[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

publicatiedatum: 7-03-2002

De WKS-Academie

In de vorige eeuw had je het Lyceum, de Hogere Burger School (HBS), de Middelbare Meisjesschool (MMS) en de (M)ULO (Middelbaar) Uitgebreid Lager Onderwijs. Daarna is er even een experiment geweest met de Middenschool en we zijn nu een beetje gewend aan afkortingen als LBO, MBO, MAVO, HAVO en VWO. Aangezien Nederlandse onderwijsministers houden van variatie, stel ik voor om de WKS-Academie op te richten.

Deze instelling is geschikt voor alle jongeren die na een middelbare school periode niet weten wat ze willen en zich dus ook niet willen vastpinnen op één richting van ontwikkeling. En geloof me, dat zijn er nogal wat. Op WKS-Academie worden Wetenschap, Kunsten en Sport geïntegreerd aangeboden en kunnen leerlingen, bijvoorbeeld, in de herfsttrimester een pakket samenstellen van gedichten schrijven, psychologie, viool spelen, badminton en wetenschapjournalistiek; in het wintertrimester wordt het dan bedrijfskunde, kunstschaatsen, koorzingen, cartoontekenen en wereldliteratuur; en in het lentetrimester bestaat het programma uit cabarettechnieken, kegelen, boekhouding, geschiedenis van de popmuziek en religieuze stromingen.

Op deze manier kunnen dan titels als Bachelor en Master of Arts/Science, die van het Amerikaanse model zijn gejat, ook echte betekenis krijgen. En wie het dan na WKS-Academie nog niet weet, kan dan met zijn brede maatschappelijke ontwikkeling gewoon de politiek ingaan. Daar zijn ze goed in het creatief rommelen.

UW REACTIES

Ik ben bezig met de opleiding tot leraar geschiedenis en hoewel ik uw provocatie een uitstekend idee vind, is er iets dat me steekt. Er is namelijk een lijn te vinden in de chaotische tijd die het onderwijs de laatste jaren ondergaat. We hebben veel meer hoog opgeleiden in Nederland dan ooit tevoren. Maar velen van hen moeten daarnaast presteren naar het best van hun kunnen. Ze moeten dus constant op hun tenen lopen. Geen wonder dat zoveel mensen afbranden. Werken gaat nou eenmaal makkelijker als je ruimte hebt om pieken op te vangen. Waarom blijven mensen dan toch op een te hoog niveau werken? Ik denk zelf omdat dat in de cultuur gegroeid is. Net als in de VS. Be the best you can be. Waar, maar wie bepaalt wat het beste is? Ik kan er niet precies m'n vinger op leggen, maar er is iets aan de hand in Nederland. Aan de ene kant wordt gezegd dat we een informatie staat moeten bouwen, maar daartegenover staat een scholingssysteem dat meer en meer geënt lijkt op het van school sturen van leerlingen die "het gewoonweg niet meer redden". Wat wil ik hier nu mee zeggen? In het kort, ik denk dat onze overheid, of een groep daarin, het onderwijs bewust aangepast heeft om minder hoogopgeleiden uit de leerfabrieken te laten komen. Dat ten gunste van meer laagopgeleide arbeidskrachten. Dit hoeft niet per se een slechte zaak te zijn, ware het niet dat er veel waarde gehecht wordt aan een hoge (niet een goede) opleiding. Het klinkt als een complot theorie, maar ik kan voorlopig geen andere verklaring vinden voor een zeer eigenaardig onderwijsbeleid. Misschien is het niet eens zo heel erg, want op deze manier zou het mogelijk kunnen zijn om burn out te voorkomen. Op de lange duur. Tot die tijd maak ik me zorgen om hen die buiten de boot vallen. Ik weet niet of een school zoals u die voorstelt voor deze kinderen als vangnet kan dienen.

