publicatiedatum:
7-03-2002
De WKS-Academie
In
de vorige eeuw had je het Lyceum, de Hogere Burger School
(HBS), de Middelbare Meisjesschool (MMS) en de (M)ULO
(Middelbaar) Uitgebreid Lager Onderwijs. Daarna is er
even een experiment geweest met de Middenschool en we
zijn nu een beetje gewend aan afkortingen als LBO, MBO,
MAVO, HAVO en VWO. Aangezien Nederlandse onderwijsministers
houden van variatie, stel ik voor om de WKS-Academie
op te richten.
Deze instelling is geschikt voor
alle jongeren die na een middelbare school periode niet
weten wat ze willen en zich dus ook niet willen vastpinnen
op één richting van ontwikkeling. En geloof me, dat
zijn er nogal wat. Op WKS-Academie worden Wetenschap,
Kunsten en Sport geïntegreerd aangeboden en kunnen leerlingen,
bijvoorbeeld, in de herfsttrimester een pakket samenstellen
van gedichten schrijven, psychologie, viool spelen,
badminton en wetenschapjournalistiek; in het wintertrimester
wordt het dan bedrijfskunde, kunstschaatsen, koorzingen,
cartoontekenen en wereldliteratuur; en in het lentetrimester
bestaat het programma uit cabarettechnieken, kegelen,
boekhouding, geschiedenis van de popmuziek en religieuze
stromingen.
Op deze manier kunnen dan titels
als Bachelor en Master of Arts/Science, die van het
Amerikaanse model zijn gejat, ook echte betekenis krijgen.
En wie het dan na WKS-Academie nog niet weet, kan dan
met zijn brede maatschappelijke ontwikkeling gewoon
de politiek ingaan. Daar zijn ze goed in het creatief
rommelen.
UW
REACTIES
Ik
ben bezig met de opleiding tot leraar geschiedenis en
hoewel ik uw provocatie een uitstekend idee vind, is
er iets dat me steekt. Er is namelijk een lijn te vinden
in de chaotische tijd die het onderwijs de laatste jaren
ondergaat. We
hebben veel meer hoog opgeleiden in Nederland dan ooit
tevoren. Maar velen van hen moeten daarnaast presteren
naar het best van hun kunnen. Ze moeten dus constant
op hun tenen lopen. Geen wonder dat zoveel mensen afbranden.
Werken gaat nou eenmaal makkelijker als je ruimte hebt
om pieken op te vangen. Waarom blijven mensen dan toch
op een te hoog niveau werken? Ik denk zelf omdat dat
in de cultuur gegroeid is. Net als in de VS. Be the
best you can be. Waar, maar wie bepaalt wat het beste
is? Ik
kan er niet precies m'n vinger op leggen, maar er is
iets aan de hand in Nederland. Aan de ene kant wordt
gezegd dat we een informatie staat moeten bouwen, maar
daartegenover staat een scholingssysteem dat meer en
meer geënt lijkt op het van school sturen van leerlingen
die "het gewoonweg niet meer redden". Wat
wil ik hier nu mee zeggen? In het kort, ik denk dat
onze overheid, of een groep daarin, het onderwijs bewust
aangepast heeft om minder hoogopgeleiden uit de leerfabrieken
te laten komen. Dat ten gunste van meer laagopgeleide
arbeidskrachten. Dit
hoeft niet per se een slechte zaak te zijn, ware het
niet dat er veel waarde gehecht wordt aan een hoge (niet
een goede) opleiding. Het klinkt als een complot theorie,
maar ik kan voorlopig geen andere verklaring vinden
voor een zeer eigenaardig onderwijsbeleid. Misschien
is het niet eens zo heel erg, want op deze manier zou
het mogelijk kunnen zijn om burn out te voorkomen. Op
de lange duur. Tot
die tijd maak ik me zorgen om hen die buiten de boot
vallen. Ik weet niet of een school zoals u die voorstelt
voor deze kinderen als vangnet kan dienen.
