donderdag 8 maart 2001
'Memento'
Detective
zonder geheugen
Eric Koch
Zijn lichaam gebruikt hij als notitieblok. Blaadjes kun je verliezen
en dat kan Guy Pierce zich niet permitteren. Hij is zijn geheugen
kwijtgeraakt na de brute moord op zijn vrouw.
Bij
zijn speurtocht naar de moordenaar van zijn vrouw krijgt de getatoueerde
Guy Pierce, lijdend aan geheugenverlies, hulp van Carre-Anne Moss.
Of juist niet?
'Zoek de moordenaar' is dan ook de belangrijkste boodschap die
hij op zijn lijf heeft getatoeëerd. Omdat een lichaam snel
vol is, draagt Pierce in 'Memento' een stapel snapshots mee. Van
alles en iedereen maakt hij foto's, die hij met viltstift van aantekeningen
voorziet.
Niet vertrouwen, staat onder een polaroidje met de lachende Joe
Panteliano. Waarom niet? Guy Pierce heeft er geen idee meer van.
Maar hij is op zijn hoede. Geen telefoon aannemen, ziet hij op zijn
arm staan. De reden? Onbekend. Elke nieuwe dag is er weer een vol
argwaan, op zoek naar een nieuw puzzelstukje dat hem naar de moordenaar
moet leiden.
Zo intrigerend presenteert regisseur Christopher Nolan de potentiële
aanwijzingen, dat we graag bereid zijn om mee te puzzelen. Vanaf
de openingsscène, waarin Pierce een mogelijke dader neerschiet,
creëert Nolan (eerder op dreef in het al even opmerkelijke
'Following') een aanstekelijk paranoïde sfeertje, waarin iedereen
verdacht is. Als het spannende detectivespel, heen en weer springend
in de tijd, naar een conclusie lijkt te voeren, tovert Nolan grijnzend
nog een joker uit zijn mouw.
|