door Joost Ruempol en Dominique Weesie UTRECHT - De NS schroeft, ondanks felle kritiek van zowel consumentenorganisaties als politiek, de prijs van een treinkaartje volgend jaar met ruim negen procent omhoog. Om de klap voor de laatste jaren toch al zo geplaagde treinreizigers niet al te hard te laten aankomen, is gekozen om de verhoging gefaseerd in te voeren. Op 1 januari gaat de prijs met 4,9 procent omhoog, op 1 juli komt daar dan nog eens 4,15 procent bovenop.
|
De Boer (Foto: Dijkstra bv)
|
Reizigersorganisatie Rover is woedend dat de NS, ondanks alle protesten, gewoon voet bij stuk heeft gehouden. "Laat ze eerst maar eens kwaliteit gaan leveren", aldus voorzitter R. Schoonveld, die vreest dat nog minder mensen in de trein zullen stappen. "Dat is voor het bedrijf niet goed en voor de samenleving ook niet."
Ook minister De Boer (Verkeer) is teleurgesteld in de NS. Hij zegt echter weinig voor de reizigers te kunnen doen omdat de Nederlandse Spoorwegen de prijs jaarlijks met maximaal de inflatie plus twee procent mogen verhogen.
De prijsverhoging van negen procent, die de NS in 2003 ruim 30 miljoen euro moet opleveren, is volgens het spoorbedrijf bittere noodzaak om te overleven. Zo daalde de eerste zes maanden van dit jaar de nettowinst met 64 procent. Wat betreft het reizigersvervoer belandde de NS zelfs in de rode cijfers.
Het spoorbedrijf ziet zich niet alleen geconfronteerd met een stijgende inflatie, maar ook de loonkosten rijzen door de werving van extra conducteurs de pan uit. Bovendien wordt het voor de NS steeds moeilijker om de jaarlijkse vergoeding aan de overheid op te hoesten voor het gebruik van het spoor.
De NS liet gisteren doorschemeren dat deze zogenoemde infraheffing, die ieder jaar wordt verhoogd, in de toekomst vaker aan de klant gaat worden doorberekend. Een soort wegenbelasting voor treinreizigers dus. Dit tot woede van de Tweede Kamer, die stelt dat de infraheffing geen excuus mag zijn om forse prijsverhogingen door te voeren.
De prijsverhoging alleen is echter niet voldoende het spoorbedrijf weer op de rails te zetten. Om de kosten verder te drukken, laat de NS weten honderden banen te moeten schrappen. Financieel directeur M. Niggebrugge sluit zelfs niet uit dat meer dan duizend medewerkers hun baan verliezen. De bezuinigingsoperatie start volgend jaar en heeft veelal betrekking op kantoorpersoneel, dat niet direct aan de dienstverlening bijdraagt. Directe medewerkers, zoals conducteurs, machinisten, onderhoudsmonteurs en ticketmedewerkers blijven gevrijwaard van de grootscheepse reorganisatie
Een meerderheid in de Tweede Kamer is fel tegen de aangekondigde prijsverhoging. CDA-Kamerlid Eurlings noemt het voornemen van de NS 'teleurstellend'. "De vorige NS-directeur Huisinga had in 2001 vanwege de slechte kwaliteit van het treinvervoer beloofd de prijzen dit jaar niet te verhogen. Het is jammer dat dit direct na het einde van het jaar alsnog gebeurt", aldus Eurlings.
Het CDA wil van minister De Boer (Verkeer) weten hoe de geïnde infraheffing, die de begroting van de NS onder druk heeft gezet, wordt aangewend om de belabberde situatie van het spoor op te krikken. De NS moet dit jaar 56 miljoen euro betalen voor het gebruik van het spoorwegennet. Volgens Eurlings is de kwaliteit van het openbaar vervoer nog niets veranderd ten opzichte van vorig jaar.
Ook de VVD vindt dat de prijzen niet verhoogd mogen worden zolang de treinen niet op tijd rijden en de stations onveilig zijn. VVD-er Hofstra zegt dat de reiziger niet de dupe mag worden van de infraheffing. "De NS weet al lang dat die heffing zou komen en het bedrag wordt geleidelijk opgevoerd."