&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> |
Dagbladbedrijf
Oplage Met een omvangrijke operatie is het gelukt vrijwel het gehele lezersbestand te converteren naar De Telegraaf. De specifieke Amsterdamse redactie, alsmede de lokale sportverslaggeving, werd via de zogenaamde Metropool-pagina's in de editie 'Groot-Amsterdam' van De Telegraaf zo goed mogelijk gehandhaafd. Begin 1999 zijn de lokale sport-pagina's op maandag gebundeld in een bijlage op tabloid-formaat.
Over de wijziging van de manier van vaststelling van de oplagecijfers van dagbladen voor de advertentiemarkt werd in de loop van 1998 door uitgevers en adverteerders over-eenstemming bereikt. Volgens de oude methode werd de oplage vastgesteld aan de hand van de som van een jaar-gemiddelde van de losse verkoop en het gemiddelde van de maand september voor abonnementenaantallen.
De nieuwe methode behelst een jaargemiddelde van èn losse verkoop èn
abonnementenaantallen. Door deze veranderde registratie is de totale betaalde
oplage van de Nederlandse dagbladen tezamen met 5% gedaald van 4.752.791
exemplaren per september 1997 tot 4.522.953 exemplaren over de periode
1 juli 1997 tot en met 30 juni 1998.
De Telegraaf kon als één van de weinige titels een gelijkblijvend cijfer
melden in de vergelijking tussen de oude en de nieuwe methode.
De eerste oplagepublicatie van De Telegraaf volgens de nieuwe meetmethode,
het gemiddelde over de periode 1 juli 1997 tot en met 30 juni 1998, bedroeg
802.500 exemplaren. Deze effectieve oplage was inclusief de geconverteerde
oplage van De Courant Nieuws van de Dag. Ten aanzien van het oude De Telegraaf-cijfer
van 762.400 exemplaren was dit een stijging van 5,3%.
Deze toeneming was naast de conversie van het bestand van De Courant
Nieuws van de Dag voornamelijk te danken aan een groei van het aantal
abonnementen. Evenals vorig jaar was de afzet van de los verkochte nummers
lager.
Eind 1998 was de stand van de betaalde oplage van De Telegraaf ruim boven
het gepubliceerde gemiddelde en nagenoeg gelijk aan de gezamenlijke betaalde
oplage van De Telegraaf en De Courant Nieuws van de Dag ultimo 1997. De
bij een conversie per definitie te verliezen delen van de oplage, zoals
bijvoorbeeld de losse verkoop van de middageditie, zijn vrijwel gecompenseerd.
Begin 1999 is voor De Telegraaf een gemiddelde effectieve oplage over
1998 gepubliceerd van 807.500 exemplaren per dag. De effectieve oplage
van de Nederlandse dagbladen tezamen steeg met 2.585 tot 4.517.229 exemplaren.
Met inbegrip van de door de dochterondernemingen uitgegeven regionale
dagbladen bedraagt het aandeel van het concern in de totale oplage 26,1%.
Per 30 september 1997 bedroeg dit 26,0%.
Advertenties Het advertentievolume van De Telegraaf nam in 1998 toe met 9,2% ten opzichte
van 1997. Het leeuwendeel van deze groei was te danken aan de personeelsadvertenties,
waarvan het volume toenam met 36%; voorts nam het aantal advertentiepagina's
in de categorie nationale merken en diensten toe met 16%.
Het aantal Speurder-pagina's daalde met 1%, het aantal geplaatste Speurders
daalde met 6,2% tot 850.756, de gemiddelde grootte van de Speurders nam
toe met 5,1%. De Speurder-omzet steeg met 2,2%. Bij de landelijke dagbladen
tezamen daalden de gerubriceerde advertenties eveneens met 1% in volume.
Het aantal kleurenadvertenties in De Telegraaf groeide in 1998 opnieuw
spectaculair; advertenties met een steunkleur stegen met 25% en in fullcolour
geplaatste advertenties namen met 23% toe.
