Kevin Spacey wil af van cynisch imago
door Eric Koch
LONDEN - Natuurlijk was hij trots op zijn Oscar. Maar in het
gouden eerbetoon voor zijn rol in 'The Usual Suspects' zag Kevin
Spaceydonkere vlekjes. Die heeft hij vier jaar later zorgvuldig
weggepoetst. Het resultaat van zijn inspanningen zal in maart blijken.
Dan wordt duidelijk of een nieuwe Oscar-bekroning zijn imponerend
veelzijdige optreden in 'American
Beauty' luister bijzet. "Ik had een landgoed in Malibu kunnen
verdienen met cynische schurkenrollen, maar als rasechte New Yorker
geef ik daar geen barst om", zegt Spacey bij de presentatie van
zijn nieuwe film in Londen. "Interessante rollen zeggen me meer.
'American Beauty' is mijn nieuwe visitekaartje."
Kevin
Spacey speelt als Lester Burnham opnieuw een indrukwekkende rol.
"Ik was al heel lang op jacht naar zo'n film. Hollywood wil je
graag blijven zien zoals je bent ontdekt. Ik debuteerde in '95 op
het witte doek met drie duistere rollen en van dat imago kom je
vervolgens moeilijk meer af. Ik heb zorgvuldig films uitgezocht
waarin ik telkens een ander facet van mezelf kon laten zien. Zodat
ik in de bioscoop uiteindelijk het soort personages zou kunnen spelen,
dat ik al twee decennia op het toneel neerzet. Mensen zoals Lester
in 'American Beauty', met hun dromen, hun ambities en hun teleurstellingen."
Hoe typerend Amerikaans de buitenwijk van Lester Burnham is, zijn
dilemma's zijn universeel. "Lester is zijn dromen kwijt", oordeelt
Spacey. "Hij realiseert zich dat wat hij belangrijk vond, er eigenlijk
helemaal niet toe doet. Zijn idealen waren verpakt in materialisme:
het juiste huis, de juiste auto, het juiste lijf. Zoals veel mensen
probeert hij vervolgens die buitenkant te veranderen, om uiteindelijk
te beseffen dat de omslag binnenin moet plaatsvinden. Veranderen
is niet gemakkelijk, zeker als je niet weet waar je die verandering
moet zoeken. Je doet wat iedereen doet.
Ons leven is gebaseerd op perceptie. Je ziet wat je wilt zien.
Je gelooft wat je wilt geloven. Een verkeerde beoordeling kan gemakkelijk
tot een tragedie leiden, zoals in 'American Beauty'. Bij veel gebeurtenissen
in de wereld denk je: hoe heeft dat zover kunnen komen? Simpelweg
omdat mensen elkaar verkeerd begrijpen. We zijn inmiddels de 21e
eeuw binnengewandeld, beschikken over een ongekende technologie
en bijna onbeperkte toegang tot informatie. Maar dat betekent nog
geen begrip, of betere communicatie."
Bijna ongemerkt voltrekt zich het groeiproces van
Lester Burnham. "Daar lag voor mij de grootste uitdaging van de
rol", zegt Spacey. "Je mag hem geen moment zien veranderen. Het
moest organisch zijn, kleine verschuivingen in de manier waarop
Lester emotioneel, spiritueel en fysiek op een bepaald moment in
elkaar steekt." Het duidelijkst is de lichamelijke vooruitgang van
de hoofdpersoon. Om indruk te maken op het vriendinnetje van zijn
dochter tovert Lester via een rigoureuze fitnesstraining zijn flubberbuik
om in een strakke torso. Bedrog, bekent Spacey. "Ik was aan het
begin van de film net zo fit als aan het eind, maar met grauwe make-up,
ingezakte schouders en een vooruitgestoken buik zie je eruit alsof
je net uit de kroeg komt."
"Dat soort trucs moet je toepassen als je opnametijd beperkt is.
Dat kwam ook omdat Annette Bening en ik tegelijkertijd op het toneel
stonden." Spacey grijnst. "Sam Mendes had behoorlijk de ziekte in.
Als toneelregisseur moest hij altijd schema's omgooien omdat acteurs
zonodig films moesten doen en bij zijn filmdebuut werd hij gedwongen
om de opnames aan te passen aan theatervoorstellingen." Hoe belangrijk
Spacey 'American Beauty' ook vond, zijn rol in 'The Iceman Cometh'
liet hij er niet voor lopen. "Theater blijft mijn basis. En niet
alleen die van mij. Wat zou film of televisie zijn zonder toneel?
Zonder de schrijvers en de ideeën die het heeft voortgebracht?"
"Dat mensen alleen naar een voorstelling komen omdat ze me van
film kennen, doet er niet toe. Belangrijkste is dát ze komen.
Bij 'The Iceman Cometh' hebben we elke avond 150 plaatsen gereserveerd
voor studenten. Die plekken werden min of meer gesponsord door de
andere bezoekers, die 100 dollar voor een kaartje moesten betalen.
Zo hebben we in zes weken tijd 12.500 jongeren bereikt, die anders
nooit gegaan waren. En wellicht hebben we sommigen van hen iets
gegeven dat hun leven zal verrijken. Ik heb seminars met 7000 van
die jonge bezoekers gedaan. Als wij een nieuwe generatie niet aanmoedigen,
dan geeft in de toekomst niemand meer een donder om toneel."
"Op mijn manier probeer ik iets terug te doen voor alle voorspoed
die acteren me heeft gebracht. Roem en geld zijn voor mij nooit
aanleiding geweest om gekke dingen te doen. Met op hol geslagen
collega's wil ik niets te maken hebben. Daarom besteed ik flink
wat tijd om uit te zoeken met wie ik moet werken. Zoiets moet je
niet aan een producent vragen. Die zal altijd roepen dat je tegenspeler
of de regisseur een toffe peer is en een pure professional. Als
je wilt weten hoe zo iemand werkelijk is, moet je met de filmcrew
gaan praten. Met de lichtman, of een geluidstechnicus. Dan hoor
je dat die fantastische regisseur of die bewonderde acteur op de
set een klootzak is, die iedereen afbekt."
"Ik wil geen negatieve gevoelens hebben bij acteren. Daarom ook
sla ik films af waarvan ik denk dat ik niet de juiste persoon ben.
Het verhaal, de rol of de regisseur kan nog zo interessant zijn,
ik moet het idee hebben dat ik iets aan het product kan toevoegen."
Namen wil hij uit collegialiteit niet noemen, maar andere acteurs
hebben mooie succesjes behaald met rollen waarvoor Spacey bedankte.
"Dat is iedereen gegund. Ik denk in zo'n geval, dat die film met
mij minder geworden zou zijn. Je kunt beter herinnerd worden door
goede rollen. Zoals ik mijn jeugdidolen Spencer Tracy, Henry Fonda,
James Stewart en Katherine Hepburn in gedachte hou. Zo subtiel wilde
ik worden. Nooit op acteren betrapt."
|