Russell Crow imponeert in spektakelstuk van Ridley
Scott
Duim omhoog voor 'Gladiator'
Dof kijkt generaal Maximus uit over het slagveld. Om hem heen
liggen dampende lijken van manschappen en paarden. In een mistige
vallei in Germania heeft hij opnieuw een belangrijke zege voor Rome
geboekt. Maar na drie jaar vechten is Maximus moe, doodmoe. Hij
wil naar huis, naar zijn vrouw en kind. Nog één gunst
vraagt de oude keizer Marcus Aurelius van zijn legeraanvoerder.
Na zijn dood moet Maximus (Russell
Crowe) van het Romeinse Rijk weer een republiek maken. Maximus
krijgt geen tijd voor een keuze: die avond wordt Marcus Aurelius
(Richard Harris) vermoord door zijn ambitieuze aangenomen zoon Commodus
(Joaquin Phoenix). En diens eerste order is Maximus te laten vermoorden.
Russel
Crowe imponeert in Gladiator van Ridley Scott
Hij weet te ontsnappen, maar als hij thuiskomt, wordt hij door
militairen opgewacht bij de verbrande lijken van zijn vrouw en zijn
zoontje. Voor dood wordt hij achtergelaten en vervolgens gevonden
door handelaren, die hem als slaaf verkopen aan Proximo (Oliver
Reed). Hij levert vechters aan de arena's, waar het bloeddorstige
publiek waar voor zijn geld krijgt. De dood is voor de meeste gladiatoren
een zekerheid, een enkeling kan held van het volk worden. Een optreden
in het Colosseum is een uitverkiezing. Voor Maximus moet het roemruchte
bouwwerk in Rome de arena van zijn wraak worden.
Met 'Gladiator' pompt regisseur Ridley Scott bruisend nieuw bloed
in een bijna vergeten genre, dat in 'Ben Hur' vier decennia geleden
een hoogtepunt vond. Scott gaat veel verder dan die film. Hij schept
niet zo maar een mooi decor voor een spannend avontuur, maar neemt
de kijker werkelijk mee naar de dagen van de Romeinse spektakels.
Zoals 'Saving Private Ryan'
in alle gruwelijkheid de ervaring van de invasie in Normandië
overbracht, zo maakt Scott de barbaarsheid van de eerste eeuwen
na Christus voelbaar, toen een leven niet telde. 'Gladiator' maakt
zich er niet vanaf met namaak: speren verdwijnen in lichamen, zwaarden
splijten hoofden.
Liever kijken we met open ogen naar hoogstaande aspecten van het
Romeinse rijk. Schitterend hebben Scott en zijn art-departement
de hoofdstad in vroegere luister hersteld en met een glijvlucht
over het Rome van de klassieke oudheid nemen we een adembenemende
duik in de geschiedenis. Zorgt de visuele macht van Scott traditiegetrouw
weer voor prachtig kijkwerk, ook het verhaal en de sterk ingevulde
personages boeien. Als de eerzuchtige, ijdele jonge keizer zoekt
de broedende Joaquin Phoenix onbewust compensatie voor gebrek aan
liefde in de adoratie van de massa en tegenover hem maakt Russell
Crowe duidelijk dat hij lang in de bovenste rangen van Hollywood
zal vertoeven. Zijn stoere, maar ook gevoelige manlijkheid spreekt
allebei de seksen aan en geeft het onvergetelijke spektakelstuk
van Ridley Scott extra diepgang.
Als we het beroemde gebaar van de Romeinse keizers mogen lenen:
voor 'Gladiator' gaat de duim enthousiast omhoog.
Eric Koch
|