&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Goedkopere pc meer in trek

door ALFRED MONTERIE



Compaq signaleert in Amerika weer een stijging van het gemiddelde aankoopbedrag. Het bedrag dat de consument voor een pc over heeft, bleef tot voor kort heel constant. Als de prijzen daalden, werden duurdere modellen of meer randapparatuur gekocht. Ongeveer een jaar geleden veranderde dit voor het eerst sinds lange tijd, een trend die werd ingezet in Amerika en oversloeg naar Europa. Vooral door de felle concurrentie is de prijs van een systeem in de eerste helft van dit jaar gekelderd. Ook in Nederland was die tendens waar te nemen.

Volgens Intel Benelux daalde het gemiddelde aankoopbedrag hier ook wel, maar minder dan elders. Dit komt door de populariteit van PC-privé projecten. Hierbij kan onder voorwaarden tot ƒ5.000 een pc van de werkgever belastingvrij worden verkregen. Veel mensen willen maximaal van deze regeling profiteren, waardoor het gemiddelde aankoopbedrag stijgt.

Internet
De voornaamste motivatie voor consumenten om een nieuwe pc te kopen is volgens Van Haendel de wens om op Internet te gaan. De pc is ook een veel boeiender apparaat geworden. En dat trekt een groter kooppubliek. Beeld en geluid zijn sterk verbeterd. Bij de nieuwste generatie krachtige multimedia-pc's zien games er veel realistischer uit.

Dankzij snelle processoren kunnen digitale foto's veel sneller worden bewerkt. "Je ziet steeds meer mensen daarmee experimenteren. Het retoucheren gaat thans in een handomdraai. Vroeger werden nogal wat potentiële gebruikers afgeschrikt door de traagheid van systemen. Als je continu moet wachten dan vergaat je de lol. Dat is nu sterk verbeterd," aldus Intel Benelux-directeur Van Haendel.

Een andere toepassing die mensen stimuleert tot de aanschaf van betere apparatuur, is videovergaderen via de pc. Of breder: het uitwisselen van beelden via de pc. De software hiervoor is in prijs gedaald, evenals het cameraatje waarmee opnames zijn te maken van bijvoorbeeld de kleinkinderen. Deze beelden kunnen moeiteloos worden gestuurd naar oma in Australië. Ook gebruikersgemak en kwaliteit zijn beter geworden.

Opvoeding
Tenslotte worden ook veel pc's aangeschaft door ouders die dit belangrijk voor de opvoeding van hun kind vinden. Maar Van Haendel ziet hier geen toestanden zoals in Azië waar ouders uit angst dat hun kinderen achterop raken het beste van het beste kopen. De Nederlander is er wel van overtuigd dat de pc een goede bijdrage levert aan het leerproces, maar hij overdrijft daarin niet.

Volgens marketing manager Wolfgang Petersen (Intel Europa) gebeurt het ook vaak dat kinderen hun ouders om een pc vragen, zeker als ze daarmee op school in aanraking zijn gekomen. Tegenwoordig beginnen kinderen van vier tot zes jaar al hun eerste ervaringen met de pc te krijgen. Petersen: "Een tijd geleden hoorde je nog wel eens zeggen dat de pc kinderen dom houdt. Maar deze misvatting is op zijn retour. Over televisie werd vroeger het zelfde gezegd. In de VS kijken kinderen veel tv, maar het kennisniveau heeft daar zeker niet onder geleden. Voor kinderen is de pc ook een levend ding waar ze graag over praten. Op de basisscholen wordt veel over nieuwe software gesproken."

Een deel van de bevolking heeft het idee nu niet meer om de computer heen te kunnen, zo stelt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in een recent brancheonderzoek over de Nederlandse pc-detailhandel. De almaar toenemende digitalisering zorgt daarvoor. Consumenten raken meer vertrouwd met pc's. Dit geldt voor alle lagen van de bevolking. De computer valt namelijk steeds moeilijker weg te denken uit ons leven. Voor een toenemend aantal leeftijdsgroepen binnen de Nederlandse bevolking vormt de computer een normaal onderdeel van het dagelijkse bestaan. Op die manier leert men de computer waarderen, en is de stap naar het gebruik van een pc in privé-omstandigheden klein.



©1998 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator of Microsoft Internet Explorer