AMSTERDAM - Macintosh verkoopt kledingwinkelketen Bentex aan Denim Holding. Het detailhandelsconcern behaalt een boekwinst van slechts €1 miljoen op de verkoop aan Denim, dat reeds 35 kledingwinkels exploiteert en verder actief is in onroerend goed. Macintosh-woordvoerder Pat Hünen wil niet kwijt hoeveel Denim voor de vijftig Bentex-filialen neertelt.
Macintosh besloot juni vorig jaar de voornamelijk Belgische keten Superconfex in de etalage te zetten, omdat de kledingmarkt bij onze Zuiderburen was ingestort. Het bedrijf nam toen meteen de beslissing de hele textielpoot, bestaande uit Superconfex en Bentex, in de verkoop te doen. Het weliswaar goed renderende Bentex zou met slechts vijftig winkels geen bestaansreden meer hebben, wanneer het grotere Superconfex wegviel. Ruim een jaar later is Superconfex echter nog in eigen beheer, en is Macintosh het succesvollere Bentex kwijt.
"Voor Superconfex was geen economische interesse. Over Bentex waren we wel in onderhandeling. Het komt dan niet geloofwaardig over als je de besprekingen daardoor afbreekt", verklaart woordvoerder Hünen. Macintosh zegt desondanks gelukkig te zijn met de voorwaarden van de transactie.
Door een ingrijpende reorganisatie en sluiting van 28 filialen van Superconfex, verbeterde afgelopen halfjaar het bedrijfsresultaat van de modedivisie van Macintosh, maar de omzet nam af. De omzet van het hele concern, dat bekend is van onder meer de winkelketens Dolcis, Halfords en Kwantum, nam in het eerste halfjaar van 2002 af van €405 miljoen naar €370 miljoen. De directie wijt dit aan de verkoop van winkels en het lage consumentenvertrouwen.
De nettowinst nam in het eerste halfjaar toe tot €3,3 miljoen, waar die dezelfde periode vorig jaar €2,9 miljoen bedroeg. De winst werd gerealiseerd door kostenbesparing en het opdoeken van zestig slecht draaiende vestigingen. Het concern verwacht een 'substantiële stijging' van de nettowinst over het hele jaar 2002.
Voorwaarde hiervoor is wel dat de marktomstandigheden niet verder verslechteren, stelde bestuursvoorzitter Gert Beijer bij de presentatie van de halfjaarcijfers gisteren.
"De Nederlanders zijn door de komst van de euro, de economische onzekerheid en de hoge inflatie voorzichtiger met grote non-foodaankopen", aldus de directeur.
Van de drie sectoren mode, woninginrichting en telecom&automotive, kwam mode als enige met een beter bedrijfsresultaat uit de bus. De kleding- en schoenensector had een positief resultaat van €1,8 miljoen. Door de sluiting van de Hoogenbosch- en Superconfex-filialen, viel de omzet wel lager uit.
In de woning- en telecombranche bleek de economische teruggang het meest voelbaar. Vooral de duurdere meubels van Stoutenbeek werden minder verkocht. De goede resultaten van Halfords in de automotivebranche werden vrijwel teniet gedaan door de slechte prestaties van de Belcompany. Toch toonde Beijer zich optimistisch over de belwinkels. "Ik voorzie een comeback en verwacht dat de keten aan het eind van het jaar weer winstgevend is."