De advertentiehoeveelheid van de landelijke dagbladen tezamen nam, vooral
dankzij de conjunctuurgevoelige personeelsadvertenties, toe met 11,8%.
Het aandeel van het Telegraaf-concern in de totale advertentieomzet bedroeg
volgens de raming over 1998 28,5% tegenover 28,9% in 1997.
Per 1 januari 1999 zijn de advertentietarieven collectief verhoogd met
2%.
Het advertentievolume van alle dagbladen, landelijk en regionaal, nam
toe met 12%. De brutoadvertentieomzet van de dagbladen tezamen steeg volgens
de raming van de Groep Nederlandse Dagbladpers van het Nederlands Uitgevers-verbond
met circa 16% tot ƒ 2.325 miljoen.
Prijsbeleid Het Nederlands Uitgeversverbond verzet zich tegen de besluiten van de
minister door middel van een bezwaar- en beroepsprocedure, die voor de
horizontale prijsregelingen een opschortende werking kent.
De Telegraaf-i Het aantal opgevraagde pagina's was in 1998 ongeveer tweeënhalfmaal zoveel
als in 1997. De advertentieomzet op Internet groeit navenant mee.
Aan het einde van het verslagjaar werd meermalen per dag geactualiseerd
nieuwsaanbod onder de noemer NieuwsLink aan De Telegraaf-site toegevoegd.
Deze activiteit mocht zich vanaf de start onmiddellijk in een grote belangstelling
verheugen.
Lexis-Nexis exploiteert wereldwijd een databank met daarin artikelen
uit meer dan 11.000 publi-caties. Dit jaar heeft De Telegraaf een licentieovereenkomst
met Lexis-Nexis gesloten. Met ingang van 1 januari 1999 is een dagelijkse
selectie uit de krant direct via deze dienst opvraagbaar.
Met Microsoft is een overeenkomst gesloten aangaande de startpagina van
het Nederlandse deel van het Microsoft Netwerk; dagelijks zijn daar nu
doorverwijzingen te vinden naar artikelen uit De Telegraaf-i.
Redactie De Woonkrant bestond in september 25 jaar als deelkrant. Op 6 juni 1998
bereikte De Telegraaf een recordomvang van 178 pagina's.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft in september 1998 NOS
en HMG opgedragen met De Telegraaf te onderhandelen over het tegen marktconforme
prijzen ter beschikking stellen van de tv-programmagegevens. De NMa had
hiervoor een einddatum genoemd van 15 januari 1999. De NOS heeft alle
juridische en niet-juridische mogelijkheden aangegrepen om hiertegen in
te gaan dan wel vertraging te bewerkstelligen. Dit was een voorzienbaar
scenario en reden om in november 1998 te starten met TVWEEK, waarin de
tv-programmagegevens van de gehele week op een andere wijze - per genre
- werden gerangschikt.
Na de juridische toetsing had marktonderzoek uitgewezen dat hiervoor
bij de lezers voldoende belang-stelling bestond. TVWEEK kwam voor de lezers
in de plaats van de zaterdagse bijlage Weekeinde.
Op 5 januari 1999 bepaalde de rechter in een door de NOS aangespannen
kort geding dat inbreuk werd gemaakt op de (pseudo-)auteursrechten van
de omroepen op de tv-programmagegevens. In twee weken tijd werd TVWEEK
omgevormd naar TVWeekeinde, waarin de weekend tv-programma-gegevens zijn
opgenomen.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit is na 15 januari 1999 zelf onderzoek
gaan verrichten naar een marktconforme prijs waartegen de tv-programmagegevens
moeten worden geleverd.
Overige activiteiten
Boeken De gezamenlijke boekproducties zijn in hoofdzaak van auteurs die elders
in de concernuitgaven publiceren.
Begin 1999 is voor het eerst een jaarboek uitgebracht met een samenvatting
van de belangrijkste gebeurtenissen en foto's van het afgelopen jaar 1998.
|