De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 22 november 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  FlyMetropolis lift mee
op crisis in luchtvaart

   
 

EINDHOVEN - FlyMetropolis gaat als jongste Nederlandse vliegmaatschappij profiteren van de nieuwste luchtvaarttrend; vliegen naar bestemmingen waar grote maatschappijen - gedwongen door de crisis - afhaken wegens te kleine passagiersstromen. "Een natuurlijke ontwikkeling", aldus directeur Robert Baltus.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
ROBERT BALTUS ... natuurlijke ontwikkeling ...
FlyMetropolis start volgende week op de gestaakte KLM-verbinding vanaf Schiphol naar het Zweedse Malmö. Verder worden al uitbreidingen voorbereid naar de Kanaaleilanden en regionale bestemmingen in Engeland, Duitsland, Noord-Frankrijk en Zwitserland. De start van Nederlands nieuwste vliegbedrijf is opmerkelijk: midden in een zware crisis.

TTA, een andere pionier van de 'nieuwe' generatie vliegbedrijven, pikt vanaf Rotterdam Airport al wat langer met succes de krenten uit de pap, met onder meer dagelijkse vluchten naar Hamburg. Nog deze maand nam TTA met volle, kleinere vliegtuigen ook de door British Airways gestaakte vluchten naar Londen Gatwick over.

"Ons soort maatschappijen kan dat met een kleine strakke, lage-kostenorganisatie rendabel", aldus Robert Baltus. "Voor grote maatschappijen, die enorme overheadkosten hebben en ook niet de juiste vloot met 'maat' toestellen, zijn ons soort operaties eerder een voordeel dan een nadeel. De bestaande passagiersstromen die de grote intercontinentale netwerken 'voeden' blijven in stand, zonder dat er geld bijgelegd hoeft te worden."

Het overnemen van dit soort zogenaamde dunne luchtlijnen is "een natuurlijke ontwikkeling" nu de grote carriers drastisch in hun kosten moeten snijden, stelt Baltus, zonder dat ze passagiers uit deze lijnen kunnen missen. De KLM bestaat bijvoorbeeld bij de gratie van de aanvoer van passagiers uit het buitenland; de eigen thuismarkt is immers klein. "We zijn voor de KLM daarom eerder partner dan concurrent", aldus de FlyMetropolis-directeur. Baltus, die FlyMetropolis op de regionale vliegkaart moet zetten, heeft ervaring in de luchtvaart. Hij is afkomstig van de Schreiner Luchtvaart Groep en deed daarvoor al ervaringen op in de regionale luchtvaart bij het Britse Channel Express. FlyMetropolis maakt deel uit van de Imca Groep, een onderneming die internationaal ook actief is in onder meer de scheepvaart en vastgoedsector. "Het was aanvankelijk de bedoeling om met FlyMetropolis anders te beginnen. Voor de 11 de september troffen we voorbereiding voor een luchtlijn van Eindhoven naar Zürich. Maar daarvan is met de huidige crisis voorlopig afgezien."

Baltus voorziet dat FlyMetropolis bij de voorgenomen uitbreidingen, waarvan de haalbaarheid momenteel in kaart wordt gebracht, ook operaties vanaf Rotterdam Airport en de luchthaven Eindhoven zal laten plaatsvinden. De vloot bestaat momenteel nog uit drie Embraer 120 propellervliegtuigen met 'maar' 28 stoelen te vullen.

"We willen dat huidige aantal toestellen zo snel mogelijk uitbreiden naar minimaal acht van dat type. De tijd voor een start met dit soort niche operaties is nog nooit zo gunstig geweest. Vooral zakenreizigers willen nog steeds snelle en hoogfrequente verbindingen, zo dicht mogelijk bij de economische centra. Dat zijn niet uitsluitend de hoofdsteden en de grote nationale luchthavens. Wij zoeken nu die nevenmarkten op. Aan overstappen, lange trein of taxiritten hebben zakenreizigers een broertje dood."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 22 november 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.