&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> | |
Onstuimige groei games-verkopen
| |
De totale markt voor games is in de eerste helft van dit jaar gestegen met 52 procent naar bijna 125 miljoen. Vooral de nieuwe generatie van spelcomputer-software doet het momenteel prima. De verkopen van Sony PlayStation software zijn liefst 116 procent gestegen. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw, voorheen Sibbel & Van Pelt New Media Consulting. Nintendo 64 verliest in Nederland duidelijk terrein op Sony. Het beperkte assortiment en de vrij hoge prijzen zijn daaraan debet. Games blijven in de cd-rom markt het grootste segment, maar niet meer zo overheersend als voorheen. Op elke game gaat nu één non-game over de toonbank. Opvallend is de opmars van de kindertitels. De stijging bedraagt hier 115 procent. Verder rukken de speelgoedzaken, game-winkels en boekenwinkels op. Marktleider Bart Smit is in korte tijd veranderd van een speelgoedwinkel naar een zaak voor 'home entertainment'. De verkoop van cd-rom's maakt daar al een substantieel deel van de omzet uit. Ook boekhandels verkopen steeds meer cd-rom's. Het marketing-concept Turning Point slaat aan. Inmiddels beschikken 1,74 miljoen huishoudens over een PC met cd-rom speler. Hiervan koopt 59 procent wel eens een cd-rom titels. Daarnaast staan er 260.000 nieuwe generatie spelcomputers.
| |
|
©1998 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden. De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator of Microsoft Internet Explorer |