Hollandse
Dagbladcombinatie Voor
de Hollandse Dagbladcombinatie B.V. (HDC) was 2000 wederom een bewogen
jaar. Enkele belangrijke elementen daarbij waren:
De
meeste van deze factoren waren ook van invloed op het door HDC behaalde
financiële resultaat over 2000. Ook afgezien van het effect van een
lager druktarief voor opdrachten ten behoeve van het Telegraaf-concern
enerzijds en de overdracht van de winstgevende prepressactiviteiten naar
zusteronderneming HHC anderzijds werd over 2000 een duidelijk lager exploitatieresultaat
behaald. Indien
de kernactiviteiten van de HDC afzonderlijk worden bezien, kan worden
geconstateerd dat het resultaat van de dagbladen beter was dan in 1999.
De weekbladen leden een geringer verlies. De toenemende bezorgkosten resulteerden
echter in een lager resultaat bij IHV. De internetactiviteiten leverden
nog geen positieve bijdrage aan het resultaat. De
oplage van het Noordhollands Dagblad stagneerde op een niveau iets onder
dat van ultimo 1999. De daling in oplage van de Damiate-bladen bedroeg
rond de 1% en die van De Gooi- en Eemlander/Dagblad van Almere bedroeg
evenals het voorgaande jaar 3%. Laatstgenoemde kranten kregen in november
een geheel nieuwe vormgeving. Het
advertentievolume van de dagbladen van HDC profiteerde ook dit jaar nog
van een bloeiende markt voor personeelsadvertenties. De volumes in de
regionale en lokale markten stonden echter onder druk. De
belangrijkste investeringen betroffen de drukpersen in Alkmaar. De invoering
van een nieuw administratief advertentiesysteem voor alle HDC-uitgeverijen
werd in de loop van het jaar voltooid; de aanloopproblemen waren aanzienlijk,
maar niet onoverkomelijk. |