[advertentie]


De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

publicatiedatum: 13-9-2001

Nederlanders zijn ongastvrij

Goed, we laten jaarlijks wat vluchtelingen ons land binnen en geven hen onderdak en te eten. Maar, dat wil nog niet zeggen dat we een gastvrij volk zijn. Sterker nog, de Nederlander is zelfs tegenover zijn 'eigen' mensen ronduit bot en onverschillig.

Dit denk ik altijd als ik een willekeurig restaurant, kroeg of winkel binnenkom. Laatst nog ging ik op een terrasje zitten in de binnenstad. De studentikoze kelner rende met zijn dienblad als een kip zonder kop langs de tafeltjes zonder acht te slaan op nieuwe gasten. Daarom moest ik er zelf voor zorgen om zijn aandacht te trekken. Toen hij mij voor de derde keer geïrriteerd 'ik kom zo bij u' had toe gesnauwd, volgde ik hem naar binnen om hem persoonlijk aan te spreken. Vriendelijk vroeg ik hem om een koffie-verkeerd die pas een kwartier later buiten op mijn tafeltje werd 'gesmeten'. Nee, bedienend Nederland mag dan wel eens meegedaan hebben aan een cursus klantvriendelijkheid, maar van oprechte hartelijkheid is nog steeds geen sprake.

Wat dat betreft mogen we een voorbeeld nemen aan de Italianen. Deze mensen zijn niet alleen trots op hun winkeltjes, maar ontvangen al hun gasten met open armen. Daarom ga ik altijd zo graag eten in de Pizzeria van Ernesto. Als eigenaar komt hij nog altijd persoonlijk bij je aan tafel om je hand te schudden, te vragen naar 'familie-nieuwtjes', en onderwijl je favoriete drankje in te schenken. Bij hem voel ik me welkom en als gast gewaardeerd. Een Chinees spreekwoord zegt: wie tegen een goede gast niet vriendelijk is, zal er nooit één hebben.

UW REACTIES

Individuelen bestaan. Zelf werkzaamachtig geweest in de horeca, werkte ik met plezier en deed gemeend mijn best. Helaas is niet iedereen in die sector zo ingesteld, wat heel jammer is. Mijn mening: als je het niet leuk vindt doe dan wat anders. In Amerika zijn de meesten vriendelijk, wat ongemeend en overdreven overkomt. In een Italiaans restaurant in London werd mijn bord voor mijn neus weggetrokken, voordat ik de laatste hap binnen had. Mensen zijn mensen en verschillen zijn er overal. Overal waar ik ben geweest heb ik goede en minder goede ervaringen gehad. Dit zal altijd zo blijven en ik maak me er niet al te druk om.

Susan Arnst, Reading (UK)

Als u dit elke keer meemaakt als u in en kroeg een dergelijke komt, dan zeg ik: Ja, Nederland is onvriendelijk. Maar ik denk dat deze jongen een rotdag had, wat ook mij kan overkomen. Trouwens in de horeca draai je "tropenjaren", dus erg gestresst werk. Was hij misschien alleen? We zijn ook niet allemaal hetzelfde. Dus... Lieve psycholoog, over dit soort dingen stap ik heen en blijf vriendelijk. Ga weer eens naaar hetzelfde café, misschien is hij nu vriendelijker.

Tjalling de Rijke, Heemskerk

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

UW REACTIES

Mee eens! Tot voor kort dacht ik dat het nogal meeviel met die ongastvrijheid van Nederlanders maar nu ik 5 maanden in Turkije rondhuppel moet ik zeggen dat men daar over het algemeen nog weet wat gastvrijheid is. Daarbij kan ik uit ervaring ook zeggen dat hoe minder de mensen hebben hoe gastvrijer de mensen zijn, zonder tegenprestatie te verwachten, dit maakt mij af en toe verlegen.

Bart Karreman,
Ede


Waarschijnlijk gaat het nog een stapje verder: als we vluchtelingen echt welkom heten gaan ze ook weer met meer gemak terug, indien dat mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat het psychologisch gezien voor vluchtelingen niet mogelijk is om bezig te zijn met terugkeren op het moment dat er hier een hele onveilige situatie is. Pas als ze zich 'vrij' voelen, kunnen ze zich op iets anders gaan richten. Vergelijk het maar met iets heel simpels: als je kind ernstig ziek is staat je hoofd niet naar het uitkijken naar een andere baan. Daar is simpelweg in het hoofd geen ruimte voor. Vluchtelingen staan voor de vrijwel onmogelijke taak om hun zelfvertrouwen op te bouwen in een omgeving die zeer wantrouwend en veelal afwijzend is. Dat gaat dan ook vaak niet

Agnes Verhulst,
Bilthoven


Zonder in cliché te willen vervallen... helaas, het is waar wat de verteller hier neergepend heeft. De doorsnee Nederlander - of Hollander eigenlijk - is ronduit bot en onverschillig! Het heeft met de tijdgeest te maken, krijg je van vele psuedo-sociologen/ wetenschappers te horen. Het spijt me mensen... het heeft met inborst, opvoeding, persoonlijke interesses en inzet te maken. Zeker bij bedienend personeel. Snel geld willen verdienen, maar zich niet willen inzetten voor de zaak. Een ontevreden klant is helemaal geen klant. Veel van het bedienend personeel oonder meer cafés, bars, terassen en winkel-supermarkt mag van mij 2x per maand een cursus klantvriendelijkheid en bedienen gaan nemen!

Donald de Jong

 




UW MENING

Mee eens? Niet mee eens? Laat het weten! Stuur uw mening naar De Psycholoog.


UW REACTIES!

De provocaties van onze psycholoog lokken over het algemeen veel reacties uit. Uw reacties op vorige provocaties vindt u in het provocatie-archief.