publicatiedatum:
12-7-2001
Strengere regels
De
uitvinding van de auto heeft de mens zoveel vrijheid
geschonken dat hij deze nooit zal opgeven. Daarom is
het onzinnig om te denken dat het 'auto-ontmoedigingsbeleid'
ooit een succes zal worden. Hogere belastingen, smallere
rijstroken en reclame voor het openbaar vervoer zullen
de automobilist echt niet kunnen imponeren.
Wel wordt het tijd om strengere
regels in te voeren in het rijverkeer. Want, mensen
moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden
omdat zij te weinig besef hebben van hun destructieve
krachten. Iedere dag weer wordt er iemand op onze wegen
om het leven gebracht. Deze 'moorden' zijn niet met
voorbedachte rade beraamd en daarom is door het rechtsysteem
de term 'dood door schuld' bedacht. En reken maar dat
de dader zich voor de rest van zijn leven schuldig voelt.
Mijn voorstel is dat de maximum
snelheid teruggebracht moet worden tot 80 km/uur op
de snelwegen, 30 km/uur binnen de bebouwde kom en dat
iedereen zijn rijbewijs verliest na één ernstige en
na drie minder ernstige verkeersovertredingen. En als
elke Nederlander wordt verplicht om ieder vijf jaar
opnieuw rijexamen te doen, wordt hij gedwongen om te
laten zien of hij nog steeds bij de tijd is. Vrijheid
van beweging is een hoog goed. De waarde van elk mensenleven
stijgt daar ruimschoots bovenuit.
UW REACTIES
Snelheidsbeperkingen
voor de automobilist; ik denk niet dat het helpt. Het
wekt irritatie op. Bij mij in ieder geval wel als ik
in een dorp de doorgaande weg neem en 30 km moet aanhouden,
dan heb ik echt het gevoel dat de slakken in de berm
mij nog inhalen... Anders ervaar je 30 km per uur als
je met diezelfde snelheid op een paard zit. Zelfs de
grootste snelheidsmaniak zal dat niet lang volhouden
en het gevoel hebben dat hij zeer hard gaat. Mijn voorstel
is dan ook om ieder die een gemotoriseerd vervoersmiddel
heeft deze in te laten ruilen voor een paard/pony +
evt een wagen/koets Het heeft naast dat het een prachtig
gezicht zal zijn in het straatbeeld, nog veel meer voordelen...
Wat dacht je van minder geluidsoverlast, het is milieuvriendelijk,
het geeft veel werkgelegenheid voor o.a. wagenmakers,
paardenfokkers, manegehouders, hoefbekappers, zadelmakers,
mestruimers, boeren, dierenartsen, enz. Ach, wat zou
dat mooi zijn als dat zou kunnen, maar ja het zal wel
bij een droom blijven...
Lineke
van Hoorn
Rijswijk
Het
iedere vijf jaar halen van een rijexamen vind ik persoonlijk
onzin. Dat mensen ieder jaar een theorie examen zouden
moeten doen zodat ze in ieder geval op de hoogte blijven
van de regels, juich ik wel toe. Het is verder echt
allemaal gezeur dat over die auto. Alleen al vanwege
de opbrengsten zal de regering de auto nooit vervangen
door iets anders. Immers het kapitaal verliest aan accijnzen
zal te hoog zijn. Er gaan ook nog steeds elke dag mensen
dood die van een trap vallen en ook die worden niet
verboden. Die invalshoek is dus niet juist. Wel zou
er een auto moeten komen die op iets anders rijdt dan
fossiele brandstof, want dat verziekt echt al onze overgebleven
frisse lucht. En niemand gelooft dat maar dat zal de
aankomende vijftig jaar echt merkbaar worden. Mensen
gaan nu eenmaal dood, is het niet aan aids of kanker
of hartklachten of wat dan ook dan is het wel in een
verkeersongeval. Als je daar niet tegen kunt moet je
stoppen met het maken van mensen.
Joop
Weesp
Ik
ben het helemaal niet met je eens. Een auto is een moordwapen.
