DEN HAAG - De gezondheidszorg is zo'n rommeltje dat de wachtlijsten nooit kunnen worden opgelost met bergen extra geld. Er blijkt helemaal geen gebrek te zijn aan capaciteit en zorgpersoneel. De wachtlijsten worden veroorzaakt door slechte planning, onnodig werk, ongelijke werkbelasting en een te hoog ziekteverzuim in de hele sector.
|
Een operatiekamer in het AMC Amsterdam tijdens een by-pass operatie. (Foto: ANP)
|
Dit staat in een nog vertrouwelijk onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid in samenwerking met de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Minister Borst gelastte het onderzoek, omdat zij niet kon vatten waarom de wachtlijsten maar blijven bestaan ondanks de vele investeringen die zij tijdens acht jaar Paars heeft gedaan.
In één regio werden acht ziekenhuizen bezocht en werden honderden gesprekken gevoerd met directeuren, huisartsen, specialisten en zorgverzekeraars. Opvallend is dat het onderwerp 'wachtlijsten' binnen de ziekenhuizen helemaal geen 'issue' is. De artsen zijn bezig met de patiënten die wél worden geholpen en hebben geen weet van de wachttijden. De medisch specialisten zijn slecht gemotiveerd, omdat ze zich vooral beklagen over hun salaris en er geen financiële prikkel ligt op extra prestaties.
Zo spraken de onderzoekers met een oogarts die telkens na drie weken opereren een week vrij nam, omdat hij dan al aan zijn productie zat. Verder blijken artsen en ziekenhuizen het voortrekken van bekende Nederlanders, sporters en collega's de normaalste zaak van de wereld te vinden. 'VIP-treatment' is aan de orde van de dag. Ook worden er veel onnodige operaties uitgevoerd, zoals kijkoperaties aan de knie, puur en alleen omdat de patiënt dat graag wil. Verder worden patiënten vaak te laat opgeroepen, waardoor er bedden onnodig lang leeg blijven.
De schuld voor de wachtlijsten ligt volgens de onderzoekers deels bij het ministerie, dat er nog niet in is geslaagd fors te schrappen in het woud van regeltjes en wetten, en deels bij de ziekenhuizen en het zorgpersoneel. Zo constateren de onderzoekers in veel ziekenhuizen een "slechte sfeer" en is het personeel "ongemotiveerd". Er wordt zelfs gesproken over de "hindermacht van gedemotiveerde medisch specialisten".
Ook blijken de zorgverzekeraars nog lang niet klaar voor de regierol die ze van minister Borst krijgen toebedeeld. Ziekenhuizen zien de verzekeraars gewoon als commerciële instellingen, die alleen bezig zijn met winst maken, waardoor er wantrouwen bestaat. Bovendien blijkt dat vier van de vijf zorgverzekeraars in de onderzochte regio zelf ook geen trek hebben in de regierol.
Minister Borst geeft volgende week een toelichting op het onderzoek. Volgens een woordvoerder van de inspectie is het onderzoek niet representatief, maar wel een heel belangrijk signaal dat vraagt om nog meer onderzoek.