Verwoestende
brand Mont Blanc-tunnel
Een
catastrofe in de Mont Blanc-tunnel: 41 mensen komen in
een vuurzee om het leven. Onder hen bevinden zich twee
truckers uit Nederland, een 22-jarige Brit uit Ridderkerk
en een 43-jarige Limburger.
De ravage na de brand in de Mont Blanc-tunnel is enorm.
De tunnel blijft het gehele jaar gesloten.
De
brand ontstaat in het middengedeelte van de elf kilometer
lange tunnel, die Frankrijk en Italië met elkaar
verbindt. Een Belgische vrachtwagen, geladen met meel
en margarine, vat vlam. De chauffeur zelf blijft ongedeerd.
Het vuur slaat snel over op nog eens zeven andere vrachtauto's
en elf personenwagens.
De
34-jarige Italiaan Pierlucio Tinazzi, die op zijn motor
in de tunnel rijdt, weet tien automobilisten van een wisse
dood te redden. "Hij trok ons in z'n eentje naar buiten,
bracht ons naar de brandweer en ging de tunnel weer in
om anderen te helpen", aldus een van hen. Tinazzi overleeft
het niet.
De
verzengende hitte, zo'n 120 graden Celsius, bemoeilijkt
de bluswerkzaamheden. Bovendien laait het vuur weer op
en staat het plafond op instorten. Pas na vijftig uur
is de brandweer het vuur meester. De eerste brandweerlieden
die uiteindelijk de tunnel ingaan, lopen een shock op
wanneer zij de volledig verkoolde lichamen aantreffen.
Autoriteiten
moeten bekennen dat de veiligheid van de tunnel, die in
1965 werd geopend, volstrekt onvoldoende is gebleken.
Tien minuten na het uitbreken van de brand reden er nog
mensen de tunnel in; de videocamera's werkten niet naar
behoren.
Bovendien
heeft een groot aantal slachtoffers de noodsluizen, waar
men zo'n twee uur voor een brand kan schuilen, niet kunnen
bereiken. Ook de controle op vrachtwagens die gevaarlijke
stoffen vervoeren heeft gefaald. Tevens wijst een rapport
later uit dat tien jaar geleden voor het laatst een rampoefening
in de tunnel werd gehouden.
In
mei eist een vrijwel identiek inferno in de Oostenrijkse
Tauerntunnel twaalf levens. Een vrachtwagen, geladen met
verfproducten, klapt op een stilstaande file in de tunnel
tussen Salzburg en Klagenfurt. De ene na de andere explosie
volgt en de tunnel vult zich met een dikke zwarte walm.
Mensen rennen voor hun leven.
De
automobilisten moesten vanwege bouwwerkzaamheden voor
een verkeerslicht wachten. "Absolute waanzin", meent trucker
Cor de Jong (50) uit Beverwijk, die het drama overleeft.
"Bij een ramp als deze kun je geen kant meer op."
Het
is geen verrassing wanneer een onderzoek uitwijst dat
het bar slecht is gesteld met de veiligheid in de belangrijkste
Midden-Europese tunnels. Bij ongelukken komen automobilisten
als ratten in de val te zitten.
|