MUGELLO - De optimist zal gisteren na de Grand Prix van Italië hebben geconcludeerd dat de Yamaha-viertakten stapje voor stapje de aansluiting met de top lijken te hervinden en het nog lang niet gedaan is met de spanning in de WK-strijd. Voor de pessimist staat het na de Italiaanse MotoGP-race wel vast: Valentino Rossi is dit seizoen op zijn viertakt-Honda niet (meer) te verslaan en wordt met twee vingers in de neus veel te vroeg wereldkampioen.
|
Zoals zo vaak dit seizoen leidt Valentino Rossi (46) de dans in de MotoGP. (Foto: REUTERS)
|
Op het razendsnelle circuit van Mugello boekte 'Il Dottore' gisteren zijn vierde zege in de nog maar vijf GP's die het seizoen oud is. De voorsprong op zijn naaste belager in de WK-tussenstand, zijn Japanse teamgenoot Tohru Ukawa, bedraagt al bijna 50 punten (120 om 77) en ook de overige collega's realiseren zich inmiddels dat in de WK-strijd dit jaar nog slechts zilver valt te veroveren.
Jurgen van den Goorbergh zal zich voorlopig zelfs niet in die strijd achter Rossi kunnen mengen. De Nederlander ging in Mugello als laatste over de finish, hetgeen door het groot aantal uitvallers zowaar nog goed was voor twee kostbare WK-punten. "Maar veel plezier heb ik niet beleefd aan deze race", aldus de Honda-coureur uit het Kanemoto-team. "Ik heb hem uitgereden, daar is het wel zo'n beetje mee verteld."
Opnieuw bleken de Bridgestone-banden de gevoelige plek voor Van den Goorbergh. "Ik kan het tempo simpelweg niet verhogen omdat de temperatuur in de banden dan te hoog oploopt en het rubber letterlijk onder mijn motorfiets vandaan brandt. Ik heb nu de hele race een constant tempo gereden om zodoende zoveel mogelijk informatie over de banden te vergaren. Daarmee gaan we de komende week dan weer aan de slag."
Dat zal gebeuren op het circuit van Brno (Tsjechië) waar Van den Goorbergh en zijn teamleden morgen en woensdag twee testdagen afwerken. "In ieder geval heb ik het nu voor elkaar dat we bij de afstelling van de motorfiets wat meer de weg van Patrick (zijn broer) en mij kiezen. Dat is de winst die ik deze GP heb geboekt."
Ook Jarno Janssen, de tweede Nederlandse GP-coureur, beleefde weinig plezier aan het Italiaanse race-avontuur. De 250cc-coureur uit het DeGraaf Grand Prix Team moest in de race al na een paar ronden de pits opzoeken. "Wat het probleem precies is, weten we nog niet", aldus Janssen, die tijdens de vrije training op zaterdag onderuit was geschoven. "De schade leek vrij klein, maar achteraf bleek er toch wat mis te zijn. De monteurs hebben na de kwalificatie van zaterdag alles gecontroleerd en niets kunnen vinden. Wellicht is er toch wat beschadigd aan de elektronica, wat we op de telemetrie niet hebben kunnen achterhalen." Deze week zal de Honda van Janssen tijdens een testsessie op het circuit van Assen nogmaals helemaal worden gecontroleerd.
De 250cc-race werd gewonnen door de Italiaan Marco Melandri, die zijn landgenoot Roberto Locatelli en de Spanjaard Fonsi Nieto na een spannende race achter zich wist te houden. De drie podiumklanten rijden allemaal op een Aprilia, dat op eigen grondgebied uitgebreid mocht feestvieren.
De 125cc-klasse zorgde voor de mooiste race van de dag, waarin een kopgroep van niet minder dan vijftien coureurs rondenlang om de podiumprijzen vocht. Manuel Poggiali hield op zijn Gilera het hoofd uiteindelijk het langst koel en voorkwam daarmee dat alle races op Mugello door een Italiaan werden gewonnen. Poggiali werd vorig seizoen de eerste wereldkampioen die het ministaatje San Marino voortbracht. Poggiali nam dankzij zijn zege ook de leiding in de WK-stand over van de Fransman Arnaud Vincent, die gisteren niet verder kwam dan een teleurstellende negende plaats.
Uitslag GP Italië, MotoGP: 1. Rossi (Ita) Honda 43.40,837 (165,705 km/uur), 2. Biaggi (Ita) Yamaha 2,404, 3. Ukawa (Jap) Honda 11,289, 4. Checa (Spa) Yamaha 11,408, 5. Barros (Bra) Honda 15,371, 14. Van den Goorbergh (Ned) Honda 1.19,800. Stand WK (na vijf races): 1. Rossi 120, 2. Ukawa 77, 3. Capirossi (Ita) Honda 55.
250cc: 1. Melandri (Ita) Aprilia 40.42,759 (162,325 km/uur), 2. Locatelli (Ita) Aprilia 0,258, 3. Fonsi Nieto (Spa) Aprilia 0,720, 4. Elias (Spa) Aprilia 1,464, 5. De Puniet (Fra) Aprilia 1,718. Stand WK: 1. Nieto 85, 2. Melandri 70, 3. Rolfo (Ita) Honda 60.
125cc: 1. Poggiali (SMa) Gilera 40.20,019 (156,048 km/uur), 2. Ui (Jap) Derbi 0,507, 3. Pablo Nieto (Spa) Aprilia 0,512, 4. Pedrosa (Spa) Honda 0,572, 5. Borsoi (Ita) Aprilia 0,675. Stand WK: 1. Poggiali 86, 2. Vincent (Fra) Aprilia 85, 3. Cecchinello (Ita) Aprilia 67.