donderdag 8 maart 2001
Poolse
Dagmara Dominczyk steelt het hart van befaamde graaf
Monte Christo ontsnapt opnieuw
door DICK VAN
DEN HEUVEL
VALETTA (Malta) - De graaf kan er geen genoeg van krijgen. Al
vijftien keer maakte de befaamde edelman van Monte Christo zijn
opwachting op het witte doek, maar op Malta werden onlangs opnieuw
zijn avonturen op celluloid vastgelegd. Mooier en beter dan ooit.
Bij zijn versie van het klassieke verhaal van Alexandre Dumas heeft
regisseur Kevin Reynolds eerder verantwoordelijk voor 'Robin Hood,
Prince of Thieves' en 'Waterworld' de beschikking over James Caviezel,
Guy Pearce en Richard Harris én beeldschone Dagmara Dominczyk.
En dat alleen al maakt het afreizen naar de filmset de moeite waard.
Jim
Caviezel als de graaf van Monte Christo. Zijn geliefde Mercedes
krijgt het verleidelijke uiterlijk van de Poolse actrice Dagmara
Dominczyk.
Op een van de mooie pleintjes in het kleine stadje Sliema zijn
de voorbereidingen aan de gang van wat de filmmakers de carnavalscène
noemen. Pontificaal op een van de mooie pleintjes staat een verbazingswekkend
lelijke fontein. Een groen ding, totaal niet passend bij de tijd
en stijl van de Graaf en zeker niet bij het pleintje.
Net als we de art-director de man die verantwoordelijk is voor
alle decors en locaties in de film willen aanspreken op deze opmerkelijke
(en ons inziens foutieve keuze), meldt hij vol trots dat zijn fontein
maar nét op tijd is gearriveerd. Hij heeft het geval hoogstpersoonlijk
vervaardigd in zijn atelier in Londen en het weten aan te sluiten
op de waterwerken van Sliema, zodat er een mooie waterstraal zal
verschijnen. Zijn enthousiasme is hartverwarmend.
Regisseur Kevin Reynolds heeft genoeg figuranten opgetrommeld om
het pronkstuk van zijn art-director bijna geheel uit beeld te houden.
De opnames van een stoet van carnavalsvierders zal zeker de hele
nacht in beslag nemen, omdat de choreografie van de bewegende camera
en de dansende mensen uitermate zorgvuldig moet worden uitgekiend.
Reynolds is een andere regisseur dan in Hollywood gebruikelijk is.
Zijn collega's zitten meestal op stoeltjes achter monitors en laten
assistenten rennen over de set. Reynolds doet zelf het meeste werk.
Hij draaft over de set, instrueert de meeste van zijn figuranten
persoonlijk en onderhoudt zich intensief bezig met de gehele cast
en crew.
"Ik heb die mentaliteit altijd gehad, hoe spectaculair mijn films
ook zijn geweest. Bij 'Waterworld' waren er enorme logistieke problemen.
Hier kun je gewoon rondrennen, maar daar waren de meeste van de
medewerkers door al dat water domweg onbereikbaar. Het kost dan
heel veel moeite om precies de beelden te krijgen die je in je hoofd
hebt zitten."
De samenwerking met Kevin Costner is daar ook spaak gelopen, en
de vete die tussen de regisseur en de ster is ontstaan, heeft Hollywood
lang beziggehouden. Zelf wil hij er weinig over zeggen. "Elke vriendschap
die eindigt met verraad, zorgt voor littekens die niet snel helen.
Het vreemde is dat ik in de film die ik nu maak, dat soort thema's
terugvind. Tussen mij en Costner komt het nooit meer goed, meer
wil ik daar niet over zeggen. Maar wat het met mij gedaan heeft,
dat draag ik elke dag met me mee. Niet alleen als last, trouwens...
ik kan tegenwoordig mijn gevoelens daarover én wat ik ervan
geleerd heb in mijn voordeel gebruiken."
Het visuele gedeelte van een film heeft zijn grootste aandacht,
zo erkent hij. "Wat zou ik moeten sleutelen aan een verhaal dat
zichzelf al eeuwenlang heeft bewezen? Veel meer zorg heb ik besteed
aan het uiterlijk van de film. Ik wilde heel graag de haven van
Marseille laten zien in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.
Marseille zelf was onbruikbaar, want die haven is helemaal gemoderniseerd.
We zijn de wereld over gereisd om een geschikte locatie te vinden,
totdat we hier in Malta aankwamen. Het is pure intuïtie bij
het vinden van zo'n plek. Je staat er, je doet je ogen een beetje
dicht en je denkt: 'Is dit Marseille in de 17e eeuw?' En als je
die vraag met 'ja' kan beantwoorden, dan moet je niet verder zoeken."
De grote liefde van Edmond Dantes in 'De Graaf van Monte Cristo'
is Mercedes de Rosas. Voor die rol vond Kevin Reynolds de jonge
Dagmara Dominczyk, een New Yorkse die geboren is in Polen. Voor
haar heeft het meespelen in dit epos een diepere betekenis. "Mijn
vader was een van de voormannen van Solidariteit. Hij werkte nauw
samen met Lech Walesa en heeft heel lang gevangen gezeten, volkomen
onschuldig. Hij heeft uiteindelijk de wijk moeten nemen naar Amerika
en is nooit meer teruggegaan naar Polen, waar hij zich zo vernederd
heeft gevoeld."
Grote overeenkomsten dus met het verhaal van Edmond Dantes,
die ook valselijk beschuldigd op een eiland gevangen zit, daar weet
te ontsnappen, uiteindelijk rijk wordt en wraak neemt op de mensen
die hem zoveel leed hebben aangedaan. "Mijn vader vertelde me het
verhaal al toen ik een klein meisje was", vertelt Dagmara met ontroering
in haar ogen. "Voor mij was het toen al het verhaal van mijn vader,
en ik heb ook altijd gedacht dat de genoegdoening van de Graaf ook
de wraak voor mijn vader was. Toen ik voor de film auditie ging
doen en uiteindelijk ook de rol kreeg, ben ik naar mijn vader gegaan
om hem dat goede nieuws te vertellen. Hij heeft er niets over gezegd,
maar ik weet zeker dat het voor hem de cirkel rond maakte."
'De Graaf van Monte Cristo' zal
deze
zomer in de bioscopen te zien zijn.
|