donderdag 15 februari 2001
Antonie
Kamerling en Angela Schijf
heftig liefdespaar in
'Ik
ook van jou'
Imponerende
comeback Van Hemert
door Eric Koch
Nederland leek aan zijn voeten te liggen, maar na 'Honneponnetje'
bleef het tien jaar angstig stil rond de succesvolle regisseur van
de brutale, op Amerikaanse leest geschoeide komedies 'Schatjes'
en 'Mama is boos'. Was de gedreven Ruud van Hemert te lastig, waren
zijn projecten te ambitieus? Vanuit zijn zelfverkozen ballingsoord
in Zuid-Europa waaiden er heel af en toe geluiden over van nieuwe
filmplannen, maar die werden immer weer door de wind meegenomen.
Zijn afwezigheid lijkt na Van Hemerts comeback 'Ik ook van jou'
een groter verlies voor Nederland geweest dan voor de cineast zelf.
Geïnspireerd door de autobiografische elementen die hij in
de roman van Ronald Giphart aantrof, levert Van Hemert een gerijpte
en imponerende proeve van bekwaamheid af.
Toppen
en dalen kenmerken de relatie van Antonie Kamerling en Angela Schijf
in 'Ik ook van jou'.
Antonie Kamerling is Van Hemerts alter ego, een keurige, wat naïeve
student, die op zijn vierentwintigste verjaardag in de armen van
zijn al even smetteloze vriendinnetje zijn maagdelijkheid hoopt
te verliezen. Een ander meisje zal hem wakker kussen. In alle opzichten.
Eriks bestaan wordt overhoop gegooid door de avontuurlijke, onvoorspelbare
Reza (Angela Schijf), die op jacht naar nieuwe ervaringen god en
gebod terzijde heeft geschoven.
Psychisch defect
Vergelijkingen met het invloedrijke en fenomenaal succesvolle
Turks Fruit (uitgeroepen tot
de beste film van de vorige eeuw) liggen voor de hand. Zoals eertijds
de opstandige Rutger Hauer en Monique (in een minder vrijgevochten
tijd) gaan de twee als in een roes geestelijk en lichamelijk volledig
in elkaar op en zal een ziekte een einde maken aan die intense eenheid.
Betrof het indertijd een fysieke kwaal, ditmaal ligt een psychisch
defect aan de basis van de dramatische ontwikkelingen. Zo hoog als
de toppen van haar geluk, zo diep zijn de dalen van de manisch depressieve
Reza.
Steeds confronterender zijn de wisselende stemmingen. In waandenkbeelden
van razende jaloezie beschadigt ze haar minnaar en zichzelf. Verslag
van die gebeurtenissen doet Erik, die onder haar invloed een ambitieloze
rechtenstudie verruilde voor de passie van schrijverschap, in een
boek over zijn grote liefde. Kamerlings toonloze voice-over, klaarblijkelijk
als de schrijver (zoals velen hun eigen werk slecht declamerend)
op een lezing, werkt niet bevredigend. Een van de weinige minpunten
van 'Ik ook van jou', die zich verder in alle opzichten kenmerkt
door vakmanschap.
Tegenover de bekwaam ingehouden acterende Antonie Kamerling
treft de moedige debutante Angela Schijf in haar complexe rol bijna
steeds de juiste toon en ook in de kleinere rollen (zoals Beau van
Erven in een ironische ballenoptreden als Eriks beste vriend) wordt
goed werk afgeleverd. Samen met zijn cameraman Tom Erisman schildert
Ruud van Hemert magistrale vergezichten in het Franse vakantieland
en vult even gevoelig de intieme scènes in de Hollandse binnenkamers
in. De psychische stoornis van zijn vrouwelijke hoofdpersoon zal
niet iedereen aanspreken, maar Van Hemert en zijn cast weten haar
begrijpelijk en invoelbaar te maken. De kwaliteit van 'Ik ook van
jou' doet hopen dat Van Hemert het afgelopen decennium genoeg energie
heeft verzameld om de verloren jaren in te halen.
|