&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Vijfde MS Rotterdam deed voor het eerst de Maasstad aan

Nederlands interieur in Amerikaans
HAL-schip

door Gerrit Leeflang

ROTTERDAM - De nieuwe MS Rotterdam de zesde met die naam van de dit jaar 125 jaar bestaande Holland America Line meerde vorige week op haar eerste bezoek aan de Maasstad min of meer uit gewoonte af aan de Wilhelminakade. Ooit vertrokken hier haar vijf voorgangers. Maar toen was de HAL nog een Nederlandse rederij en heette het hoofdkantoor even verderop op de kop van het eiland nog niet Hotel New York.

De 'Rotterdam 6' in volle glorie in het Botlekgebied.

Haar bezoek aan de Maasstad was er met name een om te laten zien hoe mooi ze was. Hoewel de Amerikaanse eigenaar het schip in Venetië liet bouwen, is de inrichting van de hand van het Nederlandse architectenbureau VFD van ir. Frans Dingemans uit Utrecht. Deze ontwierp al eerder de interieurs van onder meer de Statendam (1993), de Maasdam (1994), de Rijndam (1995) en de Veendam (1996), eveneens schepen van de HAL en deed de refit van andere.

Het interieur van de Rotterdam VI is gebouwd in de traditie van vroegere en hedendaagse zoutwaterpaleizen. Bijna nonchalant is de rijkdom ingepast in de leefstijl van de passagiers. Niet veel doet meer denken aan de dagen dat vaak berooide landverhuizers aan boord van de schepen van de HAL naar de Nieuwe Wereld trokken en waar de klassen streng gescheiden waren.

De klassemuren zijn geslecht en er is nu sprake van slechts een klasse, de klasse van optimale luxe ingebed in antiek, modern comfort en werk van hedendaagse kunstenaars, onder wie zeventien Nederlandse. Tegen de 700 materialen zijn gebruikt bij de inrichting en alles is speciaal gemaakt voor de nieuwe Rotterdam, niets is standaard. Neem de negen meter hoge Vlaamse klok in de centrale hal, het Atrium, met veertien tijdaanwijzingen en een astronomische klok of de marmeren tafel in de Erasmusbibliotheek, beide gemaakt door Gilbert Lebigre.

Brandveiligheid stond bij de bouw voorop, zelfs zo dat decoraties van de vorige Rotterdam (1959-1972) op onbrandbaar materiaal opnieuw werden geschilderd door Klaas Posthuma.

De Rotterdam is 238 meter lang, 54 meter hoog, waarvan acht meter onder water, heeft een snelheid van gemiddeld 25 knopen, telt negen dekken, die themagewijs volgestouwd zijn met kunst en antiek uit alle perioden en uit alle windstreken.

Majestueuze trappartijen vol glimmende relingen, gigantische beelden en overdadig veel kunst kennen de meesten van ons alleen uit films.

Samoerai-uitrustingen uit de 17e eeuw, een paar terracotta soldaten uit de Yuan Ming-dynastie (1260-1644), een Chin Hu vaas uit de periode 206 v Chr. - 220 na Chr., een laat 17e eeuws kabinet uit Italië, een marmeren fontein uit dezelfde eeuw, een 19e eeuws model van de paddle steamer Great Western, een vergulde barok tafel van Nederlandse makelij uit 1680, 'De Rotterdamse vloot in de haven in de schemering' van J. Webb (1884) en 18e eeuwse prenten van de Indonesische archipel voelen zich in de salons, eetzalen, bars en gangen net zo op hun gemak als de schilderijen van hedendaagse Nederlandse schilders als Reynier de Muynck, Rob Houdijk, Jan van der Kooi of de Engelsman Ian Cairnie. Voor de aanschaf van antiek was een budget beschikbaar van drie miljoen gulden en voor hedendaagse kunst een miljoen gulden.

Rond de 700 onderaannemers werkten 18 tot 20 maanden aan dit 660 miljoen gulden kostende cruiseschip, dat 1400 passagiers kan hebben en een 'staff and crew' heeft van 630.

Ook overdekt zwemmen kan op de Rotterdam in de grootst mogelijke luxe en alweer omgeven door kunst.

"Ik ben de Raspoetin van de HAL", zegt ir. Frans Dingemans lachend. "Ik koop de kunst, maak de lay-out, bereken de veiligheid, ik bepaal de corporation image van de rederij. Wereldwijd zoeken naar brandveilige materialen, maar ook zorgen voor luchtstromen die zich horizontaal door de ruimten bewegen en niet verticaal de passagiers in de nek blaast, want dan krijg je klachten. Er zijn passagiers, hele families, die elke jaar een wereldcruise van 90 dagen maken om bijvoorbeeld oude bekenden tegen te komen. Het gaat om die speciale verwentruc; om ze het idee te geven dat ze heel bijzonder zijn en ze de tijd van hun leven te geven."

Het schip werd tijdens het ontwerpen opgedeeld in moten van 40 meter, elk met zijn eigen uitgang. Voor elke ruimte werden 40 tekeningen gemaakt. Eten heeft een centrale plek in het leven aan boord. Daarom is 80 meter keuken niet echt een verrassing. Bij de op stapel staande schepen als de Volendam (begin 1999 klaar) en de Zaandam (eind 1999) worden de keukens over twee lagen verdeeld. Ook daarvoor ontwerpt Dingemans de interieurs.

De thema's voor de inrichting voor deze twee nieuwe schepen liggen al op tafel. Bloemmotieven voor de Volendam en muziek voor de Zaandam. Het eerste voorwerp is al aangeschaft: de saxofoon van Bill Clinton.

De 'Rotterdam 6' bevat een complete fitnesszaal.

De markt voor cruiseschepen is zo groot dat er naar verwachting in de periode 2000-2008 elke negen maanden een schip van stapel zal lopen. Waar nu nog een beperkt aantal hutten voorzien zijn van een balkon, ziet het er in de toekomst naar uit dat elke hut er een zal hebben.

Publicatiedatum = 20 juni 1998