donderdag 18 januari 2001
'Cast
Away'
Boeiende
strijd om te overleven
door Eric Koch
Elke seconde telt bij Fed-Ex chef Chuck Noland. Met kookwekker
in de hand wijst hij personeel in Moskou op het belang van een gestroomlijnde
afwikkeling van verstuurde poststukken. Zijn opvatting van tijd
en controle zal ingrijpend veranderen. Onderweg naar een nieuwe
klus stort Noland met een postvliegtuig van Fed Ex in zee en na
een beangstigend realistisch in beeld gebrachte ontsnapping uit
een luik spoelt hij als enige overlevende aan op een onbewoond eiland.
De
herinnering aan zijn geliefde (Helen Hunt, foto onder) geeft hem
kracht.
Daar tonen hoofdrolspeler Hanks en regisseur Robert Zemeckis hun
collega's in Hollywood dat spanning niet onlosmakelijk verbonden
is aan miljoenen verslindende explosies en achtervolgingen: als
je bijna omkomt van de honger is het kunnen openbreken van een kokosnoot
een zaak van leven of dood. Meer 'gewone' dingen uit het leven van
alledag krijgen nieuwe betekenis tijdens Nolands belevenissen in
de wildernis. Schoon water, een vorm van beschutting, een aansteker
van een kwartje of zelfs maar een lucifer zouden een intens gevoel
van geluk kunnen opleveren.
Zijn strijd tegen de elementen en tegen zichzelf voeren terug tot
de oerdrang en de inventiviteit van de mens om te overleven. Hoop
(gevoed door het portret van zijn geliefde Kelly) en iemand om tegen
te praten (een aangespoelde en door Noland 'aangeklede' volleybal
uit het vliegtuigwrak) zijn belangrijke schakels in zijn doorzettingsvermogen.
Na die boeiende periode (en een losse, vakkundige expositie
van zijn leven vóór het ongeluk) vormt zijn terugkeer
in de bewoonde wereld een wat onderbelichte epiloog. Sterker dan
het obligate einde op een kruispunt (als symbool van Nolands nieuwe
onafhankelijkheid) zijn de emotioneel geladen scenes waarin Noland
en zijn inmiddels getrouwde geliefde (Helen Hunt) met hun gevoelens
voor elkaar en de onmogelijkheid van hun liefde in het reine moeten
zien te komen.
|