ZWOLLE - De Finse directie van diesel- en gasmotorenfabriek Wärtsilä kan binnenkort miljoenenclaims tegemoet zien van de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel en het ministerie van Economische Zaken. Precies een week geleden kregen de 700 personeelsleden van de hypermoderne Zwolse fabriek te horen dat ze halverwege volgend jaar hun baan kwijt zijn wegens sluiting van de fabriek. Reden is volgens de directie een teruglopende vraag naar motoren.
Door gezamenlijk een fikse claim neer te leggen in Helsinki hoopt men dat de sluitingsplannen worden teruggedraaid. Speciaal voor het vervoer van de zware motoren verrichtte de gemeente Zwolle onder meer aanpassingen aan de Katwolder Haven, maar ook werd de IJsselallee met een derde rijbaan en een extra verzwaard viaduct aangepast aan de wensen van Wärtsilä. Zo'n dertien miljoen gulden heeft dat gekost. Het ministerie van Economische zaken doet daar met het terugeisen van 43 miljoen aan ontwikkelingskredieten nog eens een schepje bovenop. De provincie Overijssel komt op een half miljoen met investeringen aan de infrastructuur in Zwolle.
De drie overheden willen gezamenlijk ook een lijn uitzetten naar de Europese Commissie in Brussel. Men wil onder meer laten uitzoeken of er bepaalde afspraken zijn gemaakt in het Italiaanse Triest waar ook een fabriek van Wärtsilä zit en waar de Zwolse productie naar wordt verplaatst. De Italiaanse fabriek is onlangs door de overheid aan Wärtsilä verkocht en er zijn vermoedens dat er bepaalde wurgcontracten zijn gesloten, zoals het doorbetalen van de werknemers als de fabriek zou verdwijnen.
Staken doen ze in Zwolle voorlopig niet. "Nee we werken gewoon door, want als we gaan staken, geef je je eigen winst een opdonder. Als je pech hebt, gaan de Finnen dat ook nog tegen je gebruiken", zegt ondernemingsraadvoorzitter Daan Koetzier, die voorlopig blijft doorstrijden.