AMSTERDAM - Belgacom heeft zijn belang in het Nederlandse mobiele telefoniebedrijf Ben teruggebracht tot 17,2%. Het Belgische telecombedrijf verkocht tijdens de eerste drie maanden van dit jaar in totaal 10,2% van de aandelen in Ben aan zakenbank Credit Suisse First Boston. Een Belgacom-woordvoerder wil niet aangeven hoeveel dit heeft opgeleverd.
Het is niet de eerste keer dat Belgacom afstand doet van een deel van zijn aandelen in Ben, dat 1,3 miljoen bellers in ons land telt. Eind vorig jaar deed het ook al een belang van 7,9% over aan Credit Suisse, dat de Ben-aandelen heeft ondergebracht in het beleggingsvehikel Gringots.
Bij de oprichting van Ben in 1998 beschikte Belgacom nog over een belang van circa 70%. De Belgacom-zegsman wil niet zeggen of de Belgen ook van plan zijn de resterende aandelen Ben van de hand te doen.
Dat zou echter wel voor de hand liggen. Recent zei Belgacom-baas John Goossens namelijk de deelneming in Ben slechts als "een financieel belang" te beschouwen. Bovendien heeft het Belgische bedrijf ruim €600 miljoen nodig om een lopende reorganisatie, waarbij ruim 4100 medewerkers worden afgevloeid, te kunnen financieren.
Door de transacties met Belgacom is het belang van Credit Suisse in Ben opgelopen tot ongeveer 18%. Op de financiële markten wordt er rekening mee gehouden dat de zakenbank dit belang op enig moment gaat doorplaatsen naar Deutsche Telekom, dat reeds een belang van 50% plus één aandeel in Ben heeft. "Dit soort gentleman's agreements tussen een bank en een bedrijf ziet je wel vaker", stelt analist Philip Scholte (Effectenbank Stroeve).
Deutsche Telekom heeft overigens het recht om de overige Ben-aandeelhouders Belgacom en Tele Danmark (15%) uit te kopen. "Vanuit geografisch oogpunt is het interessant voor de Duitsers om Ben over te nemen", aldus Scholte. Deutsche Telekom-topman Karl-Gerhard Eick heeft vorige maand reeds laten weten circa €1,6 miljard over te hebben voor de overige aandelen in Ben.
De voorgenomen wijziging van de merknaam Ben in T-Mobile lijkt de opmaat te zijn tot de volledige zeggenschap van de Duitsers. Daarmee krijgt Ben namelijk dezelfde naam als de mobiele telefonietak van Deutsche Telekom.
Volgens Scholte is Ben voor het Duitse telecombedrijf in geografisch opzicht weliswaar interessant. Maar door de moordende concurrentie op de Nederlandse telecommarkt, waar maar liefst vijf aanbieders actief zijn, en de relatief late toetreding van Ben daartoe, lijdt het nog steeds verlies. "Ben blijft een bleeder", aldus de Stroeve-analist. "Je kunt je afvragen of het bedrijf met deze beperkte schaalgrootte en de grote concurrentie ooit winstgevend kan worden."