Als je het aantal dodelijke ongelukken afzet tegen het
aantal bezitters van een dergelijk wapen, dan is het
niveau van zelfbeheersing enorm hoog. Zelfs als je in
ogenschouw neemt dat de meeste mannen (ik heb er zelf
weer zo een) veranderen in intolerante monsters zodra
ze een stuur in handen hebben. Ze raken direct overstuur
als iemand voor hen zich aan de maximum snelheid houdt,
of dat nu 30, 80 of 220 is. (Ik heb mijn man een rijverbod
opgelegd, want hier moet je wel eens even wachten omdat
de automobilist voor je ff een praatje maakt met een
bekende) Als iedereen zich aan de regels zou houden,
dus geen overtredingen en dus geen boetes, krijgt de
overheid een ander probleem. Waar moet dan het geld
vandaan komen? Daar verzinnen ze wel een nieuwe vorm
van belasting op. Een standaard sticker op de auto dat
auto rijden schadelijk is voor de volksgezondheid, milieu
etc. lijkt me een goed op de weg liggend idee. Automobilisten
zijn best wel bereid daar ook nog eens extra voor te
betalen. Zolang ze maar... Ik ben hier even de draad
kwijt... In Nederland was de benzineprijs met een kwartje
verhoogd voor Wim Kok, als ik het goed heb. Wordt daar
zijn dure, gepantserde, milieu onvriendelijke racemonster
nu van betaald? Veiligheid is een groot goed en daar
mag je ook best iets voor over hebben, vind ik. Tot
zover dit bericht van dit bijzonder aangename eiland,
vind het altijd boeiend om te lezen wat jij er nu weer
van vindt. Op Curacao houden ze niet zo van directheid,
maar de corruptie is wel heel openlijk en eerlijk.
Carmen
de Witt
Willemstad
Volgens
mij ligt het niet zozeer aan de snelheid die er gereden
wordt. Ook met 80 km/uur kun je iemand doodrijden. En
al helemaal als er bijvoorbeeld alcohol in het spel
is, want dan doet een verlaging van de snelheid er ook
niet veel toe! Wanneer ik 80 km/uur moet rijden, raak
ik geïrriteerd, omdat het dan ontzettend lang duurt
voordat ik op mijn werk ben. Dit zal mijn rijstijl niet
positief beïnvloeden. Ik denk dat mensen ongeacht hun
snelheid socialer op de weg moeten worden. Dus of je
nu 80 of 120 of 150 km/uur rijdt, als je werkelijk goed
vooruit kijkt en frequent in je achterspiegel en goed
rekening houdt met overige weggebuikers, zal het een
stuk plezieriger (veiliger?) op de weg worden. Maar
hoe je dit kunt bewerkstelligen?
Agnes
Leeuwarden
©
1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden
|
UW REACTIES
Helemaal
mee eens. Het wordt eens tijd dat wij mensen ook gaan
nadenken over de vrijheid om adem te halen. Als ik op
mijn fietsje zie hoeveel automobilisten 'denken' het
nog steeds te kunnen dan is mijn bloeddruk wel eens
wat te hoog.
W.H.J.
Platenkamp
Hengelo
IJdele
plannen? Van nature goed, maar zullen wij eerst maar
eens proberen de uit de hand lopende kleine criminaliteit
(kc) aan te pakken door verhoudingsgewijs even hoge
en consequente straffen zoals die via het administratief
recht worden losgelaten op verkeersovertreders. Want
politie en justitie laten wel zien dat ze ballen hebben
als het gaat om verkeer maar trekt die lijn niet consequent
door naar de kc. Reden hiervoor is dat verkeer geld
oplevert en kc geld kost (arbeidsuren en kwalitatief
beter opgeleid personeel). Het verkeer vreet al genoeg
manuren binnen het politieapparaat maar goed, het is
meetbaar dus willen hoofdcommissarissen daar wel op
investeren en scoren ze politiek lekker. Maar de burger
laat heel andere geluiden horen.
John
Berndsen
Diemen
Strengere
regels waarom? We kunnen ons al niet aan de bestaande
regels houden, waarom dan nieuwe strengere regels maken,
we houden ons er toch niet aan. Rijbewijs afnemen? En
ze dan onverzekerd laten rondrijden want we willen die
verworven vrijheid toch. NEE, geef ons betere alternatieven
en de wil om het anders te doen. Een auto is aftrekbaar
voor de belasting maar de werknemer die 10 jaar op de
fiets gaat heeft alleen maar betaald en is nooit beloond,
niet door de werkgever, niet door de overheid en niet
door de belastingen. Door wie dan wel? Zichzelf, maar
die wijsheid komt met de jaren en niet met regelgeving.
RoKo
Apeldoorn
Al
lijkt het op het eerste gezicht een goede oplossing,
ongelukken worden veroorzaakt door onvoorzichtigheid,
onverwachte gebeurtenissen, fouten van weggebruikers,
natuurlijk wil niemand een ongeluk veroorzaken, maar
strengere maatregelen geven meer files, creëert
meer administratieve rompslomp en het effect is waarschijnlijk
minimaal. Ik denk dat hier in Engeland het aantal dodelijke
ongevallen procentueel gelijk of zelfs hoger ligt terwijl
de regels strenger zijn. Ik ben voor goed gescheiden
verkeersbanen, in de toekomst zelfs ondergronds en electronisch
gestuurd zodat menselijke fouten worden geminimaliseerd,
goed tegen files, goed tegen ongelukken, rustiger voor
het wandel en fietsverkeer.
William
Steenhof
Westcliff, essex, Engeland
|