Jaguar
S-Type Sport V8
Mannetjesputter
Houten
- Met veel vertrouwen ziet Jaguar de komende jaren tegemoet.
Het programma wordt gestaag uitgebreid, maar ook het
'onderhoud' van het bestaande gamma wordt niet verwaarloosd.
Bij voorbeeld met de Sport-versies van de S-Type, die
vorig jaar werden aangekondigd en nu leverbaar zijn.
De V8-versie onderschrijft het mannetjesputters-imago
van het Engelse merk glansrijk.
'Clean
and mean', dat is de typering waarmee Jaguars designchef
Ian Callum de Sport-versies van de S-Type wenst neer
te zetten. 'Clean', omdat hij werkelijk ontdaan is van
alle chroomfrutsels (als we dat zo oneerbiedig mogen
zeggen) die de andere uitvoeringen kenmerkt. 'Mean',
omdat hij een tikkie compromislozere onderstelafstemming
heeft gekregen, waarbij de nadruk op de rij-eigenschappen
wordt gelegd en het comfort een ondergeschiktere rol
speelt.
Alle
chroomversierselen zijn bij de S Sport verdwenen.
We
reden de S-Type Sport met dikke V8-motor, maar hij kan
ook worden geleverd met de lang niet misselijke zescilinder.
Die laatste levert al 240 pk en gooit er een onbeschoft
hoog koppel van 300 Nm uit. Maar de Sport V8 is het
summum. Nog een slagje soepeler dan de V6, met 282 pk
een topvermogen op niveau en hij levert 390 Nm trekkracht.
Een (in onze ogen) nadeel is dat hij louter met vijftraps
automatische transmissie wordt geleverd, terwijl de
Sport V6 ook handgeschakeld wordt verkocht.
Abrupt
Want
met die automaat hebben we toch af en toe wat ruzie
gehad. Niet dat het een sléchte transmissie is,
verre van dat, maar we vinden hem zo af en toe net wat
te abrupt terugschakelen. Hij kan 'gewoon' worden gereden
of in een 'S' stand, in welke laatste positie hij nog
wat rapper op kick-down reageert en bepaalde overbrengingen
ook langer vasthoudt. Maar met name in die normale modus
hoor je de achtcilinder bij het vragen naar een lagere
versnelling soms goed tekeer gaan. Één
versnelling terugschakelen leek dan in onze ogen vaak
voldoende, terwijl de automaat twéé trapjes
naar beneden dook. En dat heeft dan wat verontwaardigd
kijkende medeweggebruikers tot gevolg, want wanneer
de achtcilinder motor meer dan 5000 toeren draait komt
er een behoorlijk agressieve klank uit. Daar gaat weer
zo'n ...., hoor je ze dan denken. Een tiptronic-functie
(zelf schakelen) zit er niet op.
Binnenin
leer & luxe, maar voor lange bestuurders geen overdadige
beenruimte
Maar
wanneer je eventjes een lege polderweg opzoekt om dáár
eens het onderste uit de kan te halen, kun je verder
alleen maar concluderen dat de Sport V8 pure verwennerij
is. Gas-op-de-plank betekent een 0-100 km/u tijd van
7,1 seconden en pas bij 240 km/u houdt de S Type Sport
het volgens de officiële opgave voor gezien. Qua
actieradius moet je van deze auto niet te hooggespannen
verwachtingen hebben. Officieel verbruikt-ie gemiddeld
1 op 8,1, maar wij haalden de 1 op 7 niet. Er zit een
69,5 liter tank in, zodat het met 400 kilometer op de
dagteller tijd wordt om weer eens naar een pomp te gaan
uitkijken.
Stugger
Qua
weggedrag is de Sport óók een ander verhaal
dan normale S-Types. Hij is vooral stugger gedempt,
bij een toch nog redelijk soepele vering. Daardoor is
deze wagen op 'keitjes' ietwat gevoelig, hij zet dan
met de achterkant af en toe een klein stapje opzij,
waarna het onderstel de boel overigens weer keurig opvangt.
Op strak gelegd asfalt is het louter 'grip' wat de klok
slaat. Standaard wordt Dynamic Stability Control geleverd,
wat iedere vorm van uitbreken onder controle houdt.
Voor wie lekker zelf wil beesten: het kan worden uitgeschakeld.
De besturing reageert messcherp, één van
de sterkste punten van de auto.
Stoer
Uiterlijk
ziet de Sport er bijzonder strak uit. Zeker in deze
zwart-antraciet kleding oogt hij stoer. Grote 18 inch
wielen van lichtmetaal met Pirelli P Zero banden (245/45)
vullen de wielkasten op uitmuntende wijze. Binnenin
ook speciale uitdossing in de vorm van leren bekleding
('embossed', wat 'geperforeerd' betekent) en esdoornhoutfineer
op middenconsole en pookknop. Dat hout is overigens
gríjs gelakt. Zeer slecht is de positie van het
navigatiesysteemschermpje. Voor réchtsgestuurde
Jaguars zit het waarschijnlijk perfect, pal naast de
stuurman, maar wie 'on the Continent' een linksgestuurde
S rijdt, zit veel te ver naar rechts te turen. Bovendien
staat het beeldscherm vrij laag. Behoeft verbetering.
De
V8 is superkrachtig, maar alleen te combineren met automaat.
Het
kan de totale positieve indruk die we van deze S-Type
Sport hebben niet verknallen. Hij kost met 171.700,-
een lieve duit (de 'gewone' V8 kost 154.750,-,
de V6 Sport 130.550,-)), maar je hebt dan wel
een stijlvolle limousine met sportieve rij-eigenschappen
en uiterst levendige achtcilinder. (J.J.)
.
(foto's Hans van Tilburg)
|