De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 3 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Landelijke invoering bepleit
Meldpunt tegen
wegpiraat succes

   
 

door Joan van den Dungen HEERLEN - De politie Limburg-Zuid pleit voor snelle invoering van een landelijke kliklijn tegen wegpiraten nu een proefproject in die provincie zeer succesvol blijkt. Sinds de pilot in december vorig jaar in Limburg-Zuid van start ging zijn daar al 260 meldingen van ongeruste weggebruikers binnengekomen. In 98% van die gevallen gaat het om daadwerkelijke verkeerszondaars, die de regels aan hun laars lappen.

Volgens zegsman John Clermonts van het Limburgse Verkeershandhavingsteam dreigen al vier notoire automobilisten, die vaker via het meldpunt zijn aangegeven hun rijbewijs kwijt te raken. Zij moeten in elk geval opnieuw rijexamen doen.

"Alle meldingen worden opgeslagen in een databank", zegt Clermonts. "En dan ga je ontdekken dat er meerdere meldingen binnenkomen over een en dezelfde weggebruiker die zich wel vaker vervelend gedraagt. Als zoiets vier keer voorkomt nemen wij direct contact op met justitie die een vorderingsprocedure opstart. Opvallend is dat men haast altijd het kenteken noteert. Men kan dag en nacht bij ons terecht".

Asociale bestuurders vinden binnen 14 dagen een brief van de politie in de bus dat er over hun weggedrag is geklaagd. Het team verzoekt hen zich op het bureau te melden. Clermonts: "Op zo'n vijf procent na komt iedereen.

Vrijwel alle zondaars geven ook ronduit toe dat zij in de fout zijn gegaan. En dat is een hele hoge score. De een zegt 'ik was boos', de ander weer had haast.

Wij spreken hen altijd aan op hun gedrag en dat blijkt te werken".

Volgens de zegsman staat het hinderlijke 'bumperkleven' met stip op 1 in de top vijf van agressief verkeersgedrag. Het irritante snijden staat op twee op de voet gevolgd door het verkeerd inhalen in combinatie met het negeren van een rood verkeerslicht. Op vier in de kliklijn prijkt de scheurneus, die het niet zo nauw neemt met de snelheid. Het abrupt afremmen door een voorganger, vaak in combinatie met inhalen en flink claxonneren en lelijke gebarentaal sluit de top vijf.

"Vooral dat laatste komt nogal bedreigend over", weet de woordvoerder. "Vrijwel alle overtredingen vinden plaats op provinciale wegen en op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. Soms blijkt dat de melder de ergernis zelf heeft uitgelokt. Als hij met een vaartje van 50 tuft op een 80-kilometerweg, dan zullen wij ook hem natuurlijk wijzen op de verkeersonveiligheid. Het mes snijdt dan aan twee kanten".




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 3 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.