&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Verwoestende brand Mont Blanc-tunnel

Een catastrofe in de Mont Blanc-tunnel: 41 mensen komen in een vuurzee om het leven. Onder hen bevinden zich twee truckers uit Nederland, een 22-jarige Brit uit Ridderkerk en een 43-jarige Limburger.


De ravage na de brand in de Mont Blanc-tunnel is enorm. De tunnel blijft het gehele jaar gesloten.

De brand ontstaat in het middengedeelte van de elf kilometer lange tunnel, die Frankrijk en Italië met elkaar verbindt. Een Belgische vrachtwagen, geladen met meel en margarine, vat vlam. De chauffeur zelf blijft ongedeerd. Het vuur slaat snel over op nog eens zeven andere vrachtauto's en elf personenwagens.

De 34-jarige Italiaan Pierlucio Tinazzi, die op zijn motor in de tunnel rijdt, weet tien automobilisten van een wisse dood te redden. "Hij trok ons in z'n eentje naar buiten, bracht ons naar de brandweer en ging de tunnel weer in om anderen te helpen", aldus een van hen. Tinazzi overleeft het niet.

De verzengende hitte, zo'n 120 graden Celsius, bemoeilijkt de bluswerkzaamheden. Bovendien laait het vuur weer op en staat het plafond op instorten. Pas na vijftig uur is de brandweer het vuur meester. De eerste brandweerlieden die uiteindelijk de tunnel ingaan, lopen een shock op wanneer zij de volledig verkoolde lichamen aantreffen.

Autoriteiten moeten bekennen dat de veiligheid van de tunnel, die in 1965 werd geopend, volstrekt onvoldoende is gebleken. Tien minuten na het uitbreken van de brand reden er nog mensen de tunnel in; de videocamera's werkten niet naar behoren.

Bovendien heeft een groot aantal slachtoffers de noodsluizen, waar men zo'n twee uur voor een brand kan schuilen, niet kunnen bereiken. Ook de controle op vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren heeft gefaald. Tevens wijst een rapport later uit dat tien jaar geleden voor het laatst een rampoefening in de tunnel werd gehouden.

In mei eist een vrijwel identiek inferno in de Oostenrijkse Tauerntunnel twaalf levens. Een vrachtwagen, geladen met verfproducten, klapt op een stilstaande file in de tunnel tussen Salzburg en Klagenfurt. De ene na de andere explosie volgt en de tunnel vult zich met een dikke zwarte walm. Mensen rennen voor hun leven.

De automobilisten moesten vanwege bouwwerkzaamheden voor een verkeerslicht wachten. "Absolute waanzin", meent trucker Cor de Jong (50) uit Beverwijk, die het drama overleeft. "Bij een ramp als deze kun je geen kant meer op."

Het is geen verrassing wanneer een onderzoek uitwijst dat het bar slecht is gesteld met de veiligheid in de belangrijkste Midden-Europese tunnels. Bij ongelukken komen automobilisten als ratten in de val te zitten.


1996-1999 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden
e-mail:
redactie@telegraaf.nl

december november oktober september augustus juli juni mei april maart februari januari