&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Postbank zet Chipper in voor
identificatie en betalen op internet

Chipper gaat elektronisch
bankieren vereenvoudigen

door DICK HUSSAARTS



De Postbank gaat de ThuisChipper inzetten om het elektronisch bankieren nog gemakkelijker te maken. Over een aantal maanden zal identificatie niet meer hoeven te gebeuren door het intoetsen van codes en wachtwoorden, maar zal het genoeg zijn om de betaalpas met daarop de chip in de ThuisChipper van de Postbank te steken en een pincode in te toetsen.

"Dat past in onze Thuisbank-fiosofie", stelt Dick de Kruijk, hoofd Betalingsverkeer van de Divisie Particulieren. "Het moet niet ingewikkeld zijn. De betaalpas wordt op deze manier een soort klantenkaart. Het feit dat de pas uniek is maakt het straks ook mogelijk om direct bijvoorbeeld een creditcard aan te vragen, zonder dat er nog formulieren aan te pas komen. Het gebruik van de pas, in combinatie met een pincode, is immers te vergelijken met het zetten van een handtekening."

De ThuisChipper, onlangs geïntroduceerd, is een apparaatje dat naast de pc of de telefoon kan worden gezet en waar aan de bovenkant de betaalpas kan worden ingestoken. "Gekoppeld aan de pc kun je jezelf dus bekend maken bij de Postbank door het insteken van de chipper. En je kunt zo ook de chipper opladen. Maar het biedt gelijk een aantal geheel nieuwe mogelijkheden", stelt Dick de Kruijk.

"Je kunt namelijk ook gaan betalen op internet. Als je een artikel koopt, wordt het te betalen bedrag gelijk van de chipper afgeschreven. Dat is natuurlijk veel veiliger dan te betalen met je creditcard op internet. Dan moet je het pasnummer over het net sturen en dat brengt risico's met zich mee."

Anoniem
De Kruijk vindt overigens dat het met de veiligheid van het betalen met creditcards wel meevalt. "Maar de gebruiker heeft er angst voor. En een bijkomend voordeel is ook, dat je volledig anoniem betaalt. Er komt niets op het bankafschrift te staan." De Postbank is met een aantal partijen in gesprek. Daarbij gaat het om postorderbedrijven, reserveringsbureaus en helpdesks. "Voor de pizzabezorger zal het systeem voorlopig nog te duur zijn, maar op den duur zal het ook mogelijk worden dat je meteen een bestelde pizza betaalt. Dan hoeft de bezorger ook niet meer met wisselgeld over straat", stelt Dick De Kruijk.

Een volledig nieuwe mogelijkheid is verder dat je kunt internetten zonder abonnement. "Het wordt gewoon betalen per kwartier", aldus Gerrit Veenstra, hoofd Multimedia van de Postbank. "Voorlopig hebben we het tarief gesteld op een kwartje per kwartier. Het werkt doodsimpel. Via het gironetsysteem, dat je ook gebruikt voor het betalingsverkeer, kom je binnen. Omdat we zelf provider zijn kunnen we onze klanten de mogelijkheid te geven om door te klikken naar het internet. Via de chipper betaal je dan voor het gebruik van internet. Dreigt het saldo op te raken, krijg je een seintje en kun je bijstorten. Een abonnement is dus ook niet meer nodig, vooral ideaal voor gezinnen waar anders de kosten te hoog op zouden kunnen lopen."

De Postbank is ook als internet provider uiterst succesvol. "We hebben er nog niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. Maar toch zitten we al op 50.000 gebruikers. Dat zal ongetwijfeld heel sterk verder groeien, ik denk bijvoorbeeld alleen al aan een groot aantal Girotellers. Ik ga er toch zeker vanuit dat we binnen de kortste keren op 100.000 klanten zullen zitten", denkt Gerrit Veenstra.

Populair
De Postbank gaat de mogelijkheden van het thuisbankieren via de pc ook verder uitbreiden. "Thuisbankieren is uitermate populair. Wij waren de eerste die hiermee kwamen en het was van meet af aan een doorslaand succes. Binnen twee jaar hadden we 50.000 gebruikers en inmiddels zijn we na een korte periode van stagnatie doorgegroeid naar meer dan 300.000 particuliere abonnementen. Die zijn goed voor 400.000 rekeninghouders en 500.000 rekeningen. En we groeien nog steeds als kool, maandelijks komen er 7500 nieuwe gebruikers bij", stelt Gerrit Veenstra vast. Hij denkt dat de Postbank een marktaandeel van circa 60% heeft. De Rabo Bank is waarschijnlijk de op een na grootste partij gevolgd door ABN Amro en ING Bank.

Hoe succesvol het thuisbankieren is blijkt ook uit het feit dat het online aanvragen van leningen een grote vlucht heeft genomen. "Pas vijf maanden geleden is die mogelijkheid geopend en nu al wordt 5% van alle aanvragen voor het aanvragen van een lening online afgehandeld", aldus Gerrit Veenstra. "Dat is ronduit spectaculair."

Het succes bewijst de potentie van bankieren op afstand en Veenstra en De Kruijk verwachten dan ook dat door de nieuwe mogelijkheid van chippen Postbank klanten volgend jaar volledig elektronisch kunnen thuisbankieren en dan ook effectenorders kunnen doorgeven.



©1998 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator of Microsoft Internet Explorer