[]
Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsCrazyLife
8 juni 2001

 

Jaguar S-Type Sport V8

Mannetjesputter

Houten - Met veel vertrouwen ziet Jaguar de komende jaren tegemoet. Het programma wordt gestaag uitgebreid, maar ook het 'onderhoud' van het bestaande gamma wordt niet verwaarloosd. Bij voorbeeld met de Sport-versies van de S-Type, die vorig jaar werden aangekondigd en nu leverbaar zijn. De V8-versie onderschrijft het mannetjesputters-imago van het Engelse merk glansrijk.

'Clean and mean', dat is de typering waarmee Jaguars designchef Ian Callum de Sport-versies van de S-Type wenst neer te zetten. 'Clean', omdat hij werkelijk ontdaan is van alle chroomfrutsels (als we dat zo oneerbiedig mogen zeggen) die de andere uitvoeringen kenmerkt. 'Mean', omdat hij een tikkie compromislozere onderstelafstemming heeft gekregen, waarbij de nadruk op de rij-eigenschappen wordt gelegd en het comfort een ondergeschiktere rol speelt.

Alle chroomversierselen zijn bij de S Sport verdwenen.

We reden de S-Type Sport met dikke V8-motor, maar hij kan ook worden geleverd met de lang niet misselijke zescilinder. Die laatste levert al 240 pk en gooit er een onbeschoft hoog koppel van 300 Nm uit. Maar de Sport V8 is het summum. Nog een slagje soepeler dan de V6, met 282 pk een topvermogen op niveau en hij levert 390 Nm trekkracht. Een (in onze ogen) nadeel is dat hij louter met vijftraps automatische transmissie wordt geleverd, terwijl de Sport V6 ook handgeschakeld wordt verkocht.

Abrupt

Want met die automaat hebben we toch af en toe wat ruzie gehad. Niet dat het een sléchte transmissie is, verre van dat, maar we vinden hem zo af en toe net wat te abrupt terugschakelen. Hij kan 'gewoon' worden gereden of in een 'S' stand, in welke laatste positie hij nog wat rapper op kick-down reageert en bepaalde overbrengingen ook langer vasthoudt. Maar met name in die normale modus hoor je de achtcilinder bij het vragen naar een lagere versnelling soms goed tekeer gaan. Één versnelling terugschakelen leek dan in onze ogen vaak voldoende, terwijl de automaat twéé trapjes naar beneden dook. En dat heeft dan wat verontwaardigd kijkende medeweggebruikers tot gevolg, want wanneer de achtcilinder motor meer dan 5000 toeren draait komt er een behoorlijk agressieve klank uit. Daar gaat weer zo'n ...., hoor je ze dan denken. Een tiptronic-functie (zelf schakelen) zit er niet op.

Binnenin leer & luxe, maar voor lange bestuurders geen overdadige beenruimte

Maar wanneer je eventjes een lege polderweg opzoekt om dáár eens het onderste uit de kan te halen, kun je verder alleen maar concluderen dat de Sport V8 pure verwennerij is. Gas-op-de-plank betekent een 0-100 km/u tijd van 7,1 seconden en pas bij 240 km/u houdt de S Type Sport het volgens de officiële opgave voor gezien. Qua actieradius moet je van deze auto niet te hooggespannen verwachtingen hebben. Officieel verbruikt-ie gemiddeld 1 op 8,1, maar wij haalden de 1 op 7 niet. Er zit een 69,5 liter tank in, zodat het met 400 kilometer op de dagteller tijd wordt om weer eens naar een pomp te gaan uitkijken.

Stugger

Qua weggedrag is de Sport óók een ander verhaal dan normale S-Types. Hij is vooral stugger gedempt, bij een toch nog redelijk soepele vering. Daardoor is deze wagen op 'keitjes' ietwat gevoelig, hij zet dan met de achterkant af en toe een klein stapje opzij, waarna het onderstel de boel overigens weer keurig opvangt. Op strak gelegd asfalt is het louter 'grip' wat de klok slaat. Standaard wordt Dynamic Stability Control geleverd, wat iedere vorm van uitbreken onder controle houdt. Voor wie lekker zelf wil beesten: het kan worden uitgeschakeld. De besturing reageert messcherp, één van de sterkste punten van de auto.

Stoer

Uiterlijk ziet de Sport er bijzonder strak uit. Zeker in deze zwart-antraciet kleding oogt hij stoer. Grote 18 inch wielen van lichtmetaal met Pirelli P Zero banden (245/45) vullen de wielkasten op uitmuntende wijze. Binnenin ook speciale uitdossing in de vorm van leren bekleding ('embossed', wat 'geperforeerd' betekent) en esdoornhoutfineer op middenconsole en pookknop. Dat hout is overigens gríjs gelakt. Zeer slecht is de positie van het navigatiesysteemschermpje. Voor réchtsgestuurde Jaguars zit het waarschijnlijk perfect, pal naast de stuurman, maar wie 'on the Continent' een linksgestuurde S rijdt, zit veel te ver naar rechts te turen. Bovendien staat het beeldscherm vrij laag. Behoeft verbetering.

De V8 is superkrachtig, maar alleen te combineren met automaat.

Het kan de totale positieve indruk die we van deze S-Type Sport hebben niet verknallen. Hij kost met ƒ171.700,- een lieve duit (de 'gewone' V8 kost ƒ154.750,-, de V6 Sport ƒ130.550,-)), maar je hebt dan wel een stijlvolle limousine met sportieve rij-eigenschappen en uiterst levendige achtcilinder. (J.J.)

. (foto's Hans van Tilburg)

 

 

Index Auto op Vrijdag

 

 

© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.