Steven Spielberg spaarde
kosten noch moeite
om de beste oorlogsfilm aller tijden te maken
De huiveringwekkende realiteit van D-Day
De klassieker over de Tweede Wereldoorlog is
natuurlijk de film De Langste Dag,
waarin de invasie van de geallieerden op 6 juni 1944 (D-Day), die het
einde van de Tweede Wereldoorlog inluidde, wordt verteld. Maar op 17
september gaat bij ons
Saving Private Ryan
in première, de nieuwste film van Steven Spielberg, de geniale
filmmaker van o.a. E.T., Jurassic Park en Schindler's List. Kosten noch
moeite werden gespaard om deze film boven alle andere oorlogsfilms uit
te tillen. Want Spielberg wilde vooral de werkelijkheid tonen. Die
werkelijkheid was dat de landing op de kust van Normandië
chaotisch en bloederig verliep. Weekeinde was bij de opnamen aanwezig.
door David Gritten
Vertaling: Robert van Daesdonk
Fotografie: David
James/Paramount
Een Duitse tank ontploft na vol te zijn
getroffen door een granaat. De straten van het kleine Normandische
dorpje Ramelle zijn het toneel van verbeten man-tegen-man gevechten
tussen Amerikaanse en Duitse soldaten. Telefoonpalen hellen vervaarlijk
voorover en winkels met opschriften als Boulangerie
en Vins et Liqueurs zijn totaal
verwoest. Hele muren van huizen zijn weggeslagen, waardoor het
interieur zichtbaar is geworden. De kerk is door bombardementen zwaar
beschadigd en overal staan uitgebrande tanks.
Het strijdperk kort na de geallieerde invasie op D-Day, 6 juni 1944,
herleeft op de set van Saving Private Ryan,
de nieuwe film van Hollywoods bekendste regisseur Steven Spielberg. Na
zijn kassuccessen als Schindler's List,
Jurassic Park en E.T. is dit zijn
nieuwe uitdaging.
Geallieerde soldaten rukken op in een platgebombardeerd Frans dorpje. Steven Spielberg toont de verschrikkingen die zij bij de invasie op de Franse kust hebben moeten doorstaan zonder iets te verbergen.
Zittend in een klein, geïmproviseerd tentachtig hutje met enkele
houten platen als extra bescherming er omheen, is Spielberg tussen de
explosies, het geweervuur en rondvliegend puin onverstoorbaar aan het
werk. Geconcentreerd kijkt hij naar een viertal televisieschermen en af
en toe geeft hij enkele opdrachten.
Acteurs en tientallen figuranten vermengen zich op de set. Hun kleding
zit onder de modder en op hun huid is nepbloed gesmeerd. Op deze
snikhete dag is spelen alsof ze vermoeid zijn niet nodig. "Doordat
aan drie kanten van de tank tegelijk wordt gevochten, is deze
scène zo levensecht dat het lijkt alsof we tijdens een echte
oorlog aan het filmen zijn", zegt Steven Spielberg, wijzend naar
één van de schermen.
Hij overdrijft daarmee geenszins, want buiten is ingenieus een door
oorlogsgeweld verwoest dorp nagebouwd dat nauwelijks van echt is te
onderscheiden. Weliswaar niet in Frankrijk, maar op een uitgestrekt
voormalig fabrieksterrein van British Aerospace in Hatfield, aan de
noordkant van Londen.
De film, die 130 miljoen gulden kost, begint met de invasie op Omaha
Beach in Normandië. Tom
Hanks, tweevoudig Oscarwinnaar en
één van de bekendste acteurs van de afgelopen jaren,
speelt kapitein John Miller. Die is leider van een acht man sterke
eenheid met een zeer bijzondere missie. Zij moeten achter de Duitse
linies in Frankrijk één Amerikaanse soldaat, James Ryan
(gespeeld door Matt Damon), zien op te pikken en veilig terug naar
Amerika brengen.
Dat gebeurt omdat alledrie broers van Ryan tijdens de oorlog om het
leven zijn gekomen. Het Amerikaanse ministerie van Defensie had in 1943
besloten dat zonen uit één ouderpaar niet met elkaar in
dezelfde eenheid mochten dienen. "Toen drie van de vier broers van
de familie Ryan binnen 72 uur sneuvelden, één in de
strijd met Japan, de andere twee afzonderlijk van elkaar in Europa,
werd een eenheid gestuurd om de vierde broer te vinden en hem naar huis
te brengen", vertelt Spielberg. "De morele vragen die dit
oproept vormen de basis van deze film."
