AMSTERDAM - Een groot aantal reisorganisaties heeft de prijzen voor vakantiereizen naar Amerika en Canada spectaculair verlaagd. De actie wordt gesteund door de KLM. Om de reislust weer op te wekken na de aanslagen zijn de prijzen van vakantiereizen, inclusief hotel, auto of camper, en ook cruises in veel gevallen zelfs in prijs gehalveerd.
Een 4-daags verblijf in New York met hotel en vliegticket is al mogelijk voor 369 euro. Voor een vliegvakantie naar Florida met auto en hotel hoeft nog maar 325 euro te worden neergeteld. Een drieweekse trektocht met een camper langs de westkust van de VS kost nu 602 euro, inclusief vliegprijs.
Voor de reizen naar Amerika en Canada gelden tevens bijzondere voorwaarden om alsnog van het gekozen reisdoel af te zien. Zo kunnen tot twee weken voor vertrek boekingen gratis worden gewijzigd, daarna kost het 50 euro.
Veilig
"In veel gevallen is het een prijsverlaging tot de absolute kostprijs", zegt directeur Onno van de Brink van KLM Nederland. De gezamenlijke actie is een initiatief van de KLM en de grote gerenommeerde reisorganisaties Holland International, Arke en Zeetours, Hotelplan, Special Traffic, OAD, Dutch Leisure Group (Travel Trend), Panta Reizen en Jan Doets America Tours.
Het gaat hier om complete pakketreizen naar 21 populaire bestemmingen in de VS en Canada, De actie geldt voor vakanties met vertrek tot en met 31 maart 2002. De reizen kunnen tot en met 24 december 2001 worden geboekt. "Het is geen paniekvoetbal. We willen de mensen gewoon weer op reis krijgen. Laten zien dat het veilig is", erkennen de betrokken reisorganisaties ruiterlijk. Voor hun spectaculaire prijsstunt is 'stevige' steun verleend door hoteliers, camper- en autoverhuurbedrijven en andere toeristische bedrijven in de VS die zijn getroffen door massaal weggebleven toeristen.
Bodem
"Iedereen heeft eenvoudig de prijs tot de bodem verlaagd", luidt de uitleg voor de nooit eerder zo lage tarieven. De reissector verwacht trouwens ook voor vakanties naar andere landen prijsverlagingen om vakantiegangers na de 'crisis' over de drempel te helpen.
"We willen aan het herstel van die reislust met deze actie een zetje geven. Waanzinnige prijzen? Misschien wel. Maar een stoel die leeg vertrekt, valt nooit meer te verkopen. Vandaar dat het tijdelijk kan", aldus directeur Wouter de Wolf van Hotelplan.
Transavia Airlines hanteert inmiddels de vliegprijzen in Europa al als oppepper voor de buitenlandse vakanties. De KLM-dochtermaatschappij laat twee passagiers reizen voor de prijs van één.
De afgelopen maanden is met name de reismarkt naar de VS ingestort. Het aantal passagiers is dramatisch gedaald. Op de vluchten over de Atlantische Oceaan werden zeker 20 tot 25 procent minder passagiers geboekt. |