Test
Chrysler Grand Voyager
3.3i V6 Limited
Luxe
van een cruiseschip
VIANEN
- Ik voel me net de kapitein van een cruise-schip als
ik plaatsneem achter het stuur van de luxe Chrysler
Grand Voyager 3.3i V6 Limited. Gezeten op de elektrisch
bedienbare, leerbeklede, 'captains-chair' kan de fauteuil
optimaal worden ingesteld. Daarna worden de gegevens
in het geheugen opgeslagen, zodat na een 'vreemd-rijder'
met één druk op de knop de eigen zitinstelling
weer tevoorschijn kan worden getoverd.
De
totaal vernieuwde, vierde generatie, Voyager is sinds
kort leverbaar en is na de Renault Espace de best verkochte
MPV in zijn segment. De eerste Voyager kwam hier in
1988 op de markt, maar toen was de auto in Amerika al
een aantal jaren leverbaar. Renault zag de Europese
kansen van dit type auto echter het best/snelst, zodat
de Espace eigenlijk als de Europese MPV-pionier kan
worden bestempeld.
De
Grand Voyager is een lel van een MPV,
de wielbasis is dik 3 m en de totale lengte bijna 5,1
m.
De
naam Grand Voyager maakt al duidelijk dat het om een
uitvoering gaat die groter is dan de korte versie. De
Amerikaan, die overigens voor Europa in het Oostenrijkse
Graz wordt gebouwd, heeft een totale lengte van 5,09
m, zo'n 30 cm méér dan de standaard Voyager.
Zijn giga-wielbasis van 3,03 meter verraadt al dat de
binnenruimte riant is. Op de tweede rij kun je bijna
óm de twee daar geplaatste 'losse' stoelen lopen,
zoveel ruimte is er. Het bereiken van de achterste,
driepersoons, zitbank kost ook geen enkele moeite.
Verwennerij
De
Limited is zo'n beetje de duurste en meest luxueuze
uitvoering. Een prijs van 115.335 is best even
slikken, maar daar krijgen bestuurder en passagiers
dan ook een hoop verwennerij voor. We zullen slechts
een klein aantal uitrustingszaken noemen, maar de lijst
kan gemakkelijk veel en veel langer worden gemaakt.
Het enige dat bij deze auto op de accessoireslijst helaas
ontbreekt zijn parkeersensoren. Gezien het formaat van
de auto een absolute must.
Wel
aan boord: voor- en zijairbags, airco (links en rechts
gescheiden en ook separaat achterin bedienbaar), audio-systeem
met 10 speakers, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening,
elektrisch bedienbare en verwarmde voorstoelen, een
multifunctionele en verplaatsbare middenconsole, een
overhead-console met tripcomputer, cruise control met
bediening op het stuur, een reeks bekerhouders en donkergekleurde
zij- en achterruiten.
Ook
op de derde rij kunnen drie personen nog comfortabel
terecht.
Veel
aandacht trokken tevens de elektrisch bedienbare schuifdeuren
en achterklep. Vooral als je een paar meter van de ruimtewagen
staat en op de afstandsbediening drukt, waardoor de
schuifdeuren opengaan zonder dat er iemand in- of uitstapt.
Je ziet mensen dan denken dat het wel eens om een aflevering
van Bananasplit kan gaan. Het systeem is wel zodanig
beveiligd dat vingers niet kunnen worden afgeklemd.
Het werkt alleen wanneer de versnelling in parkeerstand
(P) of neutraal (N) staat.
De
3.3 V6 levert een vermogen van 134 kW/180 pk en weet
de 1.965 kg zware MPV goed op gang te houden. In combinatie
met de viertraps automaat accelereert de auto in 12,5
seconden naar 100 km/u. Wel heb je even het gevoel dat
de Voyager wat moeite heeft om van zijn plaats te komen.
De tussensprint van 80-120 km/u klokten we in exact
10 seconden en dat is gezien het forse formaat van de
Amerikaan redelijk. Dit laatste geldt min of meer ook
voor het benzineverbruik, dat tijdens de testdagen 1
op 7 bedroeg. De tankinhoud bedraagt 75 liter, zodat
zo'n 525 kilometer kan worden afgelegd wanneer de tank
tot op de laatste druppel zou worden leeggereden. De
topsnelheid bedraagt een bescheiden 179 km/u.
De
stoelen hebben mooi uitklapbare bekerhouders.
Chrysler
heeft de Voyager van tractiecontrole voorzien, maar
de knop om dit systeem eventueel uit te schakelen, zit
wat onhandig geplaatst op de stuurkolom achter het stuur.
Een stabiliteits-systeem (ESP) is voor de Voyager niet
leverbaar, terwijl 'moeder' DaimlerChrysler daar toch
alle techniek voor in huis heeft. Maar deze Voyager
was bij het tot stand komen van de fusie qua ontwerp
al 'bevroren', de vólgende generatie zal er ongetwijfeld
mee worden uitgerust. De wegligging van de ruimtewagen
kunnen we als prettig omschrijven. In snel genomen bochten
helt de auto wat licht over. Bij de afstemming van vering
en demping is duidelijk voor comfort gekozen. De motor
is alleen hoorbaar als hij echt moet presteren, bijvoorbeeld
tijdens het inhalen.
Typerend
voor een Amerikaanse auto is de versnellingshendel aan
de stuurkolom.
Al
met al een prettige, ruime en comfortabele MPV, die
zijn waarde ruimschoots bewijst.(T.K.)
(eigen
foto's)
|