De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 30 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Actie boze taxichauffeurs
op Schiphol

Van onze correspondent

   
 

SCHIPHOL - Met korte blokkadeacties en een protestoptocht door de aankomsthal hebben ruim vijftig chauffeurs van Schiphol Taxi gisteren duidelijk gemaakt dat ze de concurrentie van 'vrije rijders', taxichauffeurs die zonder vergunning klanten op de luchthaven oppikken, spuugzat zijn.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
Gewapend met borden tonen chauffeurs van Schiphol Taxi hun ongenoegen.
Deze jongste woede-uitbarsting volgt na een uitspraak van de rechtbank in Haarlem, die een boete aan een taxichauffeur zonder Schiphol-vergunning ongeldig verklaarde. Hierdoor kunnen alle taxichauffeurs nu hun diensten op Schiphol aanbieden.

Door de uitspraak gaat het systeem dat er na elke vier Schipholtaxi's een andere taxirijder, een zogenoemde aanvuller, klanten mag oppikken op de luchthaven op de helling. "De vrije jongens zitten aan onze boterham", brieste een woedende Schiphol-chauffeur gisteren. "Ze moeten geen klanten in de aankomsthal afpikken en net zoals iedere chauffeur gewoon een vergunning aanvragen."

Taxichauffeurs verwijten de vrije rijders dat ze de regels aan hun laars lappen. Zo zouden aan de klant duurdere tarieven worden berekend, taxi's tegen betaling aan derden worden uitgeleend en zouden werklozen door de sociale dienst en het arbeidsbureau via oneerlijke concurrentie tot taxichauffeur worden opgeleid.

Mercedes

Chauffeurs die op Schiphol werken, zijn verplicht in een Mercedes E-, V- of S-klasse te rijden (kosten minimaal 55.000 euro) en een bedrag aan de centrale te betalen voor twintig diensten per week. Door de concurrentie van de 'vrije rijders' scheelt de Schiphol-chauffeurs dit twee ritten per dag. "Schipholtaxi's staan een uur te wachten voordat ze een ritje hebben. Wij wachten minimaal twee uur voor een ritje van 35 à 40 euro", zegt een aanvuller.

Een vrije rijder die in de aankomsthal van Schiphol klanten probeerde te lokken zegt: "Door de uitspraak van de rechter kan ik nu rechtstreeks naar de taxibaan rijden en hoef ik niet meer uren in de rij te staan. Als ik met een klant een leuk prijsje kan afspreken, dan doe ik dat", aldus de man.

Passagiers werden door de intercom geadviseerd alleen gebruik te maken van de Schipholtaxi's.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 30 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.