen thuis en soms stel ik ze tentoon. Laatst nog op de school
van een van mijn kinderen. Zo'n expositie levert dan meteen 25.000
dollar op voor een goed doel. Nee, verkopen doe ik ze NOOIT. Ze
zijn het museum van mijn acteren."
Voor de rest houdt ze niet van kleding en mode. "Ik ben goed bevriend
met Armani en zij kleden mij aan. Dat is ook alle tijd die ik aan
kleren wil besteden. Ik hou niet van winkelen. Het liefste zou ik
zien dat iedereen gewoon in een uniform moest lopen over straat,
dan hoefde ik me niet over mijn uiterlijk druk te maken. Voor een
film vind ik het belangrijk hoe ik eruit zie, maar in het dagelijkse
leven sloof ik me voor dat soort zaken helemaal niet uit."
Een
hondenpuppie dreigt in een jas te worden verwerkt in '102 Dalmatiërs'.
'102 Dalmatiërs' was vooral fysiek een zware opgave, zegt
ze. "Ik las het script en ik zag dat de grootste uitdaging de scène
was in de bakkerij. Die set werd verderop gebouwd, en zou pas op
het laatst van de opname worden gebruikt. Ik ben elke dag even gaan
kijken om me voor te bereiden. Aan de ene kant vind ik dat soort
scènes heerlijk om te doen, vooral omdat het zo technisch
is en je werkelijk als team moet werken. Als ik zelf verander in
een soort taart, dan kan dat alleen maar omdat twee stuntmannen
me dragen in dat rare taartenkostuum. Dat moet je goed uitdenken.
Ik heb daar elke dag een paar uurtjes voor genomen, want zulke scènes
moet je niet alleen aan de regisseur over laten."
Babbelaar
Het opnemen van deze Disney-film was één groot feest.
"Al waren de scènes met Gérard Depardieu het hoogtepunt.
We hadden er allebei nogal naar uitgekeken, en ik had er over nagedacht
hoe ik toch het meeste indruk op hem kon maken. Ik wilde dat hij
mij bij onze eerste ontmoeting meteen zag in een volledige Cruella
de Vil-outfit. Daar had ik die paar extra uurtjes make-up en kleding
best voor over. Hij had ogen zo groot als schoteltjes toen hij de
kleedkamer binnenkwam en wist twee minuten niet wat hij moest zeggen.
Dat is voor Gérard heel wat, want hij is altijd een gezellige
babbelaar."
Ze heeft hard gewerkt de laatste drie jaar. "De ene rol na de andere.
Ik heb nu behoefte aan rust. Voor mij is acteren toch transformeren.
Ik word iemand anders. Ik neem nooit mezelf mee in een rol. Ik heb
de laatste drie jaar misschien wel tien rollen gespeeld, en nu gonzen
in mijn hoofd al die stemmen rond van al die karakters. Dat is een
vervelend gevoel, ik raak er door in de war. Mijn hoofd moet weer
leeg worden, voordat ik mijn lijf kan lenen aan een nieuw karakter,
anders blijven al die andere rollen meebrullen in elke zin die ik
zeg."
Ze gaat daarom terug naar het platteland waar ze een boerderij
heeft. "Met honden, ja. Ik hou heel erg veel van honden. Nee, het
is niet een plek waar je Cruella snel zal zien. En dat is maar beter
ook!"
|