Walt Disney blijft de wereld verbazen
'101 Dalmatiërs' wordt omgetoverd tot speelfilm!
De Walt Disney Droomfabriek heeft weer eens wat nieuws. '101 Dalmatiërs',
een van de beroemde tekenfilms uit de lange reeks, beleeft op het ogenblik
een ware wedergeboorte en wordt omgetoverd tot een echte speelfilm. Alle
immense opname-hallen van de grote Shepperton-studio's bij de Engelse hoofdstad
zijn daarvoor een half jaar ingericht. Met Kerstmis zal Amerika het wonder
mogen aanschouwen. Met Pasen, over een klein jaar dus, krijgt Europa het
te zien.
Pondo die Perdy ontmoet en verliefd wordt en alle 99 andere vertederende
krentenbrood-puppies worden echte blaffende, kwispelende en verfijnd getrainde
honden die je op een zonnige zondagmorgen ook in Hyde Park kunt tegenkomen.
En de gevaarlijke vrouw Cruella De Vil en de schavuiten Jasper en Horace
worden mensen van vlees en bloed. Het is een gewaagde onderneming waaraan
al twee jaar achter de schermen werd gewerkt door creatieve en inventieve
geesten.
Toen er twintig minuten opgenomen en ruw gemonteerd waren, gunde Disney
trots aan een select gezelschap een blik. Een van de studio-hallen was ingericht
als theater waar dieren, acteurs, regisseur en producent hun opwachting
maakten en in musical-vorm een voorproefje gaven op '101 Dalmatians' in
live action. Glenn Close speelt de gruwelijke Cruella De Vil en kwam per
Rolls Royce het toneel oprijden. Jeff Daniels is de Roger van vlees en bloed
en vertelde hoe hij als jongetje de betovering van de getekende '101 Dalmatiërs'
had ondergaan in de bioscoop. Joan Plowright, gedistingeerde first lady
van het Engelse theater en Joelly Richardson completeren het vrouwelijke
deel van de cast.
Producent Edward S. Feldman, een veteraan in de filmindustrie en door Disney
belast met de eindverantwoordelijkheid, stelde uiterst zelfverzekerd zijn
medewerkers voor. "Ik had vier jaar geleden de zenuwen toen de zaak van
de grond moest komen, de mensen ervan overtuigd moesten worden hoe kansrijk
het was maar de risico's nog niet te overzien waren. Nu de trein eenmaal
loopt en niet meer te stoppen is, zie ik dat het goed gaat. Dit wordt een
uniek succes voor een unieke cinematografische transplantatie. En dit is
niet de gebruikelijke Hollywoodse grootspraak. Hollywood, en speciaal Disney,
heeft een ongelooflijke kennis en ervaring, beschikt over honderden vakmensen
die stuk voor stuk tovenaars konden zijn. Niets is aan het toeval over gelaten.
De mensen zullen volgend jaar perplex zijn."
De gasten die Disney vanuit alle delen van de wereld genodigd had naar de
Shepperton-studio's voor de eerste exclusieve show, waren dat nu al. De
decorstukken, de vernuftige staaltjes techniek die getoond werden, de commerciële
aanpak, de merchandising... Nog voor er één scène was opgenomen, lagen er
al pakhuizen vol regenjassen, paraplu's, wereldklokken, shirts, stropdassen
in '101'- design klaar om de wereld tegen premièretijd te veroveren.
Edward Feldman: "Met die merchandising heb ik niets te maken. Dat is weer
een heel andere afdeling en een heel ander vak. Ik doe de film. Maar we
hebben wel een gigantisch samenspel. Er moet een perfecte timing zijn. Alles
moet precies op elkaar aansluiten en er mag geen dag achterstand ontstaan.
Let op mijn woorden: als dit lukt en dit lukt natuurlijk dan gaat er nog
veel meer gebeuren. Dan zou het kunnen ook met Bambi of Junglebook. Sneeuwwitje
als musical! Hollandse vriend, er is nog voor honderd jaar werk bij Disney."
Publicatie 2 mei (première eind 1996) |