Helikoptervlucht geeft sprookjesachtig beeld van pelgrimage
Blauwbekken in de lucht
Van een onzer verslaggevers
LELYSTAD/LEEUWARDEN, maandag - Lelystad was zaterdagochtend vroeg even helistad.
Alle helikopters die op het vliegveld beschikbaar waren stegen bij zonsopgang
op het leek wel alsof de Derde Wereldoorlog was uitgebroken om naar de Elfstedentocht
te snellen. Aan boord zaten cameralieden en fotografen die de Moeder van
alle Tochten vanuit de lucht moesten registreren en zich binnen een mum
van tijd blauwbekkend afvroegen waar zij in hemelsnaam aan begonnen waren.
Een mooie kiek of shot kan immers alleen maar worden geschoten als de zijdeur
wordt verwijderd. Maar het nadeel daarvan is dat de kou vrij spel heeft,
zeker op een hoogte van tussen de honderd en driehonderd meter en wanneer
de noordooster ook nog eens meedogenloos tekeer gaat. Niet alleen de deelnemers
aan de Elfstedentocht weten sinds zaterdag wat het fenomeen gevoelstemperatuur
inhoudt, de heren fotografen dames deden niet mee weten dat nu dus ook.
Uiteraard hadden de fotografen Wim Hofland en Nico Koster van De Telegraaf
het zich, in hun streven om de tocht zo goed mogelijk te volgen, nog moeilijker
gemaakt. Op hun verzoek miste de Hughes 500 die zij bij Heli Holland hadden
afgehuurd niet een, maar beide zijdeuren, zodat zij helemaal geen bescherming
hadden. Alleen piloot Marc Kuijpers en schrijver dezes wisten nog enigszins
aan de kou te ontsnappen. Maar zij zaten dan ook voorin en liepen alleen
half bevroren voeten op.
Toch was het de moeite waard. De Elfstedentocht vanuit de lucht volgen is
zo uniek, dat je het gebrek aan comfort op de koop toeneemt. Ieder beeld
dat je in je opneemt is een ansichtkaart, iets dat reeds opviel toen wij,
komende vanaf het IJsselmeer, het Slotermeer naderden. De lange kronkelende
sliert toerrijders die zich bij het ochtendgloren een weg baande door het
half besneeuwde Friese landschap wekte bijna ontroering op. Waarschijnlijk
drong nergens beter het besef door dat hier duizenden mensen bezig waren
aan een pelgrimage naar de heilige stad Ljouwert, een sportieve bedevaart
waar zij jaren naar hadden uitgekeken.
Het enthousiasme van het publiek bovendien! Overal waar Marc Kuijpers zijn
heli soms met spectaculaire duikvluchten naar toe stuurde zag je zwaaiende
mensen, die hoopten op een reactie vanuit het donkerblauwe toestelletje.
En een grote meerderheid droeg daarbij de oranje wollen mutsen die door
Unox beschikbaar waren gesteld, wat vanuit de helikopter fantastisch waarneembaar
was. Duizenden oranje stippen zag je, vooral bij het mooie keerpunt in Dokkum,
waar de festiviteiten ook vanaf honderdvijftig meter hoogte goed te volgen
waren.
Hoe hard de voorste rijders tijdens de eerste uren gingen (het was toen
nog donker en wij konden dus nog niet de lucht in), bleek wel uit het feit
dat wij hen pas voorbij Harlingen konden oppikken. Wij hadden erop gerekend
dat zij zich op dat moment ergens tussen Workum en Bolsward zouden bevinden,
maar zij waren al veel verder. Reeds 125 kilometer hadden zij achter de
rug, maar toen hadden zij het moeilijkste gedeelte van het traject van Franeker
naar Dokkum nog voor de boeg.
Twaalf man lag toen nog op kop. Het werden er uiteindelijk vijf, als gevolg
van ontsnappingen en valpartijen die wij vrijwel allemaal vanuit onze merkwaardige
positie zagen ontstaan, hoewel het ons het laatste uur van de wedstrijdtocht
nog moeilijk werd gemaakt door de politie, die de verschillende helikopters
en vliegtuigjes 'in verband met de herrie' naar duizend voet circa driehonderd
meter hoogte dirigeerde. De politiehelikopter zelf evenwel, hing soms op
niet meer dan vijftig meter van de begane grond en 'cowboyde' er af en toe
lekker op los. Moesten er soms foto's voor het korpsblad worden gemaakt?
|