Ewout
Oord, Heerhugowaard
Dit
idee is een resultaat uit een luxe probleem. Waarom
leggen we studenten niet meteen in de watten? Het doel
van onderwijs is om een sterke werkkracht te creeeren
voor het land. Met
zoveel varieteit en speelsheid in het onderwijs systeem
is het alleen maar makkelijker voor de verwarde student
om veelste laks te worden. Kennis
is zeer belangerijk voor ons land en dat is wat onderwijs
hoort te zijn. Natuurlijk ben ik het er wel mee eens
dat het ook leuk hoort te zijn. Viool spelen en cabaret
technieken zullen hordes studenten aantrekken, want
het is "leisure" en wordt niet gezien als
werk. Ik ben er wel mee eens dat er de mogelijkheid
bestaat om meer te leren over cultuur en waarden. Ik
zou als variant van een goed idee meer exacte vakken
zoals wiskunde, geschiedenis en economie hebben als
de basis vakken. Als de student deze vakken neemt dan
kunnen de snaren van de viool gestreeld worden als beloning.
Zo is er meer balans, is het systeem nog meer efficient
en zal iedereen zich meer voldaan voelen. Van
een zorgzame Nederlander die leeft in England, maar
terugkomt in Nederland voor een goede studie,
Michiel
Lute, High Wycombe, England
Provocatie?
Tegen wie? De regering? Dit is geen provocatie maar
een heel goed voorstel waarvan ik hoop dat er eens goed
over nagedacht zal worden. Te jong moeten kinderen een
keuze maken. als ik naar mijn eigen kinderen kijk (15
en 16 jaar) heb ik het gevoel dat ze nog steeds niet
weten wat ze willen. En mogen ze? Geef
jongeren de ruimte om op het juiste moment de juiste
beslissing te kunnen nemen. Prima idee van u, meneer
Wijnberg! De laatste jaren is er te veel geld gestoken
in veranderingen die achteraf weer teruggedraaid moeten
worden. Schitterende
provocatie!
Iris,
Zuidwolde
©
1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden
|
UW REACTIES
Leuk
idee, krijgen we ook eens wat meer managers met algemene
ontwikkeling die verder reikt dan "hoe bespaar
ik zoveel mogelijk kosten in zo weinig mogelijk tijd".
Misschien zelfs meer "consultants" die wat
zinnigs kunnen melden over "wat doe ik hier op
aarde?". En heeeeel misschien zelfs politici die
kleur en charme en een eigen stijl hebben. En die kunnen
luisteren en samenwerken. Trouwens:
ik vind mannen met een goede algemene ontwikkeling erg
aantrekkelijk. Waren er daar maar meer van!
Linda,
Rotterdam
Ik denk dat zo'n WKS school voor laatbloeiers die van wetenschap kunst en sport houden, dit een uitstekende school is om uit te vinden wat in hun zit.Maar dit is beslist niet voor alle kinderen goed, omdat zij daar juist nog meer gaan zwemmen en de weg kwijt kunnen raken. Er zijn kinderen die het nodig hebben om wat meer afgekaderd onderwijs te krijgen. Er zijn ook nog technisch denkende kinderen. Deze groep is vaak niet geintresseerd in wetenschap en kunst buiten hun eigen interesse. Dan zouden zij zich gaan vervelen in dit soort scholen met dit aanbod. Ook deze groep weet soms nog niet wat het precies wil, want hierin zijn ook nog vele richtingen. Zo'n school zou dan kunnen heten: WTS, dat betekent Wetenschap, Techniek en Sport.
G. Ledel,
Huizen
Grandioos
idee! Tja,
veel mensen weten met 25 jaar nog niet eens 'wat ze
precies willen' (afgezien van het veelgehoorde 'feestje
bouwen en lekker stappen'), dus mij lijkt het wat vroeg
om kinderen van 13, 14 jaar al hun toekomst te laten
bepalen d.m.v. het kiezen van een 'sector' of een 'profiel'.
Is het niet wat kortzichtig om nu al zogenaamd te kunnen
vaststellen welke vakken (on)geschikt voor een kind
zijn, nog afgezien van een laag cijfer? Hij krijgt nooit
meer de kans zich daarin te verbeteren of meer te ontwikkelen.
Maar
als na de middelbare-pretpakket-school de WKS-academie
nog in het verschiet ligt, dan komt alles toch nog goed!
Marjolein,
Hoofddorp
Ik
vind het een geweldig idee! Sowieso vind ik een opleiding
waardevol als het ook aandacht besteed aan persoonlijke
groei, wat later ook erg belangrijk is voor het optimaal
kunnen functioneren. In
de maatschappij. Overigens zou ik het helemaal niet
zo'n gek idee vinden om bijv. het eerste jaar filosofie
op de middelbare school verplicht te stellen.
Alexander
Logeman,Lageveld
|