"Het twistpunt is: welke prijs moet voor vrijheid worden betaald?
Wat is de waarde van het redden van James Ryan? Draagt het bij aan het
eerder beëindigen van de oorlog, of wordt alleen het vertrouwen
van het thuisfront erdoor vergroot? Wat vinden Millers mannen ervan dat
ze hun leven op het spel moeten zetten om één man uit de
oorlog te halen?" vraagt Steven Spielberg.
Acteur Edward Burns speelt een soldaat uit de eenheid van Miller die
tegen de missie is. "Ik ben de cynicus van de groep die zegt dat
we Ryan niet kennen. Het is een vreemde voor ons, vergeet hem
toch", zegt hij. Matt Damon ziet zijn rol als symbolisch.
"Ryan staat voor ieders broer, voor iedereen die de kans kreeg om
naar huis te gaan." Het scenario van de film is overigens fictief.
Damon strikken voor de film was een goede zet van Spielberg. Voor het
filmen was hij nog gewoon een veelbelovende jonge acteur, kort blond
haar, een typerende stompe neus en bijna overdreven beleefd. Inmiddels
is zijn naam gevestigd, na rollen in de films The
Rainmaker en eerder Good Will Hunting.
Voor het medeschrijven van het scenario van die laatste film werd hij
onderscheiden met een Oscar.
"Dat Matt is doorgebroken is een mooie bijkomstigheid voor ons. Ik
ben trots op de manier waarop hij met het sterrendom omgaat. Hij is een
voorbeeld van hoe ook de aardige jongens aan de top kunnen komen",
zegt Spielberg. Maar, steracteur of niet, Damon maakt pas halverwege de
film zijn opwachting. Want de eerste zorg van de regisseur is de opbouw
van het verhaal, niet de bekendheid van de acteurs.
Tientallen films zijn er al over D-Day en de dagen erna gemaakt. De
beste verfilming is ongetwijfeld de klassieker The
Longest Day uit 1962, met wereldberoemde
spelers als John Wayne, Robert Mitchum, Richard Burton, Sean Connery en
Henry Fonda. Nu is het de beurt aan Steven Spielberg om deze klassieker
te overtreffen. Kosten noch moeite zijn daarvoor gespaard.
Regisseur Spielberg geeft een soldaat enige laatste aanwijzingen.
Spielberg legt de nadruk in de film op de realiteit. Geïnspireerd
werd hij door de foto's van Robert Capa, fotograaf van het vermaarde
fotopersbureau Magnum. "Ik wil dat de strijd zo echt mogelijk
wordt afgebeeld, niet volgens de vooropgezette patronen zoals je die in
de meeste films ziet. Door bijna de helft van de film op te nemen met
een met de hand vastgehouden camera is het drama bijvoorbeeld beter in
beeld te brengen."
De eerste 25 minuten van de film zijn een levensechte impressie van de
Amerikaanse invasie op D-Day. "Het is niet mijn bedoeling een
vlotte film over de Tweede Wereldoorlog te maken. De landing op Omaha
Beach was bloederig en er overheerste chaos. Dat probeer ik dus zo
realistisch mogelijk te verfilmen", zegt Spielberg. "Anders
dan de films die in de oorlog in Hollywood werden gemaakt om het
thuisfront gerust te stellen. Daarin moest duidelijk worden dat geen
enkel offer nutteloos was. Ze mochten niet al te realistisch zijn en
beelden van de echte oorlog werden gecensureerd."
In Saving Private Ryan moet de
werkelijkheid dus zo goed mogelijk worden uitgebeeld. Dat beseffen ook
de acteurs. "Het is een hele ervaring voor ons om te spelen alsof
we de oorlog in gaan. Ik begrijp nu dat veel soldaten van toen er nog
steeds niet over kunnen praten", zegt Tom Hanks. "Kapitein
Miller bijvoorbeeld, de rol die ik speel, heeft het over het aantal
mannen uit zijn eenheid dat is gesneuveld, maar in gedachten telt hij
ook het aantal mensen dat hij zelf heeft gedood, wetend dat veel van
hen kinderen waren van rond de achttien jaar."
De voorbereidingen voor de opnamen waren tijdrovend. Zo duurde het even
voordat een geschikt terrein was gevonden om Ramelle op te bouwen.
