&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Game-tips voor het verlanglijstje
Sinterklaas en Kerstmis: niet echt de meest favoriete tijd van het jaar voor Roos & Spierdijk. Boodschappen doen in overvolle winkels waar niets meer is te krijgen; gedwongen familiebezoekjes aan vervelende oma's en oudtantes, in de wetenschap dat thuis de nieuwste games liggen te wachten om te worden getest... Nee, niet aan ons besteed. De gamer zit op dit moment ook met de handen in het haar. Want wat moet hij of zij dit jaar bij de Sint bestellen? Wordt het Driver, of toch Fifa 2000? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ouders van de nog niet volwassen spelletjesfreaks. Zij krijgen van hun kids verlanglijstjes in de handen gedrukt, boordevol termen als 'PlayStation' en 'Tomb Raider', zonder ook maar enig idee te hebben waar het over gaat. Vrees niet, want deze pagina biedt uitkomst voor beide groepen consumenten.

INHOUD

Inleiding

Actie & adventure

Sport

Strategie

Diversen

Games-ABC

Roos & Spierdijk hebben het games-offensief voor wat betreft de sint- en kerstverkopen van dit jaar doorgelicht. Natuurlijk voor de pc, maar ook voor spelcomputers als de N64 van Nintendo, de PlayStation van Sony en sinds kort de Dreamcast van Sega. Zonder volledig te kunnen en willen zijn, zetten we de belangrijkste en volgens ons leukste titels voor u op een rijtje, onderverdeeld in de genres sport, actie/adventure, strategie en diversen. Met daarbij een korte beschrijving en, misschien wel het belangrijkste, wat u er voor moet betalen. Maar eerst nog even dit...

• De eerste spelcomputer dateert uit 1972: ingenieur Ralph Baer kwam al in 1966 met het idee voor een spelletjescomputer voor thuis, maar het zou nog jaren duren voordat de Odyssey op de markt kwam. Er waren twaalf spellen voor te krijgen, waar onder hockey. De score moest op papier worden bijgehouden! In 1972 werden 85 duizend exemplaren van het apparaat verkocht. Twee jaar later introduceert Atari de Home Pong, het begin van de console-rage.

• Inmiddels wordt in de gamesbranche wereldwijd jaarlijks zo'n 13 miljard dollar omgezet, waarmee deze industrie de filmindustrie (Hollywood) en de videobranche (uw videotheek om de hoek) naar de kroon steekt.

• Lara Croft van het spelletje Tomb Raider is een ware cultfiguur geworden: er is door dansgroep Krisztina de Chatel een dansvoorstelling gemaakt, geënt op het spel Tomb Raider en de film zal ook niet lang op zich laten wachten. Lara is de eerste 'cyberbabe' wiens beeltenis op de muur van menig jongenskamertje prijkt, het liefst over een poster van Pamela Anderson heen.

• Over film gesproken: tot voor kort kwamen er veel spellen uit die gebaseerd waren op een speelfilm, nu lijken de rollen omgedraaid en kijkt Hollywood naar de populairste games om te zien of er een film van te maken valt. Voorbeelden: Mario Brothers (met Bob Hoskins); Street Fighter (Jean-Claude van Damme en Kylie Minogue); Wing Commander en Mortal Kombat. Medio volgend jaar komt de langverwachte Tomb Raider-film uit. Laatste gerucht: Catherine Zeta Jones speelt Lara Croft.

• Het spelen via internet neemt een steeds grotere vlucht. In Amerika is het spel Ultima Online een dikke hit: duizenden mensen leven in een virtuele wereld online, waarin ze een karakter kiezen dat in die wereld leeft, lief heeft en uiteindelijk sterft. Een onderzoeksbureau stelde onlangs vast dat in Amerika mensen steeds minder tv kijken en steeds vaker en langer achter hun pc zitten.

Kortom: de games zijn volwassen geworden. Er gaan miljoenen in om, er worden miljoenen mee verdiend en er wordt door miljoenen mee gespeeld...

Publicatiedatum: 18 november 1999