AMSTERDAM - Het transport en logistiek bedrijf Frans Maas heeft in de eerste helft van dit jaar een winstval van 45% naar €5,7 miljoen moeten incasseren. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar een forse winstval, maar vergeleken met de zeer slechte tweede helft van vorig jaar een verbetering van €3,8 miljoen.
De winstdaling komt niet onverwacht, aan het begin van dit jaar liet Frans Maas al weten een lagere winst over de eerste zes maanden te verwachten.
|
Henk Benjamins. (Eigen foto)
|
Door nieuwe opdrachten in het eerste halfjaar steeg de omzet fractioneel naar €516 miljoen tegen €512 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat daalde met 30% en kwam uit op €12 miljoen. Door een toename van het werkkapitaal was er sprake van een financiële last van €3,2 miljoen tegen €2,5 miljoen negatief vorig jaar. Bestuursvoorzitter Henk Benjamins zegt de economische terugval wel te merken. Frans Maas heeft te kampen met klanten die steeds later hun schulden betalen. Dit probleem speelde al enige tijd maar wordt onder invloed van de economische omstandigheden groter.
Eerder ingezette kostenbesparingen bij het logistieke bedrijf beginnen hun vruchten af te werpen. In 2001 verdwenen er al 100 banen en dit jaar zullen dat er nog eens 70 zijn. Hiervan zijn er in Nederland al 25 geschrapt. De bestuursvoorzitter verwacht dat in de tweede helft van het jaar het resultaat beter zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar. Benjamins lijkt hiermee op safe te spelen omdat er in de tweede helft van vorig jaar slechts een winst van iets meer dan €1 miljoen werd behaald.
De beursgenoteerde onderneming versterkte de afgelopen maanden haar Europese netwerk in Centraal- en Oost-Europa met vestigingen in Rusland en de Baltische staten. Het totale aantal vestigingen komt hiermee op tweehonderd in 28 Europese landen.
Het logistieke bedrijf profiteert steeds meer van de open grenzen in Europa en de invoering van de euro. Grote ondernemingen exporteren steeds vaker naar meerdere landen. Een Italiaans bedrijf dat alleen naar Duitsland exporteerde, vraagt volgens Benjamins nu ook om vervoer naar Frankrijk. Deze klanten passen prima bij het bedrijf dat een Europees netwerk heeft voor transport, chartering, opslag, verpakking en andere logistieke diensten.