De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 23 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Fentener Van Vlissingen: in 2002 volledig herstel
   
 

ZEIST - Het internationale reisconcern WorldTravel BTI, behorend tot de wereldtop- drie, verwacht na de klappen van de terreuracties in de VS en de eerder al begonnen economische neergang in 2002 weer een volledig winstherstel.

De Nederlandse ondernemer John Fentener van Vlissingen, eigenaar van het reisbedrijf met dit jaar $4,5 miljard dollar (4,3 miljard in 2000) omzet en een bedrijfsresultaat van $35 miljoen dollar (50 miljoen in 2000) is optimistisch. De situatie in Europa beschouwt hij het minst rooskleurig, al groeit in ons land de zakenreisomzet bij zijn bedrijf dit jaar nog licht van 850 naar 900 miljoen, ondanks de crisis.

"Het herstel in de VS nadert al weer de prognoses, die we voor dit jaar hadden. Vooral dank zij enorme kostenaanpassingen en nieuwe klanten is optimisme ook gerechtvaardigd voor het resultaat, al is dat dan nu beduidend minder.

"Het snijden in de kosten is in Europa veel minder gemakkelijk door de starre arbeidsverhoudingen en het ontbreken van andere flexibele mogelijkheden. Het resultaat staat hierdoor sterk onder druk. De omzet in de zakenreissector blijft nog wel 35% achter. We zullen tot de tweede helft van 2002 op het economisch herstel moeten wachten. Maar dan zal het er ook zeker zijn", legt hij uit.

De zakenreisorganisatie TQ3, marktleider in Nederland, kondigde gisteren het ontslag aan van 60-70 medewerkers (12%). Een direct gevolg van de sterk teruggelopen zakenreizen. Het bedrijf wil nu versneld in automatisering investeren, onder meer om het verlies aan arbeidsplaatsen op te vangen.

John Fentener van Vlissingen: "Ik ben op grond van de ontwikkelingen die we nu bijvoorbeeld in de VS al weer zien, overtuigd van het zeer tijdelijke karakter van deze crisis. We hebben besloten komende maanden naast ons gewone werk en noodzakelijke kostenbesparingen helemaal niets te doen. Geen acquisities, waarvoor de deur nu wordt platgelopen, alles is even stilgezet. In het eerste kwartaal komen we terug op alle plannen, mogelijkheden en onmogelijkheden."

De Nederlandse 'reismagnaat', die met Carlson Wagonlit en American Express internationaal om het marktleiderschap strijdt, liet direct na de terreuracties al z'n zakenreisklanten van boven de één miljoen dollar opbellen en daarna persoonlijk bezoeken.

"De vraag was: is de verminderde zakenreislust tijdelijk en wilt u van ons dezelfde service houden of de goedkoopste toepassing van het reisbudget. Meer dan 60% koos voor het eerste. Wij houden zo onze organisatie voor betere tijden in tact en de klanten betalen", stelt Fentener van Vlissingen tevreden en optimistisch vast.

Op de dag van de terroristische aanslagen bevonden zich bijna honderdduizend klanten van WorldTravel BTI op reis. "Zij en wij hebben ervaren wat een service-industrie betekent. Al die zakenreizigers moesten in feite op een persoonlijke manier tot hun thuiskomst worden begeleid, omgeleid of op de onmogelijkste plaatsen worden opgevangen.

De boekingen van reizen via internet blijft, crisis of niet, spectaculair groeien. TRX, het internet ticketbedrijf van Fentener van Vlissingen, dat wereldwijd de meeste vliegtickets verkoopt, registreerde in 2000 nog 6,6 miljoen verkochte vliegbiljetten. Het zullen er dit jaar meer dan 10 miljoen zijn. En zelfs in de maand oktober na de aanslagen waren het er nog bijna één miljoen.

"Zo'n crisis kent trouwens ook veel voordelen en nieuwe uitdagingen. Voordeel is bijvoorbeeld dat na een sterke economische groei bedrijven vaak automatisch in een te groot jasje raken. Om dat weer maat te maken, wordt nu alle begrip en medewerking gegeven. Dat maakt het gemakkelijker om bedrijven efficiënt te houden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 23 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.