Bedrijfsleven besteedt zo'n 25 miljoen gulden
Lot uit de loterij voor reclamemakers
Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM, vrijdag - Het bedrijfsleven haakt massaal in op de gekte rond
de Elfstedentocht. Advertenties in dagbladen, tv-spotjes en de uiteenlopende
vormen van buitenreclame leveren dit weekeinde zo'n 20 tot 25 miljoen gulden
extra aan reclame-inkomsten op.
Dit is de schatting van kenners bij Carat Nederland. Het media-adviesbureau
baseert zijn berekeningen op de reclame-inkomsten uit 1986 toen alleen al
zo'n zes miljoen extra werd omgezet bij de dagbladen. De onbekende inkomsten
uit de talloze vormen van veelal clandestiene buitenreclame worden echter
geschat op het drie- tot viervoudige.
De bulk van de extra inkomsten komt terecht bij de landelijke en regionale
dagbladen, die extra kortingen van 25 procent aanbieden op advertenties
voor, na of tijdens de tocht, en bij de STER. De STER schat de extra inkomsten
uit de 12 reclame-blokken in de NOS-uitzending op ruim 2 miljoen. De extra
advertentieruimte bij de dagbladen is al zo goed als uitverkocht. Met een
rondje reclame in de landelijke dagbladen heeft een bedrijf een bereik van
66 procent en een gemiddelde tref-zekerheid van 1,3 keer.
De Vereeniging De Friesche Elf Steden profiteert zelf "tragisch genoeg"
nauwelijks van de media-hype, zegt Carat-woordvoerster Dorien Sterrenburg.
"Hoewel officieel vent-vergunningen nodig zijn voor de venters, promoteams
en promobikes langs het traject, zijn de activiteiten moeilijk in de hand
te houden." Centraal Beheer beplakte in '85 in de nacht voor de Elfstedentocht
110 streekbussen met de tekst 'De dertiende elfstedentocht. Als dat maar
goed gaat.' Deze actie kostte toen 75.000. Mediamax biedt nu dertig bussen
aan voor ruim 10.000, exclusief de productiekosten.
De grote buitenreclame-bedrijven bieden naar hun zeggen geen speciale acties
aan zoals billboards langs het traject. Bij Alrecon zijn billboards in de
steden Heerenveen, Leeuwarden en Sneek te huur voor één week voor het bedrag
van 20.000, exclusief productiekosten. Nieuw is de huur van een zogeheten
'Ice Billboard'; een dubbelzijdig billboard op glijders dat wordt voortgetrokken
door schaatsers en voor een kleine 10.000 wordt aangeboden door AdCetera.
Een ander goedkoper alternatief is de huur van een 'sleepje'. Bij Wings
over Holland bijvoorbeeld is voor 650 per uur een vliegtuig met piloot
en een sleep met maximaal 25 letters te huur. Daar raadt men bedrijven aan
vooral 's ochtends de lucht in te gaan "omdat de animo om naar de lucht
te kijken in de loop van de dag zal afnemen".
Promoteams, promobikes en venters met warme dranken, hapjes en kledingstukken
zullen het morgen goed doen. Een promobike kost minimaal 485 per dag. Carat
zegt het bereik van dergelijke acties moeilijk te kunnen voorspellen, maar
met een kleine miljoen mensen langs het traject zal dat niet onaanzienlijk
zijn.
|