Ewout Oord, Heerhugowaard

Dit idee is een resultaat uit een luxe probleem. Waarom leggen we studenten niet meteen in de watten? Het doel van onderwijs is om een sterke werkkracht te creeeren voor het land. Met zoveel varieteit en speelsheid in het onderwijs systeem is het alleen maar makkelijker voor de verwarde student om veelste laks te worden. Kennis is zeer belangerijk voor ons land en dat is wat onderwijs hoort te zijn. Natuurlijk ben ik het er wel mee eens dat het ook leuk hoort te zijn. Viool spelen en cabaret technieken zullen hordes studenten aantrekken, want het is "leisure" en wordt niet gezien als werk. Ik ben er wel mee eens dat er de mogelijkheid bestaat om meer te leren over cultuur en waarden. Ik zou als variant van een goed idee meer exacte vakken zoals wiskunde, geschiedenis en economie hebben als de basis vakken. Als de student deze vakken neemt dan kunnen de snaren van de viool gestreeld worden als beloning. Zo is er meer balans, is het systeem nog meer efficient en zal iedereen zich meer voldaan voelen. Van een zorgzame Nederlander die leeft in England, maar terugkomt in Nederland voor een goede studie,

Michiel Lute, High Wycombe, England

Provocatie? Tegen wie? De regering? Dit is geen provocatie maar een heel goed voorstel waarvan ik hoop dat er eens goed over nagedacht zal worden. Te jong moeten kinderen een keuze maken. als ik naar mijn eigen kinderen kijk (15 en 16 jaar) heb ik het gevoel dat ze nog steeds niet weten wat ze willen. En mogen ze? Geef jongeren de ruimte om op het juiste moment de juiste beslissing te kunnen nemen. Prima idee van u, meneer Wijnberg! De laatste jaren is er te veel geld gestoken in veranderingen die achteraf weer teruggedraaid moeten worden. Schitterende provocatie!

Iris, Zuidwolde

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

UW REACTIES

Leuk idee, krijgen we ook eens wat meer managers met algemene ontwikkeling die verder reikt dan "hoe bespaar ik zoveel mogelijk kosten in zo weinig mogelijk tijd". Misschien zelfs meer "consultants" die wat zinnigs kunnen melden over "wat doe ik hier op aarde?". En heeeeel misschien zelfs politici die kleur en charme en een eigen stijl hebben. En die kunnen luisteren en samenwerken. Trouwens: ik vind mannen met een goede algemene ontwikkeling erg aantrekkelijk. Waren er daar maar meer van!

Linda,
Rotterdam


Ik denk dat zo'n WKS school voor laatbloeiers die van wetenschap kunst en sport houden, dit een uitstekende school is om uit te vinden wat in hun zit.Maar dit is beslist niet voor alle kinderen goed, omdat zij daar juist nog meer gaan zwemmen en de weg kwijt kunnen raken. Er zijn kinderen die het nodig hebben om wat meer afgekaderd onderwijs te krijgen. Er zijn ook nog technisch denkende kinderen. Deze groep is vaak niet geintresseerd in wetenschap en kunst buiten hun eigen interesse. Dan zouden zij zich gaan vervelen in dit soort scholen met dit aanbod. Ook deze groep weet soms nog niet wat het precies wil, want hierin zijn ook nog vele richtingen. Zo'n school zou dan kunnen heten: WTS, dat betekent Wetenschap, Techniek en Sport.

G. Ledel,
Huizen


Grandioos idee! Tja, veel mensen weten met 25 jaar nog niet eens 'wat ze precies willen' (afgezien van het veelgehoorde 'feestje bouwen en lekker stappen'), dus mij lijkt het wat vroeg om kinderen van 13, 14 jaar al hun toekomst te laten bepalen d.m.v. het kiezen van een 'sector' of een 'profiel'. Is het niet wat kortzichtig om nu al zogenaamd te kunnen vaststellen welke vakken (on)geschikt voor een kind zijn, nog afgezien van een laag cijfer? Hij krijgt nooit meer de kans zich daarin te verbeteren of meer te ontwikkelen. Maar als na de middelbare-pretpakket-school de WKS-academie nog in het verschiet ligt, dan komt alles toch nog goed!

Marjolein,
Hoofddorp


Ik vind het een geweldig idee! Sowieso vind ik een opleiding waardevol als het ook aandacht besteed aan persoonlijke groei, wat later ook erg belangrijk is voor het optimaal kunnen functioneren. In de maatschappij. Overigens zou ik het helemaal niet zo'n gek idee vinden om bijv. het eerste jaar filosofie op de middelbare school verplicht te stellen.

Alexander Logeman,Lageveld




UW MENING

Mee eens? Niet mee eens? Laat het weten! Stuur uw mening naar De Psycholoog.


UW REACTIES!

De provocaties van onze psycholoog lokken over het algemeen veel reacties uit. Uw reacties op vorige provocaties vindt u in het provocatie-archief.