Producent Ian Bryce zocht aanvankelijk naar locaties in Frankrijk, maar
kwam uiteindelijk terecht in Hatfield. Voor het naspelen van de invasie
werd uitgeweken naar een stuk strand in het Ierse Wexford. Het weer ter
plekke was één van de doorslaggevende factoren voor deze
keuze, omdat tijdens de opnamen op deze plek wolken werden voorspeld,
hetzelfde weer als op D-Day. Het Ierse leger stelde bovendien 750
soldaten beschikbaar als figurant.
Het onder dak brengen van de grote groep spelers was geen gemakkelijke
opgave. Zelfs zonder de figuranten bestaat de spelersgroep nog altijd
uit vijfhonderd man. "Het duurt wel enkele uren voordat die
allemaal klaar zijn voor de film", glimlacht Bryce.
Gespannen gezichten in een landingsboot. Nog weten deze jongens niet wat hun te wachten staat.
Omdat de nadruk van de film op realiteit ligt, moet alles tot in de
kleinste details kloppen. Vijfhonderd originele wapens, van kleine
pistolen tot zware machinegeweren, werden gekocht. "De meeste
oorlogsfilms zijn zestig procent correct, wij negentig. Niet slecht als
je bedenkt dat het materieel vijftig tot zestig jaar oud is", zegt
Simon Atherton, die verantwoordelijk is voor de wapens in de film.
"Dit is bijvoorbeeld één van de weinige films waarin
de echte M1-geweren worden gebruikt. Toch is niet alles juist. Zo zijn
twee Tiger-tanks eigenlijk omgebouwde Tsjechische tanks. We konden de
echte nergens krijgen."
De kostuumafdeling moest driekwart van de 3500 benodigde uniformen zelf
namaken toen bleek dat, anders dan aanvankelijk werd gedacht, bijna
geen originele meer waren te vinden. In Amerika werd het bedrijf
gevonden dat destijds het leger van laarzen voorzag. De mallen bleken
nog te bestaan en in twee maanden tijd werd 2000 paar gemaakt.
Het dorp Ramelle werd ontworpen door Tom Sanders. "Eerst heb ik
een tijdje door Frankrijk getrokken om inspiratie op te doen. Toen heb
ik een schaalmodel van het dorp gemaakt met alle gebouwen intact en dat
vervolgens 'gebombardeerd' door er met messen op in te hakken."
Hij wilde daarbij dat het interieur van de huizen zoveel mogelijk in
beeld zou komen. "Het moest een dwarsdoorsnede van de Franse
samenleving worden. Amerikanen zijn af en toe zo naief over de oorlog.
Door de huisraad in de gebombardeerde huizen te laten zien, hoop ik ze
duidelijk te maken hoe verschrikkelijk het was."
Om er zeker van te zijn dat de acteurs zo levensecht mogelijk een goed
getraind leger konden uitbeelden riep Spielberg de hulp in van Dale
Dye, veteraan uit het Amerikaanse leger die drie keer diende in Vietnam
en nu acteurs opleidt voor oorlogsfilms. De eenheid van kapitein John
Miller werd door hem onderworpen aan een zware, zesdaagse militaire
training.
Een methode om versperringen op te blazen was een granaat in een lange pijp waar een lont doorliep. Die pijp stak je onder de versperring, lont aansteken en... dekken!
"Ze dachten dat we gezellig in een tentje zouden gaan kamperen,
een beetje naar vogels kijken en met een geweer schieten. Dus niet.
Iedere morgen moesten ze drie tot vijf mijl lopen, waarna ik ze
belachelijk maakte terwijl ze probeerden te leren wat ik had uitgelegd.
Ik noemde ze niet bij hun echte naam, maar bij hun naam uit de film. Zo
kreeg ik ze gefixeerd op hun rol", zegt Dye. Of de zware training
noodzakelijk was? "Ze kunnen alleen een soldaat uitbeelden als ze
zelf ook zo hebben geleefd. Anders wordt het een lachwekkende
aangelegenheid, en dat sta ik niet toe. Het zou beledigend zijn voor de
soldaten van weleer."
Of het Steven Spielberg lukt om een film als 'The Longest Day' te
overtreffen blijft de vraag. "Het is een oorlogsfilm. En hoe we
het ook aanpakken, de meeste mensen kennen de oorlog alleen van de
film", zegt Tom Hanks. "Het wordt in ieder geval de grootste
oorlogsfilm die ooit is gemaakt."
'Saving Private Ryan' gaat in ons land op donderdag 17 september in
première.
Publicatie 15 augustus 1998
|