Websites banken stevig in opmars Startpagina en Ilse blijven de populairste Nederlandse sites, gevolgd door MSN en Omroep.nl. Dit blijkt uit on-line bereiksmetingen van Multiscope. Een snelle stijger is dit jaar Detelefoongids.com. Niet zo verwonderlijk, want het zoeken van telefoonnummers gaat prima via internet. Zo goed zelfs dat de verkoop van telefoonboeken op cd-rom terugloopt. Tiscali, voorheen World Online, steeg eveneens op de ranglijst van meest populaire Nederlandse websites. Deze provider kocht onlangs de concurrenten 12Move en Wish NokNok, hetgeen een verklaring kan zijn voor de opmars. Postbank en Rabobank hebben veruit de best bezochte bancaire sites. Uit een onderzoek van het adviesbureau iBooz kwamen beide sites ook op afstand het beste naar voren. Deze sites alsmede die van SNS scoren sterk op navigatiegemak. Verder is onder meer gekeken naar de meerwaarde die een site voor de klant heeft. Ohra en Rabobank zijn dan superieur. De zoekmachine Altavista heeft sterk aan populariteit ingeboet. Aan de database is een tijd lang geen onderhoud gepleegd. En dat wreekt zich meteen. Ook Vindex zakt snel weg. De concurrentie van Google, een zoekmachine die superieure resultaten combineert met een grote eenvoud, doet zich gelden. Google werkt anders dan bijvoorbeeld Altavista. Ze houdt namelijk rekening met de mate waarin een website door anderen wordt aangehaald. Inmiddels wordt deze methode nagevolgd, onder meer door de Nederlandse zoekmachine Kobala.nl. Stijger Opvallend is het snelle wegzakken van Planet.nl, voorheen altijd goed voor een plaats in de top tien. Daarentegen is Clubs.nl samen met de veilingsite Ebay.nl dit jaar de sterkste stijger. Deze 'community' van internetaanbieder Het Net (Planet Media Group) brengt mensen die bepaalde interesses delen, met elkaar in contact. Het Amerikaanse voorbeeld is Clubs.yahoo.com. Onlangs introduceerde Het Net de dienst NetExperts, waar iedereen die iets van een bepaald onderwerp wil weten, vragen kan stellen. Ervaringen van medeconsumenten spelen een steeds belangrijkere rol. NetExperts wil daarbij als platform fungeren. Kaartehuis.nl biedt kerst-beltonen, kerst-logo's en natuurlijk digitale ansichtkaarten. E-commerce is niet altijd een tranendal. Bol.com is de drukst bezochte webwinkel, terwijl Wehkamp.nl het snelst stijgt in bezoekersaantallen. Het postorderbedrijf denkt dit jaar voor ruim 100 miljoen gulden via internet te verkopen. Het onderzoeksbureau Jungle Rating beoordeelde Wehkamp als de beste Nederlandse internetwinkel. Lof is er vooral voor de 'productvergelijker', die het aankoopproces via internet prima ondersteunt. On-line winkelen wordt ook steeds leuker. Zo wordt de website van De Bijenkorf ondersteund met prachtige plaatjes, biedt Wehkamp de mogelijkheid muziek te beluisteren tijdens het winkelen en werkt Neckermann met driedimensionale afbeeldingen. Vergeleken met de traditionele gidsen biedt internet meer entertainment. Kerstkaarten Ook Kaartenhuis.nl is succesvol. Het via e-mail versturen van bijvoorbeeld kerstkaarten blijft populair. Door gebruik te maken van html kunnen de mooiste kaarten worden gemaakt, desnoods met bewegende beelden en geluid. Verliezers dit jaar zijn teletekst.nl, webwereld.nl en euronext.com (vroeger aex.nl). Multiscope neemt geen buitenlandse sites op in haar lijst. Het eerdergenoemde Google heeft een Nederlandse interface en zou anders zeker in de top-50 komen. Overigens ontmoeten de metingen van Multiscope de nodige kritiek. Het bureau werkt met een panel internetgebruikers. Bij ruim 1500 panelleden is software geïnstalleerd die het surfgedrag meet. De vraag is of deze steekproef voldoende betrouwbaar is. Opvallend is het geheel ontbreken van porno- en mp3-sites. Bij de metingen van Nedstat eindigen die sites veel hoger. De Nedstat top-vijf wordt aangevoerd door Startpagina.nl. Maar de rest ziet er heel anders uit. SimpleMp3s.com, GameCopyWorld, LinkWorld en 21stCenturyMp3Music scoren daar het hoogst. Ook de muzieksites Supermp3s.net en Mp3MediaWorld krijgen veel bezoek vanuit Nederland. Een verzameling persoonlijke homepages onder de naam isAwesome stijgt het snelst. Volgens Nielsen/NetRatings zijn Startpagina en Ilse de drukst bezochte sites, gevolgd door MSN en Rabobank. © 1996 - 